hermotorisering

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: hermotorisering

Berichtdoor vuuren1 » 31 Okt 2016, 02:24

Als je een vraag stelt krijg je meestal antwoorden, als je het beter weet heb je hier inderdaad niks te zoeken en had je die vraag ook niet hoeven stellen.

In de regel, ofwel in de huidige praktijk is een Mercedes OM636 meestal versleten.
Je kan deze motor 3x reviseren en daarna wordt het of lastig of erg duur.
Dan kan je aan je water aanvoelen dat die motoren na 60 jaar daar meestal overheen zitten.

Er zijn altijd uitzonderingen en dit is kennelijk een 636 die perfect in orde is, das erg mooi.
Veel plezier en jammer dat je zo zuur reageert.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor kajoe » 31 Okt 2016, 09:58

ach je kan altijd proberen een subsidie te krijgen van monumenten zorg voor een oude motor ,bv industrieel erfgoed??
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor gast » 31 Okt 2016, 10:40

Ontgaat mij in het geheel waarom Dennis reageert of hij door een wesp gestoken is.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor broekie » 31 Okt 2016, 10:57

Dennis is het niet eens met opvattingen over de oudere motoren.
Er is er pas een in de soep gelopen bij hem en nu plaats hij de andere oude.

Voordeel hiervan is dat het goedkoop is.
Nadeel is dat je geluk moet hebben na al het werk en geld of dit weer een poosje storingsvrij meegaat.

De meeste watersporters kiezen toch wel voor een stukje betrouwbaarheid wat geen herrie maakt en/of stinkt.
Daar zijn hele goede oplossingen voor.

Wil niet zeggen dat alles wat oud is en rondvaart niet goed is.
Maar op een moment is iets op en versleten en ga je er toch aan geloven.
Doe het dan goed en neem nieuwe techniek en vaar weer jaren met plezier zonder blauwe walm en oordoppen in.

Daar kun je over twisten, maar de geschiedenis en ervaringen zijn duidelijk.
Mits het inderdaad geen nostalgie en varende monumenten zijn, neem een goede recente motor en (laat) bouw hem professioneel in.
Dan blijft de boot zijn waarde houden en kun je hem gebruiken waarvoor hij is, varen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: hermotorisering

Berichtdoor Scout » 31 Okt 2016, 11:30

Ik heb dit jaar ook onze OM636 vervangen door een nieuwe motor (vetus).
Het was niet zozeer het motorblok zelf (die liep als een zonnetje) maar een aantal dingen er omheen (keerkoppeling, schroefas, brandstofpomp, koelsysteem) die ons hebben doen besluiten om het blok en de aandrijving te vervangen.
Vooral omdat je anders geld investeert in oude techniek.
Mijn nieuwe betrouwbare installatie kwam echter wel met een stevig prijskaartje en dat moet je dan ook maar kunnen opbrengen.
Ik heb in elk geval een keer stevig moeten slikken maar mij leek het de moeite waard mede omdat we nog een flink aantal jaren met ons scheepje willen doen.

Maar ik ben er ook van overtuigd dat de mercedes configuratie ook wel goed te krijgen was.
Ieder zijn eigen afweging...
Gebruikers-avatar
Scout
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 Mrt 2016, 17:19
Woonplaats: Arnhem
ligplaats: Oldemarkt
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor gast » 31 Okt 2016, 11:50

Dat gedeelte snap ik geheel, maar ik snap niet dat Dennis zonder aanleiding zo gepikeerd is. Er is namelijk niemand die hem daar directe aanleiding voor geeft.

Edit: nu wel, er is nog een ander topic. :roll:
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor vuuren1 » 01 Nov 2016, 01:48

Dat hij 2 topics begint is tot daaraan toe maar op beide delen is hij ontevreden.

Het ene gaat over een oude om636 en het andere over een omgebouwde versnellingsbak als KK wat al vanaf het begin zeker geen succes is geweest.
Uitsluitend binnen zijn netwerk schijnen er nog 5 zeer tevreden vaarders te bestaan die met zo een bak varen (ik geloof er niks van..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor quichot » 01 Nov 2016, 11:10

Nu we het toch over hermotoriseren hebben: in afwachting van Europese normen die ongetwijfeld ook op ons afkomen op de middellange termijn (dát dit gebeurt staat vast, vraag is alleen wanneer), heb ik besloten mijn 575 tot het zover is in zo goed mogelijke conditie te houden. En nee, ik voel mij totaal niet schuldig over de uitstoot van mijn ouwe trouwe karretje.
Pas als die normen zonneklaar zijn, en mijn DAF niet meer door de CVO komt, ga ik bezien hoe en waarmee ik het goede schip ga voortstuwen. Ik ga in elk geval nu niet het risico lopen te hermotoriseren met iets dat die normen straks óók niet haalt.

Een en ander houdt voor mij in dat ik toch een gereviseerde brandstofpomp ga aanschaffen. Ik kan voor de huidige CAV gaan, die heeft per slot in 35 jaar nooit één keer gehaperd, maar ik hoorde dat een Bosch het voordeel heeft niet op stationair toerental te pendelen (te halen, zeggen sommigen ook wel).
Zijn er nog andere redenen om voor de een of de ander te kiezen?

Ik besef dat ik hiermee de topic kaap, maar ik krijg de indruk dat TS toch heeft afgehaakt, én het blijft allemaal toch on topic.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: hermotorisering

Berichtdoor Klaver vier » 01 Nov 2016, 18:26

Guido doet de daf dat halen ook als hij warm is of alleen als hij net gestart is.
In onze boot staat een iveco en die doet dat namelijk ook maar alleen als hij koud is,op temperatuur is het helemaal weg
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: hermotorisering

Berichtdoor quichot » 02 Nov 2016, 17:18

Goeie vraag. Volgens mij alleen als de motor op temperatuur is. De wijzer van de toerenteller zwiept dan heen en weer tussen 500 en 700 toeren. Om het te illustreren zou ik er een geluidsbandje van moeten maken, maar dat klink ongeveer als vroem vroem vroem vroem in een rustig marstempo. :lol: Ik heb dat nooit zo'n probleem gevonden, maar op de Drinkwaardstand op de HISWA zei men mij dat ik daar met een Boschpomp van af was.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten