Gloeistiften vervangen BMC 1500

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Gloeistiften vervangen BMC 1500

Berichtdoor jade » 21 Jan 2017, 20:26

Hallo,

Wij hebben een Aquanaut met daarin een BMC motor, nu ben ik deze oude motor wat aan het opknappen.
Bij het verwijderen van de gloeistiften is er van een het puntje afgebroken, deze zat vas in het blok.
Normaal kan je hier setjes voor kopen om stiften uit te boren, maar de stiften in een BMC zijn 3 mm dik, hier zijn geen setjes voor te koop.

Navraag bij verschillende monteurs leerde mij dat dan de kop eraf moest om het probleem op te lossen, vond dit niet de leukste oplossing dus heb zelf wat uitgedacht.
Nu blijken de stiften van binnen hol, opgevuld met een keramische samenstelling, deze heb ik voorzichtig uigeboord met een 2 mm boortje.

Het boorgat goed reinigen met remreiniger en hier heb ik een fietsspaakje van 1.8 mm gelijmd met Bison 2 comp. Metaallijm.
Na uitharding kan je de stift eenvoudig met kleine tikjes verwijderen, scheelt een hoop geld en je kan het zelf doen.
Heeft voor mij goed gewerkt, en is misschien voor een ander die hier mee te maken krijgt een leuke tip.

Groet,
Raymond
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Gloeistiften vervangen BMC 1500

Berichtdoor Rene » 21 Jan 2017, 21:50

Goede tip, heb zelf ook een BMC 1500, reinig elke 2 jaar de stiften en boringen, dus nog geen last van gehad.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Gloeistiften vervangen BMC 1500

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2017, 02:48

Bij deze motor kolen de gloeistiften vast waardoor ze de warmte aan de cilinderkop afgeven en niet in de voorkamer.

Het recept is om de gloeistiften buiten bedrijf te stellen en een vlamstart inrichting te monteren.
Dan start de motor weer veel beter en vooral sneller.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten