Luchtfilter vervangen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Luchtfilter vervangen

Berichtdoor broekie » 31 Okt 2016, 11:06

We hebben een Sole SM105, 6 cyl. 95 PK van 2014 in de boot.
Daar zit standaard een simpele luchtfilter op, een keienvanger met schuimrubber overtrek.

Nu zei een kennis van me, hij heeft een werf en bouwt ook motoren in, dat ik beter een andere luchtfilter kan inbouwen.
Dat zal de motor (nog) stiller maken.
Het is bekend dat een goede luchtfilter het geluid reduceert.

Nu had hij het over een oliebad luchtfilter. (onderhoud?)
Maar je kunt ook een droog luchtfilter kiezen. (elementen wisselen?)
Hij zei dat het schoonmaken in een recreatie schip als het onze, niet vaak hoeft in de schone machine kamer.
In vrachtwagens op de weg wel.

Wat is jullie ervaring en advies?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Luchtfilter vervangen

Berichtdoor kajoe » 31 Okt 2016, 13:21

wij hebben er een droog filter van mann op zitten vroeger spoelde ik bij mijn Daf het filter 2x per jaar uit in de benzine nu op een jachtje zal ik het hoogstens doen voor de aanvang van mijn vaar seizoen
veel minder vaar uren en schonere ruimte ,ook had ik daar (de Daf)een slang van de carter ontluchting op bevestigd ,en dan vervuild het wat sneller.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Luchtfilter vervangen

Berichtdoor stellamaris » 31 Okt 2016, 17:22

Beste Broekie

Het is een goed advies. Dieselmotoren gebruiken zeer groet hoeveelheden lucht. Het aanzuiglawaai verschilt per merk en type .
Ik heb in mijn vriendenkring bij diverse motoren het luchtfilter vervangen. Bij allemaal levert het geluidswinst op.
Bij een daf 575, Bij een Daf 615, bij een Thornycroft 2.5. liter 4 cyl , Bij een Idenor.
De grootste winst was bij de beide 4 cylinders . Een zogenaamde keienvanger dempt hoegenaamd geen geluid.
Mogelijkheden zijn een oliebad filter en een slangverbinding(versterkt) of een flinke droogfilter van een industriemotor met filterpatroon.
Oliebad filter uitwassen en olie vervangen c.a 200- 400 uur . Filterpatroon afhankelijk van gebruik en omvang .
met name in de lage frequenties is winst te behalen . E.a. hangt natuurlijk wel af van de rest fundatie, aandrijving en isolatie.
Als je naar de posts en antwoorden van Vuuren kijk zie je ook daar de nodige info
Succes
Stella Maris
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: Luchtfilter vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 01 Nov 2016, 01:42

Qua geluid is er een verschil tussen motoren met een vacuum regulateur en een luchtklep en motoren waarbij de luchtinlaat geen klep heeft.
De laatste zijn rumoerig.

Met een luchtklep smoor je bij deellast het lage tonen gebrom van de inlaat.

In alle andere gevallen komt een groot deel van het motorgeluid voort uit inlaatgeluid, dat zijn lage frequenties en erg lastig te dempen.
Als je dat bij de bron goed aan weet te pakken kan je veel winst behalen.

De mate van filtratie is minder belangrijk omdat de motor in een boot in een vrij schone omgeving is opgesteld.

Het blijft overigens expirimenteren want met een verkeerde slang tussen de motor en het filter/demper kan je zomaar nog meer lawaai krijgen a.g.v. resonantiefrequenties.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten