Oliedruk sensor, twee stuks?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2012, 22:13

sater1957 schreef:De ruilsensor heeft een interessant verschijnsel:
Bij contact aan, motor uit, laat hij 6 kg/cm2 zien.
Na starten *zakt* de druk naar ong 2 kg/cm2.

De leverancier kan het nauwelijks geloven en heeft me gevraagd alles door te meten. Heb ik gedaan.
Er komt nu een nieuwe meter/sensor combinatie aan.

Iemand nog een briljante ingeving?



Ik denk dat je een ander type gever hebt meegekregen. Een andersom type..

Je hebt een meter die volledig uit slaat bij -geverdraad aan massa-.
Dan heb je een gever nodig die drukloos een hoge weerstand heeft en waarbij de weerstand afneemt bij het stijgen van de oliedruk.
Dat is simpel te meten.

Je hebt ons nog niet geschreven hoe de meter reageert op gasgeven als de motor een half uur heeft gedraaid.
Als de wijzer bij toename van het toerental dan minder aangeeft is het wel zeker dat je een -andersom- gever hebt gekocht.

Voor meelezers:
Bij nul elektrische weerstand slaat de wijzer helemaal naar rechts uit.
Bij een oneindig hoge weerstand slaat de wijzer helemaal niet uit.
Dan moet de gever een afnemede weerstandswaarde -weggeven- bij een toenemende oliedruk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor sater1957 » 05 Mrt 2012, 22:18

De gever die ik nu heb is een inruil ding om te proberen. In combinatie met mijn meter is dat hem duidelijk niet.
Ik wil liever eerst een goede meter voor ik mijn motor een half uur laat draaien. Ik weet net genoeg van motoren om nerveus te worden van potentiele oliedruk problemen.

Spul is besteld en komt eraan.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2012, 22:27

Om die reden gaf Wolf1 meteen het advies om de druk eerst mechanisch te meten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor sater1957 » 05 Mrt 2012, 23:07

Snap ik. Is dat soort apparatuur voor een redelijk bedrag te koop of te huur?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2012, 23:15

sater1957 schreef:Snap ik. Is dat soort apparatuur voor een redelijk bedrag te koop of te huur?


Goeie vraag..
Het gaat over een meter van 10 euro en een passende aansluiting middels een drukslangetje naar de schroefdraad aan de motor.
Dat zijn dingen die niet universeel samengesteld te koop zijn.
In jouw geval is het nu monteren van een compleet nieuwe meterset een stuk eenvoudiger.

Was de oliedruk ongeveer 4 bar toen de meter nog wel goed werkte?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor MARC33 » 05 Mrt 2012, 23:35

Zoals ik reeds zei moet je goed checken .
Kan je geen info vinden bij een verdeler van Yanmar motoren ?.ik zie dat het dashbord dikwijls bij de motor hoort.
Motor zal toch zo oud als de mijne niet zijn . de mijne is van de jaren 1969 1970.
Mijne leverancier had ook ervaring en dacht de eerste geleverde gever de goede te zijn maar hij heeft toch wat meer moeten zoeken .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor reijmerink » 05 Mrt 2012, 23:59

marc,dit voegt , met respect..hoe ging het met je oude ford motor??????niet toe aan de problemsolving....! sater..als de verkeerde meter wel uitslaat zou ik me niet zo druk maken over de druk...zit wel goed..anders had het onderdrukalarm wel gepiept...dus zoals eerder gezegd, een nwe sensor nippon, of een nwe matched vdo pair.je kunt ook kiezen voor goedkopere merken equis, auto meters..kan..maar dat zijn geen ip67 dampdicht spul en kan je over 3 jaar opnieuw tig euro betalen..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor MARC33 » 06 Mrt 2012, 00:09

R,
daar gaat de lamp uit en geeft de drukmeter terug druk .
Is mijne oude Ford een probleem ?
ik heb het zelfde probleem gehad .

M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor sater1957 » 06 Mrt 2012, 01:08

De oude meter sloeg tot ongeveer 4 kg/cm2 uit toen ie het nog deed.
Ik twijfel er eerlijk gezegd niet aan dat de motor, in ieder geval op dit punt, goed is.
Toen ik de boot kocht gaf de keurder al aan dat de oliedrukmeter suspect was, maar dat dat geen afkeur reden was.
Dit stond op de lijst van dingetjes die de vorige eigenaar moest fixen voor de overdracht. We hebben dat uiteindelijk omgezet in een korting.
Maar eind vorig seizoen leek alles weer te werken, dus liet ik het toen zitten.

Ik wil in ieder geval dat voor dit vaarseizoen de boel deugdelijk is.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Oliedruk sensor, twee stuks?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2012, 09:36

sater1957 schreef:Ik wil in ieder geval dat voor dit vaarseizoen de boel deugdelijk is.
Dan moet je nu stoppen met klooien en er over ouwehoeren maar het gewoon repareren !
Meters en zenders zijn op enkele uitzonderingen na, merk gebonden !
Dus wil je met je nu geplaatste meter door gaan zal je van het zelfde merk een zender er bij moeten zoeken !
Wil je het goed doen ? dan gooi je heel die T-stukjes bende er af, en plaats je één VDO zender met een G en een WK aansluiting, aan de G hang je een VDO-meter met een 0 – 4 kg/cm² schaal, en aan het WK-contact sluit je aan op de beveiligingsinstallatie (Schema op aanvraag)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: SimondeDanser en 20 gasten