Pagina 1 van 2

schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017, 18:35
door peter47
De schroef van mijn boot heeft een heel sterke wielwerking en wat ik ook probeer het lukt me vaak niet
om met de boot recht achteruit te varen.
Ik heb mijn schroefashoek gemeten en die is 16 graden.
Is dat niet te veel en verklaart dit misschien het grote wieleffect?

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2017, 01:39
door vuuren1
Dat is in het begin niet de oorzaak.
Die hoek is in het verticale vlak gemeten en heeft niets met het wieleffect te maken.

Achteruit sturen lukt vaak (ofwel meestal) niet omdat er geen roer voor de schroef zit..
Het roer zit voor achteruit varen aan de verkeerde kant.

Het wieleffect wordt vooral bepaald door de spoed diameter verhouding van de schroef en ook door de rompvorm van het schip.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die recht achteruit vaart zonder heel erg op te letten en veel (en ook erg op tijd) te corrigeren.

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2017, 11:19
door Arthur
Piece of cake @Hans, ik kan kaarsrecht achteruit varen met de helmstok besturing.

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2017, 21:11
door stentor950
Arthur schreef:Piece of cake @Hans, ik kan kaarsrecht achteruit varen met de helmstok besturing.


Ik denk -weet haast wel zeker- dat jouw Kaik een groter roer oppervlak heeft dan een motorboot (oppervlak in relatie tot lengte en gewicht).

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiFwK2GmanRAhUFNhoKHawwCQUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwatersportforum.eu%2Fviewtopic.php%3Ff%3D30%26t%3D160%26start%3D10&psig=AFQjCNE7xhvO_a7Wlv4w-fuQJupqvYHIlA&ust=1483643339936525

:lol: :lol: :lol:

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2017, 13:16
door Arthur
Jij bedoelt dit, het is inderdaad een flink roer, maar ik heb ook een flinke schroef voor zo'n klein bootje.
Afbeelding


Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017, 09:45
door aquanaut
vuuren1 schreef:
Het wieleffect wordt vooral bepaald door de spoed diameter verhouding van de schroef en ook door de rompvorm van het schip.



De lange doorlopende kiel en spitsgat zijn hier de reden dat achteruitvaren wellicht net zo makkelijk als vooruit gaat.

Aquanaut

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017, 10:10
door Georges
aquanaut schreef:
De lange doorlopende kiel en spitsgat zijn hier de reden dat achteruitvaren wellicht net zo makkelijk als vooruit gaat.

Aquanaut


Dat lijkt toch geen regel te zijn, waarom varen een Fischer en een Dartsailer met dezelfde doorlopende kiel en spitsgatvorm en groot roer dan voor geen meter achteruit ?

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017, 10:34
door aquanaut
Is ook geen regel.
Maar een kaik is vanaf de middellijn gezien zo goed als symmetrisch.
M.a.w. kop = kont en vice versa.
Een Dartsailer en Fischer zijn dat zeker niet.

Aquanaut

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017, 21:44
door vuuren1
Vergeet niet dat je met een helmstok veel meer gevoel hebt en een stuk sneller kunt corrigeren.

Re: schroefashoek van 16 graden

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017, 21:53
door Georges
vuuren1 schreef:Vergeet niet dat je met een helmstok veel meer gevoel hebt en een stuk sneller kunt corrigeren.

Ik vaar ook met een helmstok,al 36 jaar dus dat is niet de reden. Het zal wel zijn zoals aquanaut zegt het mindere symmetrisch onderwaterschip.
Ik heb ook bij mijn familie in Aegis apostoli vissermannen en heb er regelmatig met de kaik weg geweest, prachtscheepjes!