Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving?

Berichtdoor bas » 16 Nov 2016, 13:44

Ik vroeg me af of hier mensen op het forum zitten die een diesel-hydraulische aandrijving hebben en wat de ervaringen hiermee zijn?

Groeten,

Bas
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor zoran » 16 Nov 2016, 14:21

Dag Bas,
ik heb 8 jaar gevaren met een engelse boot met hydraulische aandrijving,
uit ervaring kan ik je zeggen nooit problemen gehad,
ik denk dat je wel iets verlies heb te opzichte van normale aandrijving, maar is heel weinig
onderhoud, geen storingen en vrij stil, motor kan je installeren hoe je het wil en waar je het wil,
hydraulische pomp is vrij klein en de hydraulische motor ook,
boot heb ik inmiddels verkocht,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Nov 2016, 14:28

Ik heb op de HISWA ooit een boot gezien die daarmee was uitgevoerd, volgens mij was het een Vrijon van een meter of 11; daarna nooit meer wat van gehoord.

Verder ken ik het alleen als tractie overbrenging voor rail- (en in mindere mate) wegvoertuigen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Nov 2016, 14:31

Ik denk overigens dat DE (Diesel-Electrisch) op dat vlak meer toekomst heeft.
Wordt steeds meer toegepast op grote schepen (oa cruise schepen) met het Azipod systeem van ABB
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 16 Nov 2016, 14:53

zoran schreef:hydraulische pomp is vrij klein en de hydraulische motor ook,


Bedankt voor je reactie,

Ik zie de voordelen die je noemt ook wel in, ik snap alleen het laatste zinnetje niet helemaal. De dieselmotor zal toch even groot blijven t.o.v. conventionele aandrijving?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 16 Nov 2016, 14:56

R.C.Grootveld schreef:Ik denk overigens dat DE (Diesel-Electrisch) op dat vlak meer toekomst heeft.
Wordt steeds meer toegepast op grote schepen (oa cruise schepen) met het Azipod systeem van ABB


Dat denk ik ook wel, voor het project waar het misschien over zou gaan is dit echter geen optie.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor zoran » 16 Nov 2016, 17:06

Ja Bas,
normaal is wat ik heb gehad een Perkins 4108 motor,
maar juiste berekeningen ken ik niet,
in england zijn heel veel boten met hydraulische aandrijving,
gr, Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor Wolf1 » 16 Nov 2016, 17:25

Wel eens wat mee geknoeid, een bepaalt type Franse Houseboot is hier mee uitgevoerd,
Vetus heeft nog eens geprobeerd hier in Nederland een markt voor te vinden, is dus niet gelukt !
Het systeem behoord tot het zogenaamde gesloten systeem, wil dus zeggen pomp rechtstreeks naar de motor en motor weer rechtstreeks naar de pomp.
Pomp is een axiale plunjerpomp met variabele opbrengst, motor is het zelfde maar meestal vast volume.
In de pomp zit nog een kleine pomp (chargepump) om de kring gevuld te houden.
Op de motor zit een spoel klep die de lage druk kant van de motor via een overstortventiel met het reservoir verbind.
De kleine pomp zuigt uiteraard uit het reservoir en stort in nulstand van de hoofd pomp via een hoger afgesteld ventiel dan dat in de spoelklep terug naar het reservoir.
Kan er nog veel meer over vertellen maar dat doen we wel als er geïnteresseerde zijn. Systeem kom je dikwijls tegen bij beton mixers, als je er naast staat bij de stoplichten zie je in het midden van de voor bumper een uitbouw voor de pistonpomp
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor bas » 16 Nov 2016, 17:46

Bedankt!

Dat is het technische gedeelte van het verhaal, buiten het algemene systeem om heb ik me daar nog niet echt in verdiept.

Wat ik eigenlijk uit probeer te vinden is of het goedkoper is om 1 motor 2 schroeven aan te laten drijven via een diesel-hydraulische aandrijving of dat het goedkoper is om 2 diesels in te bouwen.

Diesel-hydraulisch is niet echt een gangbaar iets dus vroeg me af of er mensen hiermee bekend zijn hier. Ik vind het op zich een heel mooi systeem en het enige nadeel wat ik in de verhalen tegenkom is de hoge aanschafprijs. Maar mocht dat verschil in prijs minder zijn dan de aanschaf van een tweede diesel met kk dan is het wellicht het overwegen waard.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Zijn hier mensen met een diesel-hydraulische aandrijving

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Nov 2016, 00:15

Wolf1 schreef:[color=#0000FF][i]Wel eens wat mee geknoeid, een bepaalt type Franse Houseboot is hier mee uitgevoerd,
Vetus heeft nog eens geprobeerd hier in Nederland een markt voor te vinden, is dus niet gelukt !

Als ik het me goed herinner, zat er in die Vrijon inderdaad een Vetus systeem.
Lijkt bij een one-off gebleven te zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten