Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 17 Nov 2016, 00:51

Vetus heeft idd een dergelijk systeem gehad maar de laatste prijslijst waar er over gesproken wordt is 2014 dus die zijn er mee gestopt. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waarom je op een nieuw of doorsnee enkel schroefs jachtje een dergelijk relatief duur systeem zou willen installeren.

Maar gelukkig zijn er meer hondjes die fikkie heten, dus de systemen zijn nog wel te krijgen en dat komt misschien voor specifieke niet gangbare gevalletjes zoals het onze wel eens van pas.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor Wolf1 » 17 Nov 2016, 01:09

bas schreef:Maar gelukkig zijn er meer hondjes die fikkie heten, dus de systemen zijn nog wel te krijgen en dat komt misschien voor specifieke niet gangbare gevalletjes zoals het onze wel eens van pas.

Ik had al gezegd als je er meer van wilt weten, geen probleem.
Maar zou je mij dan eerst eens uit willen leggen waarom je in Gods naam van een bestaand enkel schroef schip een dubbel schroever wilt maken ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 17 Nov 2016, 01:28

Ha Wolf1,

Nee nee, dat is niet het geval. Er is nog helemaal geen bootje. Voor een scoutingvereniging zijn we bezig om een nieuw slepertje te realiseren. Het moet een bootje worden van 120 pk, echter vanwege een beperkte diepgang zijn we genoodzaakt om hier een dubbelschroever van te maken om aan de benodigde trekkracht te komen. 1 motor krijgen we gesponsord, een andere zouden we dan zelf aan moeten schaffen.
Het is dus nu eigenlijk meer de vraag of een dergelijk systeem waarmee je met 1 motor van 120 pk ( welke voor ons niets zou kosten) 2 schroeven onafhankelijk aandrijft, goedkoper te realiseren is dan de aanschaf van een tweede motor, welke dan identiek aan de eerste zou moeten zijn. Oftewel: is een hydraulische aandrijving voor 2 schroeven zonder motor goedkoper dan een dieselmotor met keerkoppeling ( 11 a 12000 euro)?

Hoop dat ik het verhaal zo een beetje duidelijk neer heb weten te zetten
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor Wolf1 » 17 Nov 2016, 06:24

bas schreef:Ha Wolf1,
Het is dus nu eigenlijk meer de vraag of een dergelijk systeem waarmee je met 1 motor van 120 pk ( welke voor ons niets zou kosten) 2 schroeven onafhankelijk aandrijft, goedkoper te realiseren is dan de aanschaf van een tweede motor, welke dan identiek aan de eerste zou moeten zijn. Oftewel: is een hydraulische aandrijving voor 2 schroeven zonder motor goedkoper dan een dieselmotor met keerkoppeling ( 11 a 12000 euro)?

Hoop dat ik het verhaal zo een beetje duidelijk neer heb weten te zetten

Nou nog niet helemaal !
Want moet dat dan 1 diesel van 120 pk worden die een constant toerental loopt en 2 variabel displacement pompen aandrijft ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 17 Nov 2016, 07:55

Nou nog niet helemaal !
Want moet dat dan 1 diesel van 120 pk worden die een constant toerental loopt en 2 variabel displacement pompen aandrijft ?


Ja, klopt. Iets dergelijks zou het moeten worden.
Nogmaals, in de technische kant van het verhaal heb ik me nog niet echt verdiept dus of het per se op een constant toerental moet draaien weet ik niet precies. Had even op de site www.hydrosta.nl gekeken, volgens mij werkt dat met een combi systeem van variabele toeren/variabele pompen maar dat kan ik fout hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor Wolf1 » 17 Nov 2016, 08:59

bas schreef:Ja, klopt. Iets dergelijks zou het moeten worden.
Nogmaals, in de technische kant van het verhaal heb ik me nog niet echt verdiept dus of het per se op een constant toerental moet draaien weet ik niet precies. Had even op de site http://www.hydrosta.nl gekeken, volgens mij werkt dat met een combi systeem van variabele toeren/variabele pompen maar dat kan ik fout hebben.

Op de diesel is een toeren verstelling aanwezig, maar deze gebruik je niet voor het maneuvreren.
Bij Hydrosta heb je kunnen zien, dat er maar 1 nadeel aan de hydraulische aandrijving zit en dat is de prijs.
Maar als je nu van je sponsor een Jhondeere krijgt en een stukje voor een niet keerkoppeling, kan je aan de voor en achterkant een pomp hangen.
Bespaar je een tandwielkast !
Neem aan dat niet meer als 50% diesel vermogen per schroef wordt verwacht.
Maar of dat nu allemaal nodig is om een paar lelie vletjes te slepen ?
Wat is de maximum diepgang van de te bouwen sleepboot ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 17 Nov 2016, 09:39

Ja klopt,

Het wordt of 1 motor van of 120 pk, of 2 x 60 pk. Dus 50% vermogen naar iedere schroef i.g.v. een enkele motor.

Max diepgang is 80 cm, dus er kan max een schroefje van een 50cm onder wil je een beetje trekkracht over houden.

een JD zou idd tot de mogelijkheden behoren, daar zijn we een beetje vrij in en er valt wel een hoop te regelen dus een achterplaat moeten we er nog wel vanaf geluld krijgen, dat is wel mooi.
De prijs is idd ook het enige nadeel wat ik er aan kan ontdekken maar ja......het zou wel handig zijn als ik daar enige richtlijn in zou hebben, dan kan ik wat. Blijft nu een beetje koffiedik kijken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor Georges » 17 Nov 2016, 09:56

De recente huurboten van LeBoat in Frankrijk (bouwer is Beneteau) zijn met hydraulisch systeem aangedreven, voordeel is dat de motor eender waar ,geluidsisolatie en makkelijk toegankelijk kan geplaatst worden.
De nieuwere types worden door een POD aangedreven dus ronddraaiend systeem wat de manoeuvreerbaarheid ten goede komt.
Indien je bij een onderhoudswerkplaats van Leboat binnenloopt zijn ze gewoonlijk vriendelijk genoeg om vragen te beantwoorden, althans mijn ervaring.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor quichot » 17 Nov 2016, 10:13

Je mag een gegeven paard natuurlijk niet in de bek kijken, maar de vraag is of je wel zo blij moet zijn met een gratis 120pk motor.
Ik denk dat je het voor het gebruiksdoel veel simpeler en daarmee betrouwbaarder moet houden. Wie kan binnen de organisatie straks die hydrauliek onderhouden? Wat kosten, nog even los van de aanschaf, bijv. onderdelen daarvan?
Bijt je niet vast in die te zware motor, die waarschijnlijk gaat onderpresteren en dus gaat vervuilen. 50pk met een goed berekende koppeling en schroef lijkt me sterk zat voor een sliert vletjes. Goedkoop kan duurkoop worden!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 17 Nov 2016, 10:24

Georges schreef:De recente huurboten van LeBoat in Frankrijk (bouwer is Beneteau) zijn met hydraulisch systeem aangedreven, voordeel is dat de motor eender waar ,geluidsisolatie en makkelijk toegankelijk kan geplaatst worden.
De nieuwere types worden door een POD aangedreven dus ronddraaiend systeem wat de manoeuvreerbaarheid ten goede komt.
Indien je bij een onderhoudswerkplaats van Leboat binnenloopt zijn ze gewoonlijk vriendelijk genoeg om vragen te beantwoorden, althans mijn ervaring.


Bedankt!, zal me er eens in verdiepen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten