quichot schreef:Je mag een gegeven paard natuurlijk niet in de bek kijken, maar de vraag is of je wel zo blij moet zijn met een gratis 120pk motor.
Ik denk dat je het voor het gebruiksdoel veel simpeler en daarmee betrouwbaarder moet houden. Wie kan binnen de organisatie straks die hydrauliek onderhouden? Wat kosten, nog even los van de aanschaf, bijv. onderdelen daarvan?
Bijt je niet vast in die te zware motor, die waarschijnlijk gaat onderpresteren en dus gaat vervuilen. 50pk met een goed berekende koppeling en schroef lijkt me sterk zat voor een sliert vletjes. Goedkoop kan duurkoop worden!
Nou nee, dat is nou net het punt. Een bootje met 70 pk hebben we nu en dat werkt dus niet. Wij zitten voornamelijk op stromend water als Lek, Noord, Nieuwe Maas etc en nu het aantal vletjes wat is uitgebreid kom je dan toch in situaties terecht waar je niet in terecht wilt komen. Dus vandaar dat dit project wordt opgestart.
Die 120 pk is ook doorberekend aan de hand van de maximale schroefdiameter die we kwijt kunnen. In die zin zeggen die pk's ook allemaal niet zoveel als je de rest van de aandrijflijn er niet bij weet. Als we een schroef van 1,5 meter kwijt hadden gekund waren we wellicht met 30 pk al klaar geweest.
Als je een karretje zand moet vervoeren heb je ook meer aan een trekker van 80pk dan aan een ferrari met 600pk.
Dat die motor gaat onderpresteren is een feit, dat is de aard van een sleepboot, daar staat altijd veel te veel vermogen in voor wat hij 85% van de tijd aan het doen is. Voor die 15% van de tijd dat je het wel nodig hebt is het extra vermogen ingebouwd. Denk niet dat er wat dat betreft veel meer apparaten bestaan die onrendabeler zijn
Dat een dergelijk systeem moeilijker en daardoor onbetrouwbaarder zou zijn durf ik wel te betwisten. Er zijn maar weinig systemen zo betrouwbaar als hydrauliek en moeilijk is het in die zin ook niet. Het is niet gangbaar en daardoor zullen er minder mensen bekend mee zijn maar als het eenmaal zit heb je er weinig omkijken aan.
Tja, en wat de onderdelen kosten dat is altijd een moeilijk verhaal. Vooralsnog weet ik niet eens wat een nieuw systeem kost, en dat zal er eventueel alleen komen als het goedkoper uitpakt dan een motor met koppeling dus in dat geval kun je ervan uitgaan dat onderdelen ook goedkoper zijn, maar dat blijft moeilijk als je niet weet wat er kapot gaat.