Waar de beluchter?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mrt 2017, 23:16

Dat zij ik al Ed
Gr René
Klaver vier
 

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mrt 2017, 03:34

Waar alle onderdelen zitten maakt niet uit, het gaat er om waar het injectiepunt zit.

Het systeem is vanaf de inlaat gesloten tot en met het punt waar het water de uitlaat in gaat.
Dat -injectie-punt is het punt waar het om draait.

Fabrikanten gaan op zeker en vertellen je dat dat punt 20-30 cm boven de waterlijn moet zitten. Dan heb je geen beluchter nodig.
Ofwel; minder en je moet een beluchter kopen/aanbrengen.

Zolang het injectiepunt boven de waterlijn blijft kan er geen hevelwerking optreden, zo simpel is het.

Het meest veilig mét beluchter (injectiepunt onder de waterlijn) is de beluchter in de aanzuig - voor de pomp te plaatsen, dan kan hij eigenlijk nooit verstopt raken.
Echter is het zo dat je dan lucht aanzuigt via de beluchter en de pompcapaciteit zeer fors af zal nemen.
Lucht is immer 800x "dunner" dan water en dan trek je door een gaatje van 1 mm al veel te veel lucht mee naar binnen.

Dus kiest men voor een beluchter aan de perszijde van de pomp (waar maakt niet uit, -hoe- maakt wel uit).
Het "hoe" toegelicht: Als er vertikale bochten in het slangetje naar buiten zitten zijn dat zgn. watersloten en zal het in een bocht verzamelde water de beluchting hinderen (nu is water 800x zwaarder dan lucht).

Ofwel een slangetje/leiding aan een beluchter die naar buiten voert moet volmaakt op afschot liggen.

Er zijn ook beluchters zonder slangetje naar buiten, die hebben een klepje (terugslagklepje/kogeltje).
Dan hoeft er geen slangetje naar overboord te worden aangesloten.

Net zoals beluchters met slangetje (zonder klepje) kunnen beluchters met klepje beiden verstopt raken en denk je dat je -veilig- bent...

Het interessante is dat schepen soms 35 jaar zonder beluchter (met injectiepunt onder de waterlijn) goed functioneren.
In die gevallen heeft de zeewaterpomp e.e.a. tegengehouden (dat noemt men veel geluk hebben).
Vaak gaat het mis na het vervangen van de impellor.

Ook interessant is dat soms ook jonge schepen met beluchter binnen 1 of 2 jaar de motor vol met water hebben..

Oorzaak?
Fout aangesloten of (toevallig) een beetje vervuiling in het systeem van de beluchter.

Oplossing:
Kraan dicht zetten als de motor uit is!
Het zal meestal niet na een korte periode fout gaan maar dat mag je zelf gokken.

Ik denk dat de verzekering motorschade zal vergoeden als een beluchter verstopt is geraakt. Dan is het schade van buitenaf.
Dat moet je dan wel aan kunnen tonen en mogelijk is de expert van mening dat de beluchter niet helemaal juist is aangesloten.
Een klein bochtje in de slang naar omlaag zorgt al voor een waterslot en dan werkt een beluchter gewoon NIET.

(Een heel verhaal maar zeker nog niet volledig)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2017, 10:07

Duidelijk verhaal Hans,
Straks gaan veel schepen weer van de wal in het water. Het moeizame starten begint, de filters zijn soms vervangen, brandstofsysteem heeft last van wat lucht, accu is een beetje moe...
Wat is nu de beste manier om te starten (bij een natte uitlaat) na de winter? met de bb-kraan dicht is je impeller snel verdwenen immers.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mrt 2017, 20:08

Bij moeizaam starten is er (nog) geen expansie van uitlaatgassen en pompt de pomp het uitlaatsysteem uiteindelijk vol.
Dit is uiteraard afhankelijk van de inhoud van het systeem (m.n. de waterlock) als ook de manier van hoe e.e.a. is aangelegd.

Bij twijfel dus de kraan even dicht houden.
Om de impeller te sparen kan je een slok slaolie in de wierpot gooien, dat houdt hem een poosje heel.

Ik heb het meegemaakt dat een boot bij een makelaar lag die de sleutels aan jan en alleman meegaf en kennelijk is -jan en alleman- aan het starten gegaan zonder voorgloeien etc.
Resultaat: cilinders vol met water.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2017, 23:40

Dank voor je antwoord. Zal zorgen dat er een fles zonnebloemolie klaar staat bij de massa-tewaterlating over 4 weken. Wat overblijft kan zo in de tank als biobrandstof ;)
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor Klaver vier » 12 Mrt 2017, 10:09

Ik had voor de winter de boordkraan dichtgedaan de wierpot open en daar van die blauwe koelvloeistof ingegooid net zo lang tot het uit de uitlaat kwam en toen de wierpot weer gesloten.
Een paar weken terug een uitlaat temperatuur meter aangebracht.
En gisteren de boordkraan opengedraaid ,starten lopen en meteen koelwater op de uitlaat.
Omdat ik nooit eerder een uitlaat temperatuur meter heb gehad stond ik er versteld van hoe goed het werkt en wat mij nog meer verraste hoe koel het koelwater uiteindelijk bleef.
Ik heb nog niet gevaren maar de motor wel een half uur laten draaien om te kijken hoe warm het uitlaat water werd,dit werd maximaal 29 graden celcius en die temperatuur haalde hij alleen als hij stationair draaide 500 toeren
Zette ik de motor wat harder 1200 toeren dan liep hij zelfs terug naar 24 graden.
Ik bergrijp dat de temperatuur na een dag varen en vollop zomer hoger gaat worden,het buitenwater is immers ook nog vrij koel
Ik vertel dit omdat ik verwachte dat de temperatuur van het uitlaat water veel hoger zou zijn met een motor temperatuur van 80 graden celsius
Ik was blij verrast
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor elrenegado » 12 Mrt 2017, 11:54

klopt wel hoor,
Zelfs na een flink stuk varen op een warme dag kan ik me hand nog onder het water uit de uitlaat halen.
Ik gok dat het dan 30 a 35 graden is.

Ik denk ook wel dat hoe langer het stuk van motor naar uitlaat gat in de spiegel, hoe lager de water temparatuur is die eruit komt.


Gisteren overigens toch nog eens zitten kijken en meten naar mijn injectiepunt,
Deze zit net aan boven de waterlijn, een cm of 8 a 10.
De beluchter zit zelfs 38cm boven de waterlijn
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor vuuren1 » 13 Mrt 2017, 02:31

Buitenboordwaterpompen hebben meestal een forse overcapaciteit bij motoren met interkoeling.
(behalve bij Peugeot DTN Indenor en motoren met directe koeling)

We hebben hier en daar zelfs de CAM in de pomp vervangen voor een halve of 2/3 CAM (dit is het onderdeel boven in de pomp die de impellor schoepjes doet ombuigen).
Dan gaat de impellor een stuk langer mee.

Bij Vetus M type motoren die ik ken is dat overigens standaard.

Je moet natuurlijk wel meten als de motor belast is want onbelast valt er erg weinig warmte door het koelwater op te nemen.
Er wordt onbelast erg weinig brandstof verbruikt dus is er ook weinig restwarmte af te voeren.

Bij vollast stookt de motor de warmtewisselaar flink op, zo ook zal de uitlaat gassen temperatuur van laag bij onbelast oplopen tot 400-500 graden bij vollast.
Dan zal de afvoer watertemperatuur wel oplopen.
Damp ga je pas zien bij 60-65 graden (en iets eerder bij koud vochtig weer).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waar de beluchter?

Berichtdoor Amersfow » 13 Mrt 2017, 08:27

Dit is bij Sole mini 55 het blok waar het koelwater inkomt. De waterlijn zit een paar cm onder de slang. Dan geen beluchter nodig toch?

https://goo.gl/photos/bzZCih7X6SxWwSdB9
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: gewoonmich, TijmenB en 21 gasten