Pagina 1 van 3

water in motorolie

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2016, 18:52
door Arthur4
Sinds een tijd heb ik veel slush ( drab) in de olievuldop op het klepdeksel. Vandaag de klepdeksels los gehaald en daar zit het ook vol met drab. Met draaiende motor lijkt het alsof je waterdruppeltjes in de spatolie ziet drijven, dit verdwijnt dan door de diverse openingen weer naar het carter. Ik heb de olie afgetapt en die staat nu te bezinken om straks te zien of er noemenswaard veel water onder staat. Bij draaiende motor komt er uit de carterontluchting behoorlijk vochtige lucht. Wat al langer opvalt is dat ik steeds koelvloeistof kwijtraak terwijl ik nergens lekkage kan ontdekken. Eén plus één is twee, denk ik nu dan, die lekkage is inwendig en verdampt via de carterontluchting ( en dan via de verbrandingslucht de motor in en via de uitlaat naar buiten). Iemand een idee, waar zo'n inwendige lekkage kan zitten? Het betreft een Indenor XDP690 ( Volvo md32a).
groeten Arthur

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2016, 19:35
door peter jansen
O heel simpel. Je hebt een lekke koppakking!

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2016, 20:25
door Klaver vier
Ook heel goed mogelijk een lekke oliekoeler,en er zijn vast nog meer mogelijkheden,het hoeft dus niet altijd de koppakking te zijn.
Gr René ( Klaver vier )

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2016, 21:37
door peter jansen
Je hebt gelijk. Kan meerdere oorzaken hebben. Maar meestal gaat er buitenwater door een oliekoeler toch? Of zijn die ook wel opgenomen in kvs circuit?

Re: water in motoroli

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2016, 22:29
door Klaver vier
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het niet meteen de koppaking hoeft te zijn,de peugeots hebben ook nog wel eens lekkage langs de cylinders.
Bij mij zit de keerkoppeling olie koeler in het gesloten systeem,dat wil alleen niet zeggen dat iedereen dat heeft.
Gr René ( Klaver vier )

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2016, 02:08
door Arthur4
koppakking zou natuurlijk kunnen, dat heeft een waterkanaal een lek heeft naar een oliekanaal.
de suggesties dat het via de oliekoeler zou kunnen, kan niet want die werkt, zoals al werd opgemerkt, via het buitenwater-systeem.
is er een bepaalde controle of check die ik kan doen om te weten te komen dat de koppakking de oorzaak is, vóórdat ik de kop ga demonteren?
bedankt alvast voor de reacties'
groeten Arthur

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2016, 08:44
door broekie
Compressie van de cilinders meten.
Het zal duidelijk zijn dat de drukken ongeveer gelijk moeten zijn en een opgegeven waarde moeten hebben.
Is de motor recent oververhit geweest?

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2016, 09:35
door quichot
Je mag hopen dat het alleen de koppakking is. Relatief simpel te herstellen. Wél de kop laten vlakken!
Maar er kan ook een scheurtje in het blok zijn ontstaan. Dan kun je hem weggooien.

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2016, 11:49
door Blacktoppie
Nou begrijp ik altijd van iedereen dat een indenor een tikkende tijdbom is waarbij het een feit is dat de cilinderbussen ooit gaan zakken, met als gevolg kvs bij de olie.

Kan er met de zoekfunctie zo gauw even geen topic over vinden, maar er is wel ea over geschreven op dit forum.

Re: water in motorolie

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2016, 21:46
door vuuren1
Zoek eens op dit onderwerp, er is veel over geschreven.

Koelvloeistof verlies (of in de olie) terwijl de Indenor tijdens bedrijf niet te warm wordt is meestal lekkage van de rubber afdichtingen onderaan de cilindervoeringen.
De hele motor moet dan uit elkaar.