Zekeringen plaatsen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor Klaver vier » 25 Okt 2016, 22:00

Aquanaut kan je mij een mail adres op de pb sturen dan stuur ik twee foto's,er is geen haast bij misschien reageer ik morgen pas
René
Klaver vier
 

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor Nerissa » 25 Okt 2016, 22:03

Ik vermoed dat jij De meest rechtse van zo `n kompleet blok in handen hebt.

[url][URL=http://s1310.photobucket.com/user/fransvannispen/media/Knipsel%20abb_zpszgtzqr9m.jpg.html]Afbeelding[/url][/url]

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor Klaver vier » 25 Okt 2016, 22:08

Klopt Frans,maar dan van het merk merlin type multi 9.
Gr René
Ik kom er morgen op terug,ga douche en naar bed moet er morgen vroeg uit,iedereen die meedenkt vast bedankt
Gr René
Klaver vier
 

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor aquanaut » 26 Okt 2016, 13:46

Foto's gezien,...
Inderdaad lijken dat opgedeelde meerpolige automaten.

Door de boormachine in de zijkant van de MerlinGerin Multi9 of de door Frans getoonde ABB zekeringen te zetten kun je de stift die ze als groep bij elkaar houden eruit boren.
De rockers worden door een stripje bij elkaar gehouden om ze als 1 geheel in te kunnen schakelen.
Als je dit er ook afhaalt krijg je een allegaar aan bedrukt een onbedrukte "zekeringen"
Ga er veiligheidshalve maar van uit dat de zekeringen aangeduid met een N geen afschakel circuit hebben, en feitelijk niets meer zijn als een schakelaar.
Ook van de onbedrukte weet je niet wat voor afschakelwaarde ze hebben of wat de karakteristiek is.
Dit stond immers op één van de "broeders" in hun meerpolige leven.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor Klaver vier » 26 Okt 2016, 18:16

Aquanaut ik hoef niks los te boren ze zijn allemaal los en zitten op een rails geschoven met op het uiteinde een borg
Achteraf vindt ik wel dat ik wat aangehaald heb,ik dacht gewoon wisselen die handel,maar dat valt dus even tegen.
Ik hou er voorlopig even over op,ik ga eerst wel wat proberen door sluiting te maken en te kijken wat er dan gebeurd.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor ErikH » 26 Okt 2016, 21:07

Ongetwijfeld is er verwarring omdat er gelijkogende dinrail automaten bestaan die voor DC geschikt zijn. Iedereen roept maar dat een huis-tuin-en-keuken automaat gewoon ingezet kan worden inclusief de deskundigen, maar weet er iemand hoe een (AC) installatie-automaat eigenlijk precies werkt?

Dit is wat Wikipedia o.a. zegt;
Het eerste element is een magnetische beveiliging in de vorm van een elektromagneet (spoeltje). Dit element werkt zodra de overstroom plotseling zeer grote waarden gaat aannemen door bijvoorbeeld kortsluiting. Zodra er een kortsluitstroom gaat vloeien zal het spoeltje door het daarin opgewekte magnetisme een palletje tegen het uitschakelmechanisme schieten waardoor de automaat zal uitschakelen. Magnetische uitschakeling gebeurt zeer snel (ca. 10 ms).


De spoel in de automaat is ontworpen voor wisselstromen en zal dus niet z'n werk doen bij een gelijkstroom.

Wikipedia;
Het tweede element is datgene dat beveiligt tegen overbelasting. Dit is een thermische beveiliging met bimetaal. Bij langdurige te grote stroom treedt opwarming op van het bimetaal. Dit plooit door en bedient een palletje tegen het uitschakelmechanisme waardoor de automaat zal uitschakelen. Thermische uitschakeling is traag, dit komt omdat het enige tijd duurt alvorens het bimetaal zo warm wordt dat het gaat kromtrekken, hierdoor ontstaat een vertraging in de uitschakeling.


M.a.w.; Bij een huis-tuin-en-keuken automaat ingezet in een gelijkspanningsinstallatie werkt alleen het bimetaal (tegen overbelasting) en niet het elektromechanisch deel (tegen kortsluiting). Bij een kortsluiting zal de automaat ogenschijnlijk werken, maar hij zal te laat aanspreken op het bimetaal (dit is allemaal uit te zoeken en af te lezen in de uitschakelkarakteristieken in datasheets). Hierdoor is de achterliggende bekabeling is niet goed beveiligd, wat nu net het doel is van die automaat.

Ter ondersteuning uit de Datasheet van de Hager MLN516 automaat (van de foto van Aquanaut);
Nominale spanning: 230 V +10% / -15% Frequentie: 50/60 Hz


Bovenstaande samengevoegd met het vlamboogprobleem zou ik toch maar een ouderwetse, oerdegelijke, kleinere qua omvang en bovendien goedkopere zekering kiezen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor Klaver vier » 26 Okt 2016, 21:53

Erik bedankt voor de goede uitleg,maar zijn er dan geen automaten die alleen via het elektromagnetischme werken.
Jammer dat dit 5 pagina's moest duren voor ik eindelijk een goede uitleg kreeg.
Nogmaals iedereen bedankt
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor aquanaut » 27 Okt 2016, 06:32

Uiteraard zijn er DC installatieautomaten maar als je die nu moet gaan aanschaffen kun je beter bij een normale zekering blijven.
Vanwege de extra maatregelen die nodig zijn om o.a. vlamvorming te voorkomen zijn dit duurdere automaten als de "krijgers" die je nu hebt.

Ik ben het volledig met ErikH eens alleen vind ik het een verschil of iets er "ideaal voor is" of bruikbaar.
Daarom gaf ik al aan "bij sluiting gaan ze er echt wel uit"
Een bahco sleutel is ook geen steeksleutel maar je krijgt er prima bouten en moeren mee vast.

In mijn opleiding heb ik meegekregen dat een automaat die bestemd is voor 400 VAC veilig kan worden toegepast in een 24V DC systeem mits je niet over tientalle ampères gaat praten, ik meen dat de leraar destijds max 20A aanhaalde.
Daarbij hebben we het nog steeds over een installatieautomaat, (een beveiliging voor de installatie)
Als je denkt hiermee je gevoelige DC apparatuur te kunnen beschermen heb je het mis, de automaat is primair bedoeld om de kabels en verbindingen te beveiligen.
Een smeltzekering heeft ook geen inrichting om bij sluiting een versnelde afschakeling te voorzien en zal het ook moeten hebben van de opwarming van de smeltstrip en het hierna doorbranden ervan.
Vanaf de accu bekeken pas je iedere keer een zekering toe met een waarde welke de achterliggende bedrading veilig aankan, ga je dus met een verdeling werken waar weer dunnere kabel aan een dikkere aanvoer wordt gezet dan pas je hier weer een zekering toe welke afgestemd is op de installatie achter deze zekering.

Ik heb in de schepen die ik in de afgelopen jaren voorbij heb zien komen vaker schade gezien door toepassing van olvis zekeringen (met zo'n draadje buitenom) als met (huis, tuin en keuken) automaten.
Vooral bij langere thermische belasting (de absorptiekoelkast is een favoriet) worden de klemveertjes in zo'n zekeringdoos hard, klemmen niet goed meer en ontstaat er een overgangsweerstand welke de klem zo mogelijk nog verder laat opwarmen.

Ik vind het evenwel een leerzaam topic dat best meerdere pagina's mag lopen hoor!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor peter jansen » 27 Okt 2016, 07:28

En zo had mevrouw tobbe dus wel een punt.........
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Zekeringen plaatsen

Berichtdoor ErikH » 27 Okt 2016, 10:51

aquanaut schreef:"bij sluiting gaan ze er echt wel uit"


Maar niet binnen een veilige tijd! Een B-karakteristiek automaat schakelt af na 3-4 seconden bij een volle sluiting zie onderstaande afbeelding. Laten we zeggen dat er bij volle sluiting 200A+ loopt door een 2,5mm2. De automaat dient de draad te beveiligen, maar de gevreesde brand kan al uitgebroken zijn binnen deze 3-4 seconden t.g.v. het roodgloeiende koperdraadje of in brand gevlogen PVC isolatie die bestand is tegen 80gr. C.

Afbeelding

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten