Waterpomp vervanger

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 25 Feb 2012, 23:27

Een vraag aan de ervaren bootjesbouwers die vaker dan eens met universele impellerpompjes werken:

Tot op heden liet ik voor mijn Albin bedrijfje de bronzen tandradpompjes reviseren, nieuwe lagers , asje, vlakken, etc. Dit kon omdat een gepensioneerde bankwerker dat voor z'n lol en tegen bijna onkosten deed, maar die stopt daarmee en dan kan het financieel niet meer uit. Ik wil proberen een universeel impellerpompje te vinden en deze aan te passen.

De huidige pomp (debiet onbekend, moet ik nog even meten, motor 12 hp max, rendement laag,laag ;)) zit met een breekpen en een flensmontage direct op de nokkenas gemonteerd, en zit tussen het blok en het vliegwiel in (zie foto). Ik vermoed dat deze ruimte de beperkende factor is, iemand ideen voor merk/type van een evt. vervanger?

Foto (van bovenaf op de motor genomen):
https://picasaweb.google.com/1157273742 ... 3904226786
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2012, 23:32

Wat maatvoering gegevens zou helpen met zoeken, veel ruimte is er zo te zien idd niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 25 Feb 2012, 23:45

De ruimte vanaf de flensaansluiting tot aan het vliegwiel is +- 85 mm, de huidige as 15 mm.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 26 Feb 2012, 01:00

Maarten.

85 mm is niet echt weinig, maar een universeel pompje vraagt om een adapterflens en die zal er voor de Albin niet zijn?
Ook moet het asje van de pomp een passende aansluiting hebben met de nokkenas en met een breekpen uitgevoerde universeelpompjes ken ik zo niet.
Johnson heeft een serie universele pompjes (Importeur is Allpa). maar voor een Albin wordt het mogelijk lastig ofwel onmogelijk.
Snaar aangedreven wordt lastig met dat grote vliegwiel.

Beter maar weer een gepensioneerde vakman opzoeken?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 26 Feb 2012, 11:21

Zo'n vermoeden had ik al, na een korte speurtocht op het internet.

Een flensje maken/aanpassen of een asje afdraaien kan ik zelf doen, als het maar enigszins in de buurt komt en in de beschikbare ruimte past.

Een gepensioneerde vakman (die dit ook nog eens wil doen..) is net zo lastig te vinden als het evt pompje zelf ;) .

Er is nog een andere reden dat ik graag een impellerpomp erop wil hebben: de huidige tandradpomp is veel te slijtagegevoellig. Er zitten een aantal bronzen lageringen in (zo in het pomphuis gemaakt, geen losse lagerbussen oid) die allemaal door vetkanaaltjes en een vetpotje bovenop gesmeerd zouden moeten worden, als je de vetpot eens in de paar uur een slagje geeft. En dat laatste, dat gebeurt nou in de meeste gevallen te weinig of helemaal niet.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 26 Feb 2012, 21:10

Behalve de mogelijkheid van een elektrisch pompje (wat ook niet alles is) heb ik even verder gekeken naar eventuele mogelijkheden:

De kleinste pomp is 3/8".
Mogelijk het onderzoeken waard is de Johnson F4B-8 met voetmontage.

Wat je dan zelf moet (laten maken) is een stevige steun waar de pomp op komt en die aan de oude bevestigingsbouten van de tandradpompt komt.
Dan moet je een asafdichting in het gat van de motor maken (hopelijk is het rond en misschien past er een standaard simmering in?) en in de as een gaatje boren voor de meenemer.
De steun moet wel nauwkeurig zijn zodat de as absoluut gecentreerd is en blijft.

Zoiets hoef je maar 1x te ontwikkelen en dan wordt het -de- standaard.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 27 Feb 2012, 16:01

In de motor zit inderdaad al een rond gat, daar zit de originele pomp ook op gecentreerd. Geen ruimte voor een keerring daar.

Ik wil inderdaad geen elektrische of snaaraangedreven pomp. De F4B8 is nog niet de kleinste pomp, en meet over alles een lengte van 110 mm volgens de allpa catalogus. Er is nog een kleiner pompje, de F35B-9, een pompje met flensmontage. Ziehier de datasheet: http://www.pumpvendor.com/media/johnson ... series.pdf

De lengte kan ik mee uit de voeten , nog even kijken of de as en flens mogelijkheden bieden om mee te stoeien.

Kan zo'n pompje trouwens twee kanten opdraaien? En zijn die pompjes niet al reeds voorzien van een afdichting in het pomphuis, dus voor de lagers? Ik neem aan dat die lagertjes ook niet in het water staan te spetteren..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 27 Feb 2012, 22:04

Ik heb alleen plaatjes gekeken en het genoemde type leek mij vrij klein..

De impellerpomp is symetrisch uitgevoerd en mag zowel links als rechtsdraaiend worden gebruikt.
Uiteraard is het pompgedeelte middels een afdichting gescheiden van het lagergedeelte (zelfs tweezijdig!).

De F35B zie je vaak als vervangers voor oude Jabsco pompjes, maar voor Albin zal er wss geen adaptorflensjes te koop zijn.
Als er al geen simmiering in dat gaatje past dan past het flensje van de impellerpomp er m.i. zeker niet in, de pasrand is 30 mm.

Dan moet je tussen pomphuis en motor met een inwendige verloopring werken om de boel vast te centreren, zo te zien moet dat kunnen.
Er blijven dan nog 2 uitdagingen over:
- Is het asje lang genoeg?
- Hoe fixeer je het pompje aan de motor?

Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor MaartenKlop » 27 Feb 2012, 22:21

De nokkenas zelf is 25 mm, de pasrand is ruim groter dan dat, ik zal em morgen even opmeten maar dat komt op zeker in de buurt van de 30 (of zelfs groter). Of ie nou groter of kleiner is , ik moet inderdaad een flensje maken wat ik dan op het pomphuis krimp oid. Pomphuis zal wel nog de ruwe gietvorm hebben aan de buitenkant, misschien even afdraaien dan. De as is eerder te lang, bij de oude pomp stak de as gelijk uit met de voorkant van de pasrand.

Ik heb in ieder geval goede hoop, alleen nog even het debiet kijken of dat in de buurt van de oude pomp komt, ik vermoed dat dat meer dan de oude pomp, die tandradpompjes doen niet zo veel. Ik zal even zo'n pompje bestellen bij Allpa, dan ga ik eens wat uitproberen en laat ik het resultaat hier weten.

Edit: inderdaad Hans, ik lees het nu pas, maar een inwendig verloop is natuurlijk makkelijker. Mogelijkheden genoeg zie ik wel! :)
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Waterpomp vervanger

Berichtdoor vuuren1 » 27 Feb 2012, 23:10

Het pomphuis is aan die kant overal zuiver bewerkt:
- Het montagevlak, de omtrek en de andere kant van de flensring.
- Het pasrandje.
- En ook inwendig (dat is een lagerpassing..)

Ik ken de situatie van de Albin aansluiting niet en moet dus gissen naar mogelijkheden.
Kan je daar een foto van maken als de pomp er af is?
Post er dan duidelijk alle maten bij en we bedenken mogelijk iets eenvoudigs waar je verder mee kan.

Machinebouw is een uitdagend stukje vakgebied..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten