sater1957 schreef:De ruilsensor heeft een interessant verschijnsel:
Bij contact aan, motor uit, laat hij 6 kg/cm2 zien.
Na starten *zakt* de druk naar ong 2 kg/cm2.
De leverancier kan het nauwelijks geloven en heeft me gevraagd alles door te meten. Heb ik gedaan.
Er komt nu een nieuwe meter/sensor combinatie aan.
Iemand nog een briljante ingeving?
Ik denk dat je een ander type gever hebt meegekregen. Een andersom type..
Je hebt een meter die volledig uit slaat bij -geverdraad aan massa-.
Dan heb je een gever nodig die drukloos een hoge weerstand heeft en waarbij de weerstand afneemt bij het stijgen van de oliedruk.
Dat is simpel te meten.
Je hebt ons nog niet geschreven hoe de meter reageert op gasgeven als de motor een half uur heeft gedraaid.
Als de wijzer bij toename van het toerental dan minder aangeeft is het wel zeker dat je een -andersom- gever hebt gekocht.
Voor meelezers:
Bij nul elektrische weerstand slaat de wijzer helemaal naar rechts uit.
Bij een oneindig hoge weerstand slaat de wijzer helemaal niet uit.
Dan moet de gever een afnemede weerstandswaarde -weggeven- bij een toenemende oliedruk.