Waterpomp vervanger

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor Stylerider » 08 Mrt 2012, 09:52

Dat ziet er netjes uit!

Is het pomphuis straks wel geborgd tegen verdraaien? Ik zou zelf een klemring om de hele pompflens maken en een paar platte kantjes aan de flens maken zodat ie niet kan verdraaien.

Ik neem aan dat je rekening hebt gehouden met de draairichting en de bijbehorende zuig en perskant? (heb ik namelijk een keer fout gedaan)

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Mrt 2012, 13:22

@Hans,

Ach, ik kan hier heel erg happend op gaan reageren, maar dat doe ik vandaag maar even niet.

Maar Hans, kom als blijk van dankbaarheid eens een keer een bakkie doen als je in de omgeving van Alphen a/d Rijn bent, wordt vast gezellig ;)

@ Stylerider,

Ik moet nog even kikkertjes maken, als deze goed vastgezet worden kan de pomp in theorie met genoeg geweld nog verdraaien maar in de praktijk zal dat wel meevallen, als je de boel maar goed vast zet. Ook zit er nog een gebogen leiding aan de perszijde. De pomp kan in beide richtingen pompen.

Vanmorgen heb ik toch nog even het flensje gedraaid van mijn tweede ontwerp (zie tekening in eerdere post), en ik denk toch dat dat em uiteindelijk wordt, is bij elkaar netto sneller te maken. Foto's volgen nog.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Mrt 2012, 23:27

Flens:

Afbeelding

En op de motor met de pomp:

Afbeelding
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2012, 23:35

Maarten,

Grapje..
Ik ben daar niet zo vaak in de buurt, maar mijn boot ligt in Maassluis en dan is het beter te doen.
Overigens ben je daar ook welkom om eens iets anders te bekijken dan een Albin ;)
Ik ben met een vooroorlogse Albin opgevoed..

2 Pitter met nog gietijzeren zuigers en een slingerkast tussen motor en keerkoppeling (een slinger met een kettingoverbrenging).
De afslagmagneet heeft senoir meteen gedumpt en er een stroomverdeler op gezet.
Later kwam er een dynastart op (wat is een hele goeie dynastart waard? Ik heb er nog een liggen).

Ik heb nog een CLM Junkers diesel van 8 pk, die zal je vast niet kennen?
2-tact, 2 zuigers in 1 cilinder en geen cilinderkop, heel bijzonder!
Staat ook in de weg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor Stylerider » 09 Mrt 2012, 12:27

Maarten, de pomp kan inderdaad in beide richtingen draaien, maar als je het verkeert om aansluit is je impeller stuk tegen de tijd dat je door hebt dat er geen water uit de uitlaat komt. Maar gezien je Albin specialist bent zul je wel weten welke kant de nokkenas op draait.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 09 Mrt 2012, 20:29

Bas, ik volg je niet helemaal.

De pomp kan beide kanten opdraaien, en de impeller ook. Ik ben het met je eens dat de impeller niet beter wordt van een verandering van draairichting omdat dan de kammetjes van de impeller in een te krappe ruimte omgevouwen worden, maar verder zie ik geen problemen.

Hans,

Gelukkig maar, dat hoopte ik al :)

Een nette gebruikte dynastart is zo'n 150 euro waard, voor 100 euro meer heb je een nieuwe.

Leuk , die Junkers. Je hebt het me wel eens eerder verteld, en toen heb ik het werkingsprincipe van die motor ff opgezocht. Maar ik heb mezelf voorgenomen om voorlopig maar bij Albin te blijven, ik moet ook nog studeren zo af en toe ;).
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 00:46

Maarten,

Ben je bekend met de gereduceerde Cams van de impeller pompen?
Die zijn in diverse dikte maten te bestellen.
Bij een wat overbemeten pomp is dat de ultieme oplossing om de levensduur van de impeller te verlengen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor henkvd » 10 Mrt 2012, 01:00

@ Hans

Ik denk dat er al een gereduceerde cam in zit ivm zowel L als R draaiend, cams voor 1 richting zijn asymmetrisch, deze zal symmetrisch moeten zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 10 Mrt 2012, 01:06

Ja moet ff kijken hoe de capaciteit uitvalt t.o.v. de oude pomp, het is een beetje een gokje want ik weet niet exact wat de oude pomp leverde maar aan de hand van een kleine berekening en afgaand op de diameters van de zuig en persopening heeft deze pomp meer dan genoeg capaciteit om de Albin te koelen.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 01:36

henkvd schreef:@ Hans

Ik denk dat er al een gereduceerde cam in zit ivm zowel L als R draaiend, cams voor 1 richting zijn asymmetrisch, deze zal symmetrisch moeten zijn.


Al die pompjes kan je voor 2 draairichtingen gebruiken en de cam is vanuit het hart gezien aan beide kanten gelijk van vorm en dikte.
Andere vormen ben ik nog niet tegen gekomen.
Verras me met een fraai voorbeeld!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten