Oliedruk sensor, twee stuks?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor sater1957 » 29 Feb 2012, 14:23

Mijn Yanmar/Komatsu motor heeft zowel een oliedruk lampje als een oliedrukmeter.
Nu wist ik al dat die meter, of vermoedelijk de bijbehorende zender, niet helemaal kosher was.

Vandaag zag ik dat de oliedrukmeter geen enkele uitslag vertoonde, maar het lampje ging wel onmiddelijk uit na starten.
Volgens de door mij geraadpleegde motorkenner/garagist kan het zijn dat er twee afzonderlijke sensoren zijn, maar volgens hem bestaan er ook gecombineerde.
Hij denkt niet dat er een echt probleem is, en heeft me trouble shooting tips gegeven, die ik morgenochtend ga uitvoeren.

Heeft iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor Wolf1 » 29 Feb 2012, 18:37

Wat vind je van de oloiedruk gewoon eens te meten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor vuuren1 » 29 Feb 2012, 22:07

Wolf bedoelt meten met een separate oliedrukmeter om vast te stellen of er voldoende oliedruk is (bij twijfel een verstandig advies!).

Maar eerst zonder met de motor te draaien wat zaken uitsluiten kan ook:

Als het lampje uit gaat en de meter helemaal niets doet dan zal er waarschijnlijk een defect in het meetcircuit zijn.
Of je nu een dubbele gever hebt of twee aparte gevers, er is altijd een draad voor het lampje en een draad voor de meter.
(Ik ga uit van gevers met min aan massa, anders heb je 2 draden op een zender en moet je de massadraad middels meten lokalseren. Bij een dubbele gever ligt de min altijd aan massa)

Dus contact aanzetten, gever(s) lokaliseren en draad 1 loshalen:
Gaat het lampje nu uit dan is het de draad naar het lampje (alarmcontact).
Blijft het lampje branden dan is het de draad naar de meter.

De meter testen:
Hou de (gever)draad van de meter tegen massa en een werkende meter zal helemaal uitslaan.
Zo niet: Meet of er voeding op de meter aanwezig is, meet de minaansluiting en meet de geverdraad door.
Zo wel: Dan is de gever waarschijnlijk stuk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor MARC33 » 29 Feb 2012, 23:22

S1957.
Ik zou eerst is gaan kijken welk soort gevers er vonden zijn met de drukmeter en lampje .
de gever van de drukmeter is niet dezelfde van vorm dan de gever van het lampje .
de vorm van de gever kan een potje zijn waar de olie een druk gaat opbouwen die dan via een elec draad een uitlezing gaat geven op de drukmeter.
Uiteraard is de contole zoals V1 aangeeft een goede check.

mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 00:30

MARC33 schreef:S1957.
Ik zou eerst is gaan kijken welk soort gevers er vonden zijn met de drukmeter en lampje .
de gever van de drukmeter is niet dezelfde van vorm dan de gever van het lampje .
de vorm van de gever kan een potje zijn waar de olie een druk gaat opbouwen die dan via een elec draad een uitlezing gaat geven op de drukmeter.
Uiteraard is de contole zoals V1 aangeeft een goede check.

mvg
M


Wartaal..
En nu in leesbaar Nederlands..?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor sater1957 » 01 Mrt 2012, 08:50

Ik ga inderdaad gevers lokaliseren en doormeten vandaag.
Er waren al aanwijzingen dat de gever die aan de meter hing matig was, of wellicht een slecht elektrisch contact had.

Dit wordt weer leerzaam, want motoren ken ik voornamelijk theoretisch. Met mijn autos heb ik er nooit wat mee gedaan, en met m'n boot zal ik ook vrijwel alles door gekwalificeerde mensen laten doen.

Je moet je beperkingen kennen, maar wat doormeten kan ik nog wel.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor MARC33 » 01 Mrt 2012, 12:45

In de eerste regel staat het woord VONDEN en zou moeten VERBONDEN zijn .

Ik probeer de vraagsteller op een simpele manier het( mogelijke) verschil van gevers/voeler/sensor te laten weten .

Het kan zijn dat de vorm van de gever/voeler/sensor een rond potje is en dat die anders van vorm is dan de gever /voeler/sensor van het lampje

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor sater1957 » 01 Mrt 2012, 13:51

Ok. Gevonden.
Er zijn inderdaad twee sensoren, die via een soort T-stukje in de motor zitten geschroefd. Er zijn dus ook twee draden.
De sensor die de meter aanstuurt is een rond potje, maat klein zoutbusje, en daarvan zat de elektrische aansluiting helemaal los, met een kapot isoleer ringetje.

Hij is nu provisorisch gerepareerd door het motor mannetje van mijn watersportvereniging, en morgen ga ik testen of ie nu werkt. Het kan zijn dat ie definitief kapot is en dan bestel ik een nieuwe.

De bekabeling is goed, bij kortsluiting aan massa slaat de meter volledig uit. Tussen draad en massa staat 5V spanning.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor MARC33 » 01 Mrt 2012, 22:58

S1957
Allz ben blij dat ik toch een beetje duidelijk was .
Zo een sensor( zoutvatje vorm ) is nogal moeilijk te vinden bij ons in Belgie . Ze hebben me is een gewone gever ( om te vervangen )verkocht omdat ze zeiden dat het hetzelfde was . ik heb ook een extra buisje waar de 2 verschillende sensoren/gevers op vastgemaakt zijn . Dus na aankoop had ik 2 dezelfde gevers/sensoten .
Maar dat is niet hetzelfde en ik heb op dit ogenblik terug de oude gestoken ( was niet echt defect ,maar wou die gewoon vervangen ) De andere gever/sensor voor het lampje was wel defect . werkt nu terug
Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 23:25

sater1957 schreef:Ok. Gevonden.
Er zijn inderdaad twee sensoren, die via een soort T-stukje in de motor zitten geschroefd. Er zijn dus ook twee draden.
De sensor die de meter aanstuurt is een rond potje, maat klein zoutbusje, en daarvan zat de elektrische aansluiting helemaal los, met een kapot isoleer ringetje.

Hij is nu provisorisch gerepareerd door het motor mannetje van mijn watersportvereniging, en morgen ga ik testen of ie nu werkt. Het kan zijn dat ie definitief kapot is en dan bestel ik een nieuwe.

De bekabeling is goed, bij kortsluiting aan massa slaat de meter volledig uit. Tussen draad en massa staat 5V spanning.


Bij een los draadje zal het meestal bij dat losse draadje blijven en na herstel zal het allemaal wel weer goed werken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten