Bypass thermostaat
Geplaatst: 13 Mrt 2017, 20:59
Beste mensen,
De thermostaat van mijn OM636 is kapot en na diverse adviezen gehoord en gelezen te hebben besloten een thermostaat met bypass aan te schaffen.
De motor wordt gekoeld door koelvloeistof die door pijpen onder de boot gaat en door het buitenwater worden gekoeld.
Nu heb ik toch een aantal vragen, misschien niet al te slim van mij, maar ik kom er niet uit.
1. jaren heeft de motor met een gewone thermostaat prima gewerkt, is die bypass nu echt zo nodig?
2. moet het pijpje van de bypass altijd naar beneden zijn gericht?
3. ik kan de ingaande kielkoeling leiding nauwelijks bereiken om de bypass aan te sluiten,
mag de bypass leiding worden aangesloten op de uitgaande kielkoeling leiding (dus na de motor en warmte wisselaar) i.p.v. op de ingaande kielkoeling leiding voor de motor
mij lijkt van wel, zo niet, waarom niet?
Alvast bedankt en ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak.
Groet, Bob.
De thermostaat van mijn OM636 is kapot en na diverse adviezen gehoord en gelezen te hebben besloten een thermostaat met bypass aan te schaffen.
De motor wordt gekoeld door koelvloeistof die door pijpen onder de boot gaat en door het buitenwater worden gekoeld.
Nu heb ik toch een aantal vragen, misschien niet al te slim van mij, maar ik kom er niet uit.
1. jaren heeft de motor met een gewone thermostaat prima gewerkt, is die bypass nu echt zo nodig?
2. moet het pijpje van de bypass altijd naar beneden zijn gericht?
3. ik kan de ingaande kielkoeling leiding nauwelijks bereiken om de bypass aan te sluiten,
mag de bypass leiding worden aangesloten op de uitgaande kielkoeling leiding (dus na de motor en warmte wisselaar) i.p.v. op de ingaande kielkoeling leiding voor de motor
mij lijkt van wel, zo niet, waarom niet?
Alvast bedankt en ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak.
Groet, Bob.