Farymann en waterslot

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor Popeye » 19 Nov 2016, 12:55

varg schreef:Let op: reguliere grijze pvc pijp kan slecht tegen druk, veroudert snel in contact met olie en is niet stoot- of slagvast. Volgens mij een absolute nono als uitlaat!
Arnold

Ik vroeg me voornamelijk af, wat die lijmverbindingen doen in onder deze omstandigheden. Volgens mij wordt bij slangen geadviseerd om dubbele rvs slangenklemmen te gebruiken. Dan lijkt mij een lijmverbinding een beetje tricky.
Verder lijkt het water pas geïnjecteerd te worden nadat de hete uitlaatgassen al enkele decimeters pvc-buis gepasseerd zijn. Kennelijk werkt dat tot nu toe.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor Marie Christina » 19 Nov 2016, 13:24

Tja, als je je realiseert dat vliegtuigen tegenwoordig ook met kit in elkaar gezet worden zal hier ook wel een goed kitje voor bestaan, toch?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor varg » 19 Nov 2016, 16:06

Er is ook zo iets als pvc 'druk' buis die tot 10 atm. aankan. De lijmmoffen hierbij zijn veel groter. Blijkens het fotootje is er hier standaard pvc-buis verwerkt.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor Klaver vier » 19 Nov 2016, 16:25

Het gaat vanzelf kapot,dat kan nooit lang duren,als er dan een luik boven zit en je vaart zink je vanzelf,hoef je verder niets voor te doen,gaat vanzelf
Gr René ( Klaver vier)
Ik zie nu op de foto dat hij grotendeels boven de vloer staat,dan zie je in ieder geval eerder als de pomp de boel vol pompt
Klaver vier
 

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor Popeye » 19 Nov 2016, 20:26

Veel druk komt er niet op natuurlijk, en dat soort pvc kan ook wel wat warmte aan, bijvoorbeeld kokend water. Ik heb echter geen idee hoe heet uitlaatgassen zijn.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor vuuren1 » 20 Nov 2016, 00:06

Oke, het is wellicht uit pvc delen opgebouwd maar alle Vetus uitlaatdelen zijn ook van plastic en daar zeuren we nooit over?

Uitlaatgassen lopen in temperatuur op tot 400-500 graden bij vollast van een dieselmotor maar als we er (voldoende) water bij mengen/injecteren dan is 100 graden het maximum.
Meestal ligt de grens van een alarm bij een nat uitlaatsysteem bij 70 graden, dus niks loos bij een pvc systeem.

In geval van waterproblemen is een uitlaatsensor / alarm zeer nuttig.

Los daarvan is een hevelbreker/beluchter een mogelijk belangrijk ding om doorlopen van koelwater naar de motor te voorkomen.
(het beste is om de afsluiter gewoon te sluiten als de motor af staat!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor Klaver vier » 20 Nov 2016, 11:06

Er is nog wel een heel verschil in het eene plastic of het andere plastic,er zijn zoveel verschillende soorten dat je dat echt niet over één kam kan scheren,bovendien zit het water injectiepunt na de eerste bochten ( lijkt op een pvc syfon) dus het eerste stuk na het uitlaat spruitstuk wordt echt wel heet.
Misschien blijft het even goed onverwacht lang heel,maar waarom zou je dat risico nemen.
Het is net wat Arnold al zegt dat pvc verhard en dan breekt het erg makkelijk.
Waar vetus het van maakt weet ik niet,maar het is geen pvc maar een heel slagvast materiaal bijv, pp daar worden tegenwoordig de schoorstenen van cv ketels ook van gemaakt en dat kan wel heel veel hebben.
Mijn mening maak het goed dan kom je niet onverwacht voor verrassingen
Gr René ( Klaver vier ).
Klaver vier
 

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor wilhelmina » 24 Nov 2016, 21:11

eenenander was een proefopstelling om de hydr. aandrijving, gekoppeld aan de 1cylinder uit te proberen; succesvol.
uitlaatgedeelte snel in elkaar geflanst en omdat t nog steeds zonder lekkages funktioneert, nog niet aangepakt.
daarom kwam ik ook met de vraag in mn eerste mail.
Succes van deze 'regenpijp' ligt waarschijnlijk aan het feit dat de temperatuur van de uitstoot van de Farymann beduidend lager ligt dan die van andere scheepsdiesels. Bovendien is het langste traject kort geweest: Amsterdam-IJmuiden; de rest: korte stukkies. Overigens zijn de slangen niet verlijmd, maar voorzien van slangklem.
wilhelmina
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2014, 21:42
ligplaats: uitgeest
info:

Re: Farymann en waterslot

Berichtdoor wilhelmina » 25 Nov 2016, 20:21

ter completering 'uitstoot':
65graden koelwater i.p.v. 85-90graden
wilhelmina
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2014, 21:42
ligplaats: uitgeest
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten