hermotorisering

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: hermotorisering

Berichtdoor kajoe » 02 Nov 2016, 20:01

heb vele jaren met een cav pomp op de daf615 gevaren maar dit nog nooit bij de hand gehad ,liep als een zonnetje ,daarbij hij was geleverd door de daf als een volwassen scheepsmotor df615 m
ingebouwd door de firma zwart te IJmuiden toen der tijd .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor Klaver vier » 02 Nov 2016, 22:14

Guido bij mij gaat het precies anders om alleen als hij koud is vroem vroem vroem,vreemd ik weet ook niet waardoor dit komt
Maar is de motor warm doet hij dit totaal niet,loopt hij stationair mooi 500 toeren,als een zonnetje
Gr René ( Klaver vier).
Klaver vier
 

Re: hermotorisering

Berichtdoor quichot » 03 Nov 2016, 00:43

Voor dat dit vroemvroemverhaal nu een eigen leven gaat leiden en latere inhakers denken dat het hierom gaat, het speelt feitelijk geen rol. De 575 draait met die CAV-pomp tot de dag van vandaag ook als een zonnetje. Alleen wordt de pomp nou echt wat sleets. En mag het na 52 jaar, want toen ik deze DAF liet inbouwen in 1980 was dit de oorspronkelijke pomp uit 1964.

Dus nog even voor de duidelijkheid: hermotoriseren doe ik niet voor het zonneklaar is welke eisen Brussel in de nabije toekomst gaat stellen, en daarom ga ik voorlopig door met deze DAF, maar wél met een gereviseerde pomp. En mijn vraag daarbij is: welke is aan te bevelen, de CAV of de Bosch, en waarom.
Maar het geen gewetenszaak hoor, ik dacht misschien kan iemand daar iets zinnigs over zeggen. :)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: hermotorisering

Berichtdoor vuuren1 » 04 Nov 2016, 02:01

Bosch is beter dan CAV.
Waaruit maak je op dat de pomp versleten is?

Heeft nl. niets te maken met het 'halen'van een DAF.
Dat is een zaak van afstellen van een bufferschroef die de regulateur uitslag dempt.
(Ik kan je uit het hoofd niet vertellen hoe dat bij jouw pomp moet maar het kan zeker).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor quichot » 04 Nov 2016, 11:00

Hans, iedere dag het cartertje moeten bijvullen, en dat er dan eerst zeikdunne olie uit de overstort komt duidt volgens mij op slijtage van de plunjers waardoor er gasolie in het cartertje terugloopt. Het membraam is al eens vernieuwd.
Het is zelfs zo dat als ik het cartertje eerst helemaal laat leeglopen om het dan met verse olie te vullen, het na één vaardag weer dunne kattezeik is.
Bij dit alles blijft de motor draaien en starten als een zonnetje, dus zou je zeggen, wat maak je je druk, maar het gaat me ook om vertrouwen. Het zit me niet lekker, daarvoor zit ik te vaak op groot druk vaarwater.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: hermotorisering

Berichtdoor vuuren1 » 05 Nov 2016, 02:43

Ik ken het, dat bijvullen.
Anderen letten er helemaal niet op en varen zonder storing gewoon door..

Bijna alle ander dieselpompen worden uitsluitend door dieselolie gesmeerd en gaan heel lang mee.
5% gasolie geeft 50% verdunning van smeerolie, dat is een gegeven.

Aan de andere kant is het zo als je nog 25 jaar met die boot + motor wil doen kan je beter nu dingen voor zijn.
Anders moet het toch een keer en doe je het voor de volgende eigenaar..

Ik verwacht zeker niet dat de motor (op druk vaarwater) ineens zal stoppen omdat deze slijtage zeer geleidelijk gaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering

Berichtdoor quichot » 05 Nov 2016, 09:27

Hans, dank voor je geruststellende woorden. Maar ik ken mezelf: dat blijft knagen. Dus ik denk toch dat het vervangen wordt. ;)
Als ik je goed begrijp kan ik dan beter voor een Bosch kiezen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: hermotorisering

Berichtdoor vuuren1 » 07 Nov 2016, 00:53

Bosch blijkt beter maar als een CAV al meer dan 40 jaar meegaat valt er weinig over te discusieren..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten