Motorolie vervangen, interval

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor Yep » 02 Okt 2016, 23:30

Afgelopen februari heb ik de motorolie in mijn John Deere CD 6068 VL TFM50 vervangen door een kloeke 20 liter 15W40 Diesel semi synthetisch CJ4.
Dit jaar heb ik 300 uur gevaren.
Altijd eerst netjes water en olie op temperatuur en om de zoveel tijd het blok even flink belasten.
En na gedane vaart, doorgaans met een bescheiden toerental (ca. 1.300 RPM), even de turbo de kans geven om z'n warmte af te voeren alvorens de machine uit te zetten.
Van winterkoude starts zoals met een voertuig is geen sprake en de olie aan de peilstok is nog maagdelijk blank.

Op m'n lijstje staat na een jaar weer olie verversen.
M'n technisch hart en een bescheiden autotechnische achtergrond en interesse zeggen me eigenlijk dat dit veel te gek is.
Ik denk aan verversen om de 2 jaar (filter wel elk jaar).
Wat vinden de experts? Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor vuuren1 » 03 Okt 2016, 01:12

300 uur is vrij veel en vaak is bij snellopende bedrijfsmotoren 200 uur normaal.
20 Liter carterinhoud is ook vrij veel en dat heeft ook te maken met de veroudering van de motorolie.

In dit geval en met deze gegevens moeten we realistisch denken.

Als de olie nog mooi schoon is dan zou ik ook denken aan 2 jaar.
Het filter vervangen hoeft ook niet als de oliedruk niet is gedaald.

Overigens heb ik enige twijfels bij 15W40 en een turbodiesel.
Ik zou de importeur even bellen of de adviezen mbt de oliesoort in de tijd niet zijn bijgesteld naar bv. een 10W40 olie.

Aan de andere kant; als je erg netjes met de motor omgaat is er eigenlijk niks loos.
Dan bedoel ik de opwarmfase en ook niet meteen stoppen van de motor na volle belasting.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor Amersfow » 03 Okt 2016, 12:08

Ik heb, the hard way, geleerd dat je bij oude motoren het onderhouds interval moet respecteren. De brandstofpomp regulateur wordt gesmeerd via spatsmering. Als de olie vuil is smeert dat minder. Olie van 300 uur oud zorgde ervoor dat mijn motor steeds afsloeg bij terug naar stationair (regulateur reageerde te traag). Na nieuwe olie en om de 100 uur vervangen was dat probleem over.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2016, 19:48

Amersfow schreef:Ik heb, the hard way, geleerd dat je bij oude motoren het onderhouds interval moet respecteren. De brandstofpomp regulateur wordt gesmeerd via spatsmering. Als de olie vuil is smeert dat minder. Olie van 300 uur oud zorgde ervoor dat mijn motor steeds afsloeg bij terug naar stationair (regulateur reageerde te traag). Na nieuwe olie en om de 100 uur vervangen was dat probleem over.


Ok. De mijne draait als een zonnetje, is slechts 10 jaar jong en laat geen vervuiling zien op de peilstok.
Dit lijken me iets idealere omstandigheden.
Of mis ik iets? Thanks.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor Klaver vier » 03 Okt 2016, 20:14

Ik denk ook dat de omstandigheden behoorlijk idiaal zijn,en dan nog een echte John deere
Persoonlijk denk ik dat het oliefilter belangrijker is om te vervangen dan de olie,dat is één van de rede dat de olie mooi helder blijft.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor varg » 03 Okt 2016, 20:38

och, veel nieuwe motorolie is opgewerkte afgewerkte olie...
lees ook de bekende website over de peilstokchip nog maar eens na: http://www.peilstokchip.nl/het-geheim-v ... -verversen
overigens is €77,- wel veel voor een stukje op te solderen blik. Misschien is niet verversen maar wel 1 keer per drie jaar een controle laten uitvoeren dan nog wel slimmer: http://www.marcheck.nl/working/ Wel €179,- aftikken.
Zelf gun ik mijn Yanmar wel een jaarlijkse oliewissel. Dan heb ik iig het gevoel dat ik hem niets tekort doe.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2016, 20:57

Nooit meer olie verversen gaat me te ver.
En de meneer van de peilstokchip heeft ook zo zijn eigen belangen.
Daarnaast geloof ik niet in complot theorien.

Ongetwijfeld schrijven fabrikanten een regelmatiger interval voor dan noodzakelijk.
Maar die intervallen gaan dan wel uit van de slechts mogelijke omstandigheden.
Een meer gedifferentieerdere interval, afhankelijk van toerentallen, belasting, aantal koude starts, etc. is tegenwoordig meer de norm.
Maar dat dynamisch meetsysteem heeft mijn JD niet.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor vuuren1 » 04 Okt 2016, 01:43

vuuren1 schreef:300 uur is vrij veel en vaak is bij snellopende bedrijfsmotoren 200 uur normaal.
20 Liter carterinhoud is ook vrij veel en dat heeft ook te maken met de veroudering van de motorolie.

In dit geval en met deze gegevens moeten we realistisch denken.

Als de olie nog mooi schoon is dan zou ik ook denken aan 2 jaar.
Het filter vervangen hoeft ook niet als de oliedruk niet is gedaald.

Overigens heb ik enige twijfels bij 15W40 en een turbodiesel.
Ik zou de importeur even bellen of de adviezen mbt de oliesoort in de tijd niet zijn bijgesteld naar bv. een 10W40 olie.

Aan de andere kant; als je erg netjes met de motor omgaat is er eigenlijk niks loos.
Dan bedoel ik de opwarmfase en ook niet meteen stoppen van de motor na volle belasting.


Dus??
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor Yep » 04 Okt 2016, 09:40

Nou??
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motorolie vervangen, interval

Berichtdoor kajoe » 04 Okt 2016, 10:16

om mij er ook even in te mengen ,in vroegere dagen draaide mijn Dafje 615 per jaar een goede 1600 uur ,en daarbij verwisselde ik de smeerolie een keer per jaar een paardagen voor het seizoen begon wel uiteraard met echte shell rimula 15w30 , (zware doopolie )en niet van die olie die ze bij de bouwmarkt verkopen ,van een paar euro de 5 liter .
nu met mijn bootje ben ik van plan hetzelfde te doen en dan weer van de bekende merken ,wel een heel stuk duurder dan bouwmarkt maar met een veel beter vertrouwen voor mij zelf .
enne er gaat nu minder in de sole dan mijn dafje
vaak verbetert de olie zich zelf al een stuk als men er een scheut verse olie in gooit .
dan nog even ,ik weet dat het fout is oom de oude afgedraaide olie er de hele winter in de motor te laten zitten vanwege de inwerkende zuren en het neerslaan van roet resten in het carter ,maar ik liet de motor om de geregelde tijd even wat draaien.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten