schroefashoek van 16 graden

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor peter47 » 03 Jan 2017, 18:35

De schroef van mijn boot heeft een heel sterke wielwerking en wat ik ook probeer het lukt me vaak niet
om met de boot recht achteruit te varen.
Ik heb mijn schroefashoek gemeten en die is 16 graden.
Is dat niet te veel en verklaart dit misschien het grote wieleffect?
peter47
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 Nov 2016, 23:09
ligplaats:
info:

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor vuuren1 » 04 Jan 2017, 01:39

Dat is in het begin niet de oorzaak.
Die hoek is in het verticale vlak gemeten en heeft niets met het wieleffect te maken.

Achteruit sturen lukt vaak (ofwel meestal) niet omdat er geen roer voor de schroef zit..
Het roer zit voor achteruit varen aan de verkeerde kant.

Het wieleffect wordt vooral bepaald door de spoed diameter verhouding van de schroef en ook door de rompvorm van het schip.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die recht achteruit vaart zonder heel erg op te letten en veel (en ook erg op tijd) te corrigeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor Arthur » 04 Jan 2017, 11:19

Piece of cake @Hans, ik kan kaarsrecht achteruit varen met de helmstok besturing.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor stentor950 » 04 Jan 2017, 21:11

Arthur schreef:Piece of cake @Hans, ik kan kaarsrecht achteruit varen met de helmstok besturing.


Ik denk -weet haast wel zeker- dat jouw Kaik een groter roer oppervlak heeft dan een motorboot (oppervlak in relatie tot lengte en gewicht).

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiFwK2GmanRAhUFNhoKHawwCQUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwatersportforum.eu%2Fviewtopic.php%3Ff%3D30%26t%3D160%26start%3D10&psig=AFQjCNE7xhvO_a7Wlv4w-fuQJupqvYHIlA&ust=1483643339936525

:lol: :lol: :lol:
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor Arthur » 05 Jan 2017, 13:16

Jij bedoelt dit, het is inderdaad een flink roer, maar ik heb ook een flinke schroef voor zo'n klein bootje.
Afbeelding

Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor aquanaut » 06 Jan 2017, 09:45

vuuren1 schreef:
Het wieleffect wordt vooral bepaald door de spoed diameter verhouding van de schroef en ook door de rompvorm van het schip.



De lange doorlopende kiel en spitsgat zijn hier de reden dat achteruitvaren wellicht net zo makkelijk als vooruit gaat.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor Georges » 06 Jan 2017, 10:10

aquanaut schreef:
De lange doorlopende kiel en spitsgat zijn hier de reden dat achteruitvaren wellicht net zo makkelijk als vooruit gaat.

Aquanaut


Dat lijkt toch geen regel te zijn, waarom varen een Fischer en een Dartsailer met dezelfde doorlopende kiel en spitsgatvorm en groot roer dan voor geen meter achteruit ?
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor aquanaut » 06 Jan 2017, 10:34

Is ook geen regel.
Maar een kaik is vanaf de middellijn gezien zo goed als symmetrisch.
M.a.w. kop = kont en vice versa.
Een Dartsailer en Fischer zijn dat zeker niet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2017, 21:44

Vergeet niet dat je met een helmstok veel meer gevoel hebt en een stuk sneller kunt corrigeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroefashoek van 16 graden

Berichtdoor Georges » 10 Jan 2017, 21:53

vuuren1 schreef:Vergeet niet dat je met een helmstok veel meer gevoel hebt en een stuk sneller kunt corrigeren.

Ik vaar ook met een helmstok,al 36 jaar dus dat is niet de reden. Het zal wel zijn zoals aquanaut zegt het mindere symmetrisch onderwaterschip.
Ik heb ook bij mijn familie in Aegis apostoli vissermannen en heb er regelmatig met de kaik weg geweest, prachtscheepjes!
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten