Waterpomp vervanger

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 27 Feb 2012, 23:18

vuuren1 schreef:Machinebouw is een uitdagend stukje vakgebied..


Houd ik wel van, na de carburateur en de ontsteking moet de waterpomp vast ook wel lukken ;)

Ik zal morgen even wat foto's maken en meten, to be continued.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 28 Feb 2012, 00:11

Ik had nog zo'n pompje hier thuis liggen bedacht ik me zojuist, hierbij de maten en een foto:

Pasrand rond 35 mm en 2 mm diep, hartafstand flensgaten 55 mm en diameter 10 mm, asdiameter = 15 mm, voorkant as gelijk met voorkant pasrand.


Afbeelding
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 28 Feb 2012, 21:21

-Pasrand rond 35 mm
Pomp: 30 mm, dus een vulring met een dikte van 2mm (is wellicht een standaard verkrijgbare koperring van 35x30x2 mm?)

-2 mm diep
Zie de 2 mm van de vulring.

-hartafstand flensgaten 55 mm
Pompflens is 40mm, dus is er tussen de flens en hart boutgat 7.5 mm aan beide kanten over.

-diameter 10 mm
Dan passen de originele bouten er naast plus 2 kleine kikkerplaatjes.

-asdiameter = 15 mm
Pompas is 12 mm, moet afhankelijk van de aandrijvende as lukken?

-voorkant as gelijk met voorkant pasrand.
Pompasje demonteren, afkorten en infrezen?

Sneller en goedkoper is om meteen een voorraadje passende asjes te laten maken.
Zo ook de kikkerplaatjes.
Zo'n dunne ring op een draaibank maken is wat lastig.

Als de sleuf in de as dieper is dan de ruimte tussen de pasrand en de huisborgring van het kogellager moet de vulring een -twee traps- ring worden die de pomp iets verder van de motor houdt.

Zoiets?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 28 Feb 2012, 23:32

De breekpen is 4 mm dik, dus er moet inderdaad een vulring tussen om uit de lagering te blijven met de breekpen. Komt wel goed uit, dan kan ik alles met 1 extra onderdeel oplossen (en de as inkorten).

Even wat getekend:
Afbeelding

Maar hierbij kan ik mijn 15 mm zeskant boutkop net wel/net niet kwijt, dus maar weer verder getekend:
Afbeelding

Met de laatste optie vang ik ook nog 2 vliegen in 1 klap, met een sluitringetje onder de bout zit de pomp ook nog eens direct vastgeklemd :)

Dank moderator voor de correctie, ik snap nu ook hoe ik m'n picasaplaatjes kan uploaden op dit forum.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 28 Feb 2012, 23:37

Denk eens aan een imbusbout... (die is slanker)
Of het een kikkerplaatje of een sluitring wordt is afhankelijk van de ruimte en dan kan beperkte ruimte een voordeel zijn om een simpele sluitring te kunnen gebruiken.
(neem dan wel een dikke uitvoering)

We komen er wel uit ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 28 Feb 2012, 23:52

Ja, met een inbusbout kan optie 1 ook, maar dan blijft nog over dat je de flens aan de pomp moet vast klemmen (heb ik ook wel een ideetje voor, kleine M4 boutjes van binnenuit door de flens in de 40 mm rand van het pomphuis geschroefd, dit levert weer het nodige extra werk op) , en optie 2 heeft dat probleempje niet meer.

Tenzij de lengte ruimte een probleem gaat worden ga ik voor optie twee, met inderdaad een dikke sluitring. Kikkerplaatjes zal ik ook zelf weer moeten maken.

Daarnaast is het niet eenvoudig om 7/16'' UNC inbusboutjes te vinden op elke hoek van de straat.

Ik ga maar eens een pompje en een stukje brons of aluminium bestellen :)
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 29 Feb 2012, 00:25

Doe je best en denk niet te moeilijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Mrt 2012, 00:03

Zo, even een verloopringetje voor de pasrand gemaakt, as afgedraaid en nieuwe breekpen groef ingefreesd en voila.

Een paar simpele kikkertjes zal ik morgen even frezen. Het past allemaal prima, nog ruimte genoeg bij het vliegwiel over.

Afbeelding
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2012, 00:45

Dan kan ik je mijn bankrekening nummer nu toesturen om het behaalde resultaat te vieren.

Of werken we -zo- niet?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor Jonas » 08 Mrt 2012, 09:23

vuuren1 schreef:
Of werken we -zo- niet?

Nette,sterke en grappige reactie :lol:
Jonas
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 10:54
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten