wat voor diesel leiding (rvs.slang.koper)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: wat voor diesel leiding (rvs.slang.koper)

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mrt 2017, 08:56

Filters en diesel olie:
De slechtste filters, zijn nieuwe, Klinkt even vreemd maar als je er over nadenkt simpel.
Hoe meer het filter vervuilt hoe beter het gaat filteren, hieruit volgt direct de vraag, wanneer moet het filter dan vervangen worden ?
Dit is afhankelijk wat wordt er gefilterd, een smeerolie filter beschermt het draaiend gedeelte tegen vuil, maar er moet ook voldoende volume gegarandeerd blijven, daarvoor is een smeerolie filter meestal voorzien van een bypass klep, die er voor zorgt dat wanneer de weerstand in het filter te groot wordt er toch voldoende olie flow de hydrostatische werking van de lagers garandeert.
Er moet altijd getracht worden deze situatie te vermijden want on gefilterde olie kan grote schade aan het lagerwerk veroorzaken.

Er is nog een stelling “Vuil creëert vuil“ !

Het beste voor een smeeroliefilter wisseling is, om een vaste interval tijd van de draai-uren aan te houden.

Het brandstof filter daar aantegen is niet van een overdrukventiel voorzien, hier wordt dus gekozen liever stop vallen dan vuil in het injectie systeem.
Normaal gebunkerde olie is in deze tijd best schoon te noemen, het meeste vuil ontstaat in onze eigen bunker.
De overheid heeft onze brandstof leverancier verplicht tot het bijmengen van Bio-brandstof aan fossiele-brandstof. De meeste gebruikers zullen hier niets van merken, door de bijna wekelijkse verversing van de inhoud van brandstof reservoir, geen enkel probleem.
Maar nu aan boord, met een beetje pech zit deze brandstof meer als een jaar in de bunker.
In deze periode wordt door gebruik de lucht hoeveelheid steeds groter, de lucht in de tank, zal bij elke temperatuur verandering in of uit ademen.
Warme vochtige lucht komt binnen, koelt af in de nacht het aanwezige water condenseert, de droge lucht verlaat het reservoir weer bij de opkomende zon. De bio producten die voor een groot deel uit methylalcohol bestaat, nemen het achter gebleven water feilloos op, en vormt een ideale voedingsbodem voor bacteriën.
De temperatuur van het reservoir is nu bepalend voor de snelheid van vermenigvuldiging.
Dus de bunker zo veel als mogelijk vol houden en heel regelmatig aftappen.
Bij langere tijd stil liggen het gehele reservoir zo veel als mogelijk luchtdicht afsluiten.

Uit bovenstaand verhaal is duidelijk geworden dat de vervuiling van het filter afhankelijk is van diverse omstandigheden, en een vaste tijd wisseling eigenlijk weinig zin heeft, het ene moment wordt een schoon filter weg gegooid het volgende moment is het filter binnen een dag geheel vervuild.
De mooiste oplossing is de vervuiling van het filter te meten, dit kan vrij simpel door de verschildruk (Delta-P) voor en achter het filter te meten,
Bij grote filters wordt dit ook wel gedaan, de filter fabrikant geeft dan deze maximum waarde op.
Bij jachten is het eenvoudigste, altijd voldoende brandstoffilters aan boord hebben en minimaal om de 2uur even maximum toeren te varen, om te zien of de motor de gevraagde toeren verhoging direct aanneemt en tijdens deze toeren verhoging niet inhoud.
Bij de kleinste hapering, geschikte plaats zoeken, om filters te wisselen cq. te reinigen.

Als je, het helemaal niet kunt gebruiken, slecht weer of andere moeilijke omstandigheden, waarbij je volledig rekent op de goede werking van je voorstuwing installatie, ontstaan de problemen !
Je vaart heel Frankrijk door, komt via Terneuzen terug, we treffen het niet met het weer, controleren voor de oversteek van de Westerschelde alles nauwkeurig.
Half uur van sluis Terneuzen, in de verte afkomend groot zeeschip, hoge golven, we hebben de volle eb tegen, juist op zo’n moment zul je zien, een paar hikken, rode lampen op het dashboard, en de motor staat stil.
Het in warm Frankrijk ontstane vuil ligt op de bodem van de bunker, en vermengt zich in deze omstandigheden met de brandstof !
Nauwkeurige controle van de opgevangen vloeistof tijdens het aftappen van de bunker geeft vaak al een indicatie.

Een goed voorfilter voorkomt veel ellende verhoogd de standtijd van het fijnfilter enorm, en uitgevoerd met een RVS filterelement snel gereinigd en geeft ook, een goed beeld van de bunker vervuiling.
Let op ! Bij aankoop is dit voorfilter meestal standaard uitgevoerd met een papier element !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten