binnengland moeilijk vervangen door homokineet

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

binnengland moeilijk vervangen door homokineet

Berichtdoor Ti Sento » 23 Feb 2017, 14:02

Dag allen:

Graag jullie advies op onderstaande:

kennelijk is later in mijn schip een homokineet ingebouwd; en dat is zo dicht op gland gedaan dat je het koord niet kan vervangen zonder de homokineet er uit te halen, koord te vervangen en homokineet weer terugzetten! De werf gaat nu eerst eens kijken wat er gebeurt als hij de boel vol met vet probeert te pompen; komt er dan wel vet aan de voorkant uit? is het dus wel nodig om koord te vervangen?
Als de homokineet gedemonteerd moet worden en weer teruggeplaatst moet worden zijn de kosten wel erg hoog.

Is dit de juiste aanpak wat jullie betreft?
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: binnengland moeilijk vervangen door homokineet

Berichtdoor aquanaut » 23 Feb 2017, 21:51

Kun je daar eens een foto van maken?
Bedoel je niet dat het stuwdruklager te kort op de stopbus zit in plaats van de homokineet?

Als je het lekken van de stopbus niet meer kan stoppen door het verder vastdraaien van de bus (een drupje lekken mag) dan moeten er nieuwe koordjes in.
Als het inderdaad zo is dat je daar het stuwdruklager voor moet demonteren is dat een lekker klusje.

Als je de stopbus maximaal vult met nieuwe koorden kun je er een flinke tijd mee vooruit, mits je de boel niet te strak zet.
Let op dat als je het stuwdruklager los neemt je uiteraard je uitlijning kwijt bent.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: binnengland moeilijk vervangen door homokineet

Berichtdoor Ti Sento » 23 Feb 2017, 22:25

De schroefaslager is vervangen omdat er 0.8mm speling zat.

Dit komt bijna altijd doordat de gland aan de binnenzijde vet naar voren lekt door de vetkoordafdichting.
Vetkoord van de schroefasafdichting moet vervangen worden, het vet komt niet meer achter bij de schroef eruit.
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: binnengland moeilijk vervangen door homokineet

Berichtdoor Arthur » 24 Feb 2017, 12:51

Bij mij komt helemaal geen vet achter bij de schroef eruit, zou niet goed zijn het is alleen om de gland af en toe te smeren, die druppels water wil ik altijd zien weet ik ten minste zeker dat de as niet te warm wordt.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: binnengland moeilijk vervangen door homokineet

Berichtdoor vuuren1 » 25 Feb 2017, 02:14

Dan is het kennelijk nodig om pakking te vervangen en moet de homo er tussen uit + het stuwdruklager.

Heeft de werf je ook verteld dat de imbusbouten van de trekbus moeten worden vervangen?
Dat zijn rekbouten met specifieke eigenschappen (specificaties) en de oude mag je niet meer opnieuw gebruiken.

Wellicht verstandig om die oude stopbus te vervangen voor een dubbele lipseal afdichting, dat is voorlopig onderhoudsvrij.

Plaats eens een foto, dat geeft duidelijkheid.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: binnengland moeilijk vervangen door homokineet

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Feb 2017, 02:39

Ti Sento,als bij jou het vet er aan de voorkant uitkomt,is dat niet te wijten aan het vetkoord,maar aan de afwezigheid van dat vetkoord.
Aandrukker loshalen, eventueel resten verwijderen,want ik denk dat die glashard zijn geworden.
Nieuw vetkoord erin,en genoeg,een paar slagen.
Dan goed vast zetten,daarna een halve tot een hel slag terug,zodat je de schroefas fatsoenlijk met je hand kan verdraaien.
Aandrukker borgen d.m.v. de moeren.
Dan via de vetnippels vet in spuiten.
Als het goed is,komt dat er achter uit,en niet aan de voorkant.
In principe mag hij aan de voorkant en beetje lekken.

http://dieseldokter.nl/?page_id=567

Wellicht verstandig om die oude stopbus te vervangen voor een dubbele lipseal afdichting, dat is voorlopig onderhoudsvrij
.
Dat is natuurlijk het allerbeste,en op termijn veel gemakkelijker.
http://www.schaeffler.com/remotemedien/ ... _de_en.pdf

Is het dan niet mogelijk dat je dan de aandrukker gebruikt voor het op plaats houden van de dubbele lipseal?
In dat geval kan de lipseal de plaats innemen van het vetkoord.
Noordvaarder
 

Re: binnengland moeilijk vervangen door homokineet

Berichtdoor vuuren1 » 26 Feb 2017, 01:57

Nee, een lipseal afdichting aan een schroefas hangt in een rubber slang.
Die kan zo nodig iets meebewegen met buiging / ruimte van/op de schroefas.

Tevens zit er een lagerbus in die de lipseal in lijn houdt.
Men noemt het ook wel een zwevend binnenlager met dubbele lipseal.
Je zou denken dat het dan over een schroefaslager gaat maar dat is zeker niet het geval.

Het is zuiver een lagerbus om de seal in lijn te houden met de as.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten