hallo allemaal!
mijn om 636 is in de soep gelopen (waarschijnlijk een boutje of moertje is de luchtfilter laten vallen, toen er op gezet)
er is een monteur bij geweest en heeft laten zien dat de koppakking kapot was en 1 cilinder aan de bovenkant beschadigt (afdruk van iets) is en ook naast de klep op de kop zit een afdruk. waarschijnlijk kop vlakken, nieuwe pakking, maar het zou ook kunnen zijn dat de zuigerstang, lagers een opdonder hebben gekregen, een risico dus...
toch maar een andere motor dus, weer een om636 die een maat toevallig in de schuur had staan...
nu wil ik het inbouwen, maar de ophanging is anders bij de nieuwe motor, de oude had een soort van bakje met "vleugels" aan het charterdeksel die aan de voorkant verdikt is en 2 gaten met schroefdraad zit. de nieuwe zat onder de waterpomp met een soort hoekijzer met een paal naar beneden, dwarsbalk met motorsteunen. GEEN gaten in het
charterdeksel, welnu wat is wijsheid, ik zou de paal kunnen verlengen tot het bakje, en het daar lassen, of het hele charterdeksel vervangen en de originele situatie behouden, wat natuurlijk weer risico's heeft.
de oude motor had een droge uitlaat met buizen onder de boot, wat allemaal nog in de boot zitten, wat ik weer wil gebruiken.de nieuwe heeft een natte met buitenwater, en een olie koeling, die zat op de oude niet, is het beter om die te gebruiken en zo je, waar plaats ik die dan?
groet dennis