Waar de beluchter?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor pleysant » 08 Mrt 2017, 22:24

Waarom niet een elektrische kraan via contact slot?

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 216
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor Amersfow » 08 Mrt 2017, 22:39

Wow, dat is een betere oplossing! https://www.google.nl/search?q=electris ... 0262713766

Zit ik nog wel met mijn dekwaspomp, die zit op dezelfde aansluiting. Schakelen met de verbruikshoofdschakelaar?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 543
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor Klaver vier » 08 Mrt 2017, 23:00

Leuk zo,n elektriche afsluiter,alleen gaan ze in het voorbeeld tot max,1" dat is in mijn geval veel te klein,in mijn geval zou hij minimaal 5/4"" moeten zijn ik denk zelfs 1 1/2 ""
Dan wordt het wel een heel kostbaar afsluitertje
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor varg » 08 Mrt 2017, 23:17

dit lijkt er meer op en dan heb ik nog mijn bedenkingen bij de kwaliteit van het kraanhuis!
http://www.saniship.nl/epages/0802271.s ... 12451-0009
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor Hans van Zijl » 09 Mrt 2017, 01:02

Hallo,

De nu gemonteerde beluchter is makkelijk te veranderen je kan het klepje verwijderen en er een slangetje op maken.

Je krijgt dan een klein controlestraaltje aan de zijkant van je schip en geen kans meer op het vast gaan zitten van het klepje.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2017, 01:12

Hans van Zijl schreef:Hallo,

De nu gemonteerde beluchter is makkelijk te veranderen je kan het klepje verwijderen en er een slangetje op maken.

Je krijgt dan een klein controlestraaltje aan de zijkant van je schip en geen kans meer op het vast gaan zitten van het klepje.

Mvg Hans


Je vergeet iets.
Even teruglezen en het wordt duidelijk..
(daarnaast kan de beluchter ook gewoon verstoppen en doet hij nix meer).

Altijd de kraan sluiten want een beluchter is niet zaligmakend en kan je evengoed een motor kosten.

Goed voor de economie maar een schade van tussen de 2000 en 12000 euro is niet iets waar je op zit te wachten.
(Ik ben het al te vaak tegen gekomen)
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4532
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor Basher » 09 Mrt 2017, 01:29

Als je iets vaak moet doen, ligt het gevaar van vergeten evenzovele malen op de loer.

Hier al eerder gememoreerd en mijn voormalige beroep: Risico=Kans x Effect.

Op basis daarvan moet je afwegen wat de beste oplossing is. En dat hoeft niet op ieder schip dezelfde te zijn.

Beluchter met korte slang vs. slecht/moeilijk bereikbare BB-kraan???

Ook gedurende korte perioden kraan dicht??? Kwaad is ook dan al geschied of gaat geschieden bij het wegvaren.

We kunnen het daarom nog wel even over de juiste oplossing hebben toch?
Tempus Fugit (De tijd vliegt)
Grts-Jaap
http://www.motorjacht-secundo.nl
Gebruikers-avatar
Basher
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
Woonplaats: Moordrecht
ligplaats: In de box

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2017, 01:56

De kraan sluiten is de meest zekere en juiste oplossing..
Dat kan handmatig of ook elektrisch. Simpelweg de stuurstroom van de elektrische klep op nr.15 van het contactslot aansluiten (met zo nodig een relais).

Beluchters lijken leuk maar het gaat ook vaak fout.
Ik ben dat uiteraard vaker tegengekomen dan de gemiddelde lezer hier maar iedere keer is er één teveel omdat de motorschade een forse inbreuk maakt op je budget.

Overigens geldt dit mogelijke probleem helemaal niet voor schepen waarbij het waterinjectie punt voldoende boven de waterlijn zit.

Bij een korte stop periode zal er (meestal) geen (schadelijke) hevelwerking optreden.
Hevelen komt door lekkage door de buitenwaterpomp en dat gaat niet zo hard.
Een aantal uren stilliggen geeft eigenlijk nooit problemen; als een buitenwaterpomp zo hard door lekt dan is de pomp opbrengst eigenlijk al al langer te weinig.
(uitzonderingen voorbehouden)
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4532
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor elrenegado » 09 Mrt 2017, 10:08

vuuren1 schreef:
Overigens geldt dit mogelijke probleem helemaal niet voor schepen waarbij het waterinjectie punt voldoende boven de waterlijn zit.



Wat noem je voldoende Hans ?

in mijn geval zit de wierpot al boven de waterlijn,
de pomp zelf ook net denk ik, dan gaat hij door mijn oliekoeler, naar de beluchter (ruim boven de waterlijn) en vervolgens naar het injectiepunt,
en deze zit ook boven de waterlijn, ik gok een cm of 5 a 10.

De enige kraan die ik in dit systeem heb zitten is die op de huid zit, waar het water aangezogen word.
Deze gaat altijd dicht als ik van de boot af ben, maar tijdens een vakantie of weekend weg blijft hij wel open.

Moet ik hier nu wel, of geen aanpassing in maken om enig risico uit te sluiten ?
(zou de verzekering het dekken als de beluchter het laat afweten en er motorschade ontstaat ?)
Groet, Steve

========
Con Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Nieuwegein
ligplaats: wsv de Peiler

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor pleysant » 09 Mrt 2017, 21:41

Leuk zo,n elektriche afsluiter,alleen gaan ze in het voorbeeld tot max,1" dat is in mijn geval veel te klein,in mijn geval zou hij minimaal 5/4"" moeten zijn ik denk zelfs 1 1/2 ""
deze bestaan ook in 5/4 of 1 1/2 inch zelf groter nog zelf in ketelhuizen gebruikt.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 216
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten