- opgelost- mangat in dieseltank maken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

- opgelost- mangat in dieseltank maken

Berichtdoor christer1nl » 01 Mrt 2012, 10:12

In de dieseltank van ons schip zit geen inspectie luik. Nu willen we deze er in maken omdat we er vrij zeker van zijn dat er best veel troep in de tank zit.
De tank van c.a 400l is minimaal 20 jaar oud en misschien wel veeel ouder en van binnen nog nooit schoongemaakt.
Ons plan is als volgt:
Tank leeg laten lopen (is gelukkig al bijna leeg)
Met decopeer zaag gat in de tank zaken van c.a. 25x35 cm. tank is van 5 mm staal met genoeg zaagjes, niet te snel zagen en goed smeren moet dit volgens mij wel lukken.
Kan dit zonder gevaar i.v.m. bijv gassen in de tank? of is dit risico bij een lege tank niet aanwezig?
Na het zagen van het gat rond om elke c.a. 5 cm een gat boren, M6 draad tappen, m6 boutje van binnen kant er indraaien. boutjes met loctide 577 vastzetten (vloeistof dicht)
deksel op mangat maken en tussen deksel en gat een dikke ( 5mm? ) rubberen, oliebestendige pakking maken.
Ook moet de tank voorzien worden van een nieuwe peilglas. De houder heeft een schuifafsluiten. volgens de eisen waar ons schip aan moet voldoen (keurings eisen scouting nederland + CvO ) moet er een zelfsluitende kraan op de het peilglas.
Ik ben vanplan om deze https://www.tradcom.com/JPBC/0_5StartPage.jsp?treeNavState=exp(4631688|4634936|4631719|4631900|4632838),sel(4631688|4634936|4631719|4631900|4632838) te kopen. Of heeft iemand nog een beter of goedkoper iedee??
Is het bovenstaande verhaal de juiste werkwijze of zie ik iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door christer1nl op 01 Mrt 2012, 23:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor sigdock » 01 Mrt 2012, 14:44

Misschien heb ik wel een idee maar dan moet ik eerst kunnen zien wat er op de pagina staat waar je naartoe linkt. Ik kom op een inlog-pagina als ik de URL volg maar dat kan aan mij liggen uiteraard.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor christer1nl » 01 Mrt 2012, 16:52

idd de link werk niet.
Deze zou wel moeten werken ( link naar de peilglaskraan) https://www.tradcom.com/JPBC/ExtPreLogin.servlet?companyid=guestOrg&loginname=guest&language=nl&territory=NL&function=ITEMGROUP&searchstring=4632838&cspath=4631900,4631719,4634936,4631688&level=6

Het is een zelfsluitende peilglaskraan van Eriks ( http://www.eriks.com)
Afbeelding

Ter aanvulling op mijn vorige verhaaltje. Het mangat komt in de zijkant van de tank. bovenkant van de tank zit gelijk onder het gangboord daar is dus niet iets in te maken.
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor Bejakruiser » 01 Mrt 2012, 17:49

Zijkant zou ik nooit doen. Bij lekkage van de pakking heb je met een beetje pech 100 liter onderin de boot staan.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor christer1nl » 01 Mrt 2012, 20:21

Andere optie is er niet. Bovenkant kan je gewoon niet bij. De tank kan ook niet van zijn plaats. Dus de zijkant is de einige optie. En volgens mij is het ook niet echt ongebruikelijk om een mangat aan de zijkant van een tank te maken.
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor paf3 » 01 Mrt 2012, 20:23

Waar je het mangat plaatst is afhankelijk van hoe je er het makkelijks bij kan. Zorg dat je ook in de toekomst via het mangat makkelijk je tank kunt reinigen. Je maakt het gat niet snel te groot. Zorg op het diepste punt van je tank voor een water /vuil aftap punt met een schuifafsluiter. Je kunt dan in ieder geval altijd water en drab aftappen.
Ik heb in beide tanks het mangat aan de zijkant zitten, om er makkelijk bij te kunnen. Goed geplaatste pakking, met een schoon pakking vlak lekt niet.
M.vr.gr.

Ko
paf3
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 19:33
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor christer1nl » 01 Mrt 2012, 20:58

Onder de tank is alwel een wateropvang met aftap kraantje. Er zit waarschijnlijk zoveel troep in de tank dat er nauwelijk nog wat uit het kraantje stroomt.
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 22:30

Een gat zagen lukt prima met een geschikt metaalzaagje en snijolie.
Als je het rustig en met gevoel doet kan je met 1 zaagje makkelijk toe. Daarbij smeren (is ook koelen) en zagen zonder dat de rook er af komt.

In 5 mm staal is M6 te grof, M5 kan nog (M4 is beter).

Loctite pipe sealant dicht af en lijmt, dus niet gebruiken anders zou het kunnen dat je de boutjes er niet meer uit krijgt als het nodig is.
Een brandstofbestendige indrukbare pakking met de 5mm gaatjes precies op de goede plaatsen maakt vloeibare pakking overbodig omdat het rubber ingedrukt wordt en de schroefdraad omsluit.
Als je twijfelt neem bv. je een niet uithardende brandstof bestendige vloeibare pakking.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor christer1nl » 01 Mrt 2012, 22:40

Waarom kan M6 niet?? in 5 mm staal kan toch genoeg draad getapt worden?? of verkijk ik me hier nu op? Ik heb de boutjes het liefst zo dik mogelijk zodat de alles goed sterk aangedraaid kan worden.

Misschien was ik nog niet helemaal duidelijk in mijn plan. Ik wou de boutjes van de binnen kant van de tank er in schroeven. Op deze manier steken er dus draadeindjes uit de tank. Daar een plaat overheen en weer met moeren aandraaien.
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: mangat in dieseltank maken

Berichtdoor Tally » 01 Mrt 2012, 22:45

Hallo Kun je niet beter een raamwerk van hoeklijn maken?
En dat aan de binnenkant aflassen.
Op de bovenkant (vlakke kant) 6 mm of 8 mm gaatjes boren
Dan kun je aan de onderkant de moeren vasthouden.en de bouten aandraaien
Een goede neoprane (rubber) pakking en je man gat is 100% dicht
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten