olie kopppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: olie kopppeling

Berichtdoor Arthur » 08 Mrt 2017, 16:17

Vuuren1 schreef.
Action heeft tegenwoordig ook Valvoline olie in het assortiment.

In een keerkoppeling kan de olie veel langer blijven zitten dan ik de motor.
De vraag is dus waarom het zo weinig mogelijk moet kosten?

@Arthur:
In een TMC60 hoort tegenwoordig ATF olie.

Hans, welke voordelen heeft ATF olie tegenover SAE olie in de KK.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: olie kopppeling

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2017, 02:04

Bij Hurth keerkoppelingen en motorolie trad er koolvorming op waardoor de koppelingsplaatjes te glad werden.
Dat gaf op termijn zeker problemen.

Technodrive heeft een ander werkingsprincipe omdat het een conuskoppeling is maar die zijn ook overgestapt op ATF.

Echte problemen ken ik niet maar ze hebben inmiddels ook 2 soorten conussen ontwikkeld; de ene was de oude voor motorolie en de nieuwere is voor de ATF versie.
De preciese reden ken ik niet en daar zou je Google eens op los kunnen laten en/of een specialist kunnen raadplegen.

Zelf voorzie ik met een conuskoppeling niet direct problemen als er motorolie wordt gebruikt.

ATF is een zwaar(der) gedoopte olie met allerlei toevoegingen die o.a. koolvorming (meer) tegen gaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten