Pagina 2 van 2

Re: WATERGEDRAGEN SCHROEFASLAGER

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 23:15
door aquanaut
Erin tikken met de oude lagerbus?

Aquanaut

Re: WATERGEDRAGEN SCHROEFASLAGER

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 23:54
door MARC33
De oude lagerbus is niet meer bruikbaar .
Die is in stukken door demontage .
Zal kijken voor een bus die ik over het lager kan schuiven
Bedankt voor de reacties

Re: WATERGEDRAGEN SCHROEFASLAGER

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2017, 22:45
door MARC33
Vraagje over de toevoer water aan de schroefaskoker .
Naast de motor onderaan in het schip is een kraan met een schepje waar het water binnenkomt en naar de schroefaskoker via een waterdarm loopt .er is een aansluiting achter de Volvo seal rechtstreeks op de koker .
Het uitlopen van het achterste schroefaslager is gekomen doordat de toevoer dichtgeslibd is geraakt door op kanalen langzaam te varen . Niet genoeg snelheid dus niet genoeg waterkracht .
Bij sommige systemen komt de aanvoer water van de uitlaat en dus is er altijd meer druk ( warm water ) .
Blijkbaar heeft Volvo verschillende systemen mogelijk .
Men spreekt ervan om ergens een aansluiting te maken na het water gefilterd geweest is .
Soms is er een aansluiting voorzien op het motorblok ,uitlaat bocht .
Zou ik er beter aandoen om mijn natuurlijk watersysteem om te bouwen naar het systeem onder druk ?
Motor Kamd 230 pk 6 cyl van 2004 .
Marc

Re: WATERGEDRAGEN SCHROEFASLAGER

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2017, 08:14
door Popeye
Ik ben indertijd ook van een waterschepje naar koelwater gegaan vanwege een haperende watertoevoer, vooral op ruw water. Tot volle tevredenheid!

Groet, Jack.

Re: WATERGEDRAGEN SCHROEFASLAGER

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2017, 21:48
door MARC33
Nieuw achterste lager geplaatst .
Lager even wat in de vriezer .
Buitentemperatuur min 15 graden .
Afwasproduct en gaan .
2 min ! Klop ,klop tot op zijn correcte plaats .
Nieuwe AS ,nieuw Volvo seal en erin .
Top !

Re: WATERGEDRAGEN SCHROEFASLAGER

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2017, 20:19
door MARC33
Heb een origineel onderdeel , bocht dia 25 mm aangekocht .
Volvo geeft op dat je of te wel het plaatje aanpast naar een extra aansluiting 3/8 of te wel den aangekochte bocht aanpast . Ze hebben geen rechtstreekse aansluiting 3/8 .
Moet kijken dat er genoeg water uit stroomt om de schroefaskoker van water te voorzien .
Stel me een beetje de vraag dat er niet teveel druk bij hogere toeren zal gevormd worden zodat de Volvo deal het kan begeven . De aansluiting zit vlak achter de seal en het water moet naar het achterste lager gestuurd worden om de AS te laten zweven . Er zal ook water naar de voorkant van de seal geduwd worden .
Zal de seal dit kunnen houden bij hogere toeren en dus bij meer waterdruk , aub ?
Marc