Pagina 2 van 3

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2016, 19:40
door gast
Marie Christina schreef:Inderdaad.
Wat Aquanaut zegt: de koelende werking mag dan blijven, de corrosiebescherming neemt af.
En dat weet ik uit ervaring.


Buiten dat, maar het is natuurlijk geen goed advies om te stellen dat je gewoon geen koelvloeistof moet gaan vervangen.
Dat je het zelf niet doet is een eigen keuze en het zal wellicht goed gaan maar er moet gerealiseerd worden dat een ander dit advies overneemt met mogelijk schadelijke gevolgen, dat moet je niet willen lijkt mij.
Ik ga er namelijk vanuit dat op het gegeven advies geen garantie zit ;)

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2016, 20:07
door Marie Christina
*Vanwege naderende oeverloze discussie aan zien komen verwijderd *

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2016, 20:26
door Klaver vier
Menno voelt zich weer aangesproken hoor,nou ik weet niet waarom je dit weer op de man gespeeld vindt,ik geef alleen mijn bevindingen.
Ieder moet lekker doen wat hij zelf wil,en zeker niet klakkeloos doen wat een ander zegt.
Menno als ik je advies mag geven stel je niet altijd zo op als slachtoffer.
Ik wist dat ik er een heleboel tegen mij zou krijgen,maar om nou gelijk zielig gaan doen om totaal niets
Gr René Die wel tegen een stootje kan,en niet alles op de man af gespeeld vindt

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2016, 21:58
door Nerissa
Kan iemand dan vertellen hoelang KV meegaat.
en dan bedoel ik natuurlijk niet op het jaar af...maar ongeveer, het zal wel van div factoren afhankelijk zijn. Temperatuur, soort motorblok???

maar 5 jaar?, 10jaar?

Frans 8-)

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2016, 23:27
door vuuren1
2 jaar standtijd voor conventionele koelvloeistof.
Wat langer kan heus wel maar 30 jaar komt ook vaak voor en dan wordt het sloopvloeistof waarbij er van alles doorrot.

Meegemaakt bij een DAF 575 die zelf weinig last heeft van corrosieproblemen.
De expansie tank was doorgerot en de koelvloeistof was pikzwart.
Onder het tankje zat een acculader die besmet werd met de zure koelvloeistof. Daar was de print (zeewater bestendig gecoat) deels van opgelost..

Als een expansietankje continue doorstroomt gaat het zeker fout.
Dan mengt er continue zuurstof op.

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2016, 00:38
door gast
Maar even serieus, ieder weldenkend persoon gaat toch niet ageren tegen vervangen van vloeistof van 30 jaar oud.
In een auto is dit extreem maar weet zeker dat er nog vele boten liggen waar dit het geval is, ik ben echt niet van het spekken van de kassen van de bedrijven maar laten we iig het advies zeker onder de 10 jaar houden.

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2016, 20:58
door vuuren1
Als je het goed doet is het 2 jaar voor conventionele koelvloeistof en bij een goed gesloten systeem kan dat best een stuk langer zijn.

Kijk ook eens naar de koelvloeistof en de kleur, als dat niet meer helder van kleur is ben je rijkelijk laat met vervangen (dat is het andere uiterste).

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2016, 06:38
door dennis
Nou, dat was geen overbodige luxe, het water dat er uit kwam was zwart, en heb 10 x moeten spoelen tot het water redelijk schoon bleef.

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2016, 19:29
door vuuren1
dennis schreef:Nou, dat was geen overbodige luxe, het water dat er uit kwam was zwart, en heb 10 x moeten spoelen tot het water redelijk schoon bleef.


Dat bedoelde ik dus..
Dat zit er gewoon 20 tot 30 jaar in en dan vergaat alles.

Dennis: stroomt er koelvloeistof door een separaat voorraad tankje?
En zit daar een veerbelaste dop op?

Re: spoelen koelbuizen

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2016, 20:23
door dennis
Bedoel je de uitlaat koeling, warmtewisselaar? Daar zit zón dop op