Koelwater lekkage DAF 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelwater lekkage DAF 575

Berichtdoor Molenkruiser » 15 Okt 2016, 16:57

Hoi,

Ik zit met een probleempje en ik zou graag wat advies willen hebben.

Sinds eind augustus staat onze boot op het droge zoals jullie wellicht weten (Melisa, de voormalige Derby 18).
Nu was mijn bilge vol met water en ik vroeg me af waar dat van kwam. Aangezien het water een bijzondere kleur had, keek ik in het expansie vat van de motor en zag dat deze leeg was.
Ergens is dus een lekkage. Nu is heeft onze de keerkoppeling een nieuwe plaat gekregen en tijdens die demontage / montage is de monteur nogal "ruw" te werk gegaan.
Kon het hem ook niet kwalijk nemen, want hij had beperkte werkruimte en die keerkoppeling is loodzwaar. Maar sinds hij daar mee bezig was geweest, heb ik hier en daar wat leidingen (vetsmering schroef-as, hydrauliek stuur) problemen gehad. Met andere woorden, ze waren los of helemaal kapot.
Nu zit ik dus met een lekkage en vroeg me af, of dat komt omdat ergens een pakking los zit.
Voor alle duidelijkheid ; ik controleer altijd koelvloeistof niveau, oliepijl etc etc voordat ik ga varen. Dus sinds de boot op de kant ligt is deze leeg gelopen.

Ik hoor ook bij ons op de vereniging wat negatieve signalen van het onderhoudsbedrijf, die onze DAF575 in onderhoud heeft.
Nu heb ik niet zo een grote portemonnee. Kent iemand een goed bedrijf in de omgeving Rotterdam / IJsselmonde, waar jullie goede ervaringen mee hebben, die een eerlijk en goed advies geven, tegen een redelijke prijs werken en langs kunnen komen om ter plekke onderhoud te plegen.
Ik overweeg namelijk om de koelwaterpomp te vervangen indien dat nodig is, maar ik wil een eerlijk advies of dit nou echt nodig is of niet.

Gr,

Jaco
Graag advies van jullie allen.
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Koelwater lekkage DAF 575

Berichtdoor Klaver vier » 15 Okt 2016, 18:23

Weet je waar hij koelvloeistof lekt,dit vraag ik omdat je er over denkt de koelwaterpomp te vervangen.
En als hij niet lekte is het toch duidelijk dat de monteur dit heeft veroorzaakt
Ik weet niet hoe het bij een daf zit maar bij de meeste motoren zit de waterpomp voor op dan kan de monteur het moeilijk gedaan hebben
Ik zou eerst eens op mijn gemak kijken waar het lekt
Tip na het opnieuw vullen een paar stukken papier onder de motor dan zie je zo waar het lekt.
Kan een kleinigheidje zijn, bij mij was het laatst een losgetrilt aftapkraantje,maar bij jouw kan het net zo goed een slang of slangklem zijn.
Ik zou in elk geval eerst de lokatie lokaliseren
Succes
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koelwater lekkage DAF 575

Berichtdoor kajoe » 15 Okt 2016, 21:21

ik zou alle vries dopjes van de motor eens controleren ,bij mijn 615 was het dat ze soms vanbinnen uit langzaam door rotte ,gevolg vaak slecht te ziene lekkage.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Koelwater lekkage DAF 575

Berichtdoor Molenkruiser » 16 Okt 2016, 10:30

De koelwaterpomp heeft de monteur vast niet kapot gemaakt.
Nee ik denk erover om alle klemmen en "rubberen" tussenstukken te vervangen en wellicht preventief ook de pomp. Maar uhmmmm waar zit dat aftapkraantje?
Sorry als ik domme vragen stel, maar ik ben nieuw wat techniek betreft en kan nog heel veel leren van jullie

Gr,

Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Koelwater lekkage DAF 575

Berichtdoor Klaver vier » 16 Okt 2016, 18:24

Jaco Het heeft toch geen zin om een waterpomp te vervangen als deze goed is,of je moet geld te veel hebben
Wat dat aftapkraantje betreft, bij mij zit hij onder het uitlaat spruitstuk,maar ik heb een iveco en geen daf
Ik zou eerst maar is kijken wat er nou precies lekt,waterslangen gaan ook echt wel lang mee,maar deze preventief vervangen inclusief de slangklemmen kan nooit kwaad.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koelwater lekkage DAF 575

Berichtdoor Molenkruiser » 16 Okt 2016, 19:04

Hi Rene,

Dank je wel voor je tip....
Nee ik ga geen waterpomp vervangen als dat niet nodig is. Ik heb absoluut geen geld teveel...
Maar ik ga naar dat kraantje opzoek.... Iemand op de jachthaven had het over vullen van het systeem en onderdruk zetten.
Klinkt dat goed of is dat onzin?

Gr,

Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Koelwater lekkage DAF 575

Berichtdoor Klaver vier » 16 Okt 2016, 19:47

Als alle koelvloeistof er nu al onder in ligt loopt het er gewoon uit zonder dat het onder druk staat de motor heeft immers niet gelopen en alles ligt onder in
Dat houd in dat het niet onder druk hoeft,gewoon overal papier er onder en vullen,dan zie je zo waar het lekt.
Dat bij mij het aftapkraantje lekte wil niet zeggen dat het bij jou ook het geval is,dit komt eigenlijk nooit voor.
Als je denkt dat de monteur het heeft veroorzaakt moet je het aan de achterkant van de motor zoeken,daar heeft hij immers gewerkt,maar dan moet je haast een afgescheurde slang hebben,nou dat zie je dan heel makkelijk als je het systeem vult,ik zou het alleen met water doen in plaats van koelvloeistof
Succes
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten