Rene schreef:De vergelijking OM636 tegen BMC1.5 diesel is ook appels met peren vergelijken, gezien het vermogen wat de motoren leveren.
Wel even objectief blijven Hans, vergelijk dan de OM636 met een BMC 2.2 diesel, dan kom je in de buurt, deze draaide wel veel meer dan een ton en verder, genoeg van deze motoren onder handen gehad in de tijd dat ik nog monteur was bij een Engelse dealer.
Mijn BMC 1.5 dieseltje ronkt overigens nog heerlijk in mijn bootje, net zo oud als ik, dus rustig behandelen.
René
Niet...
Een 636 1,8 is weinig groter dan een 1.5 BMC.
Mercedes 180D en Austin Cambridge.
(ja, ik heb ook bij een BL dealer gewerkt..)
Beide motoren zitten rond de 40 pk.
De 2.2 is ook een mindere motor die niet kan tegen hogere belastingen.
In een boot doet zowel de 1,5 als de 2,2 het goed als je er erg netjes mee om gaat.
Ga ze maar flink belasten en je bent er relatief snel vanaf.
Ik heb voldoende voorbeelden die dat bevestigen.
Ik heb ook wel een zwak voor die Engelse motoren maar eerlijk gezegd was het allemaal zeer matig.
Mercedes was veel en veel beter.
Vanaf mijn 10e jaar hadden wij een (zelf en goed) gereviseerde BMC 1.5 en die heeft tot aan de verkoop 30 jaar gedraaid zonder dat er een sleutel op is geweest.
Met 2 liter per uur vraag je immers maar 10 pk van die motor...
Een ex binnenvaartschipper versleet zijn (nieuwe) 636 binnen 15 jaar met volgas reizen over de Rijn.
Een andere harde vaarder die veel minder vaart doet 5 jaar met zijn 2.2 BMC.
In dezelfde tijd 2 revisies met veel minder uren..