Ik ben zelf in het bezit van het stiefzusje van de BMC Sealord de Thornycroft 345.
De meeste onderdelen zijn, na veel zoekwerk, nog wel te krijgen, maar er zijn uitzonderingen.
In Nederland kun je onder andere terecht bij Bakker in IJlst en Fasca in Giessenburg
Internationaal: ASAP supplies (als je het allemaal zelf kan natuurlijk)
Daarnaast zat er in Turkije nog een bedrijf, Candaslar, alleen is hun website al enige tijd offline en krijg ik geen mail of telefonisch contact.
Ik zoek namelijk nog 12 kleptuimelaars.
De ervaring,
Het is en blijft een Engelse motor, dus kleine lekkerij-tjes moet je voor lief nemen, een DryNites matrasbeschermer doet wonderen
Gezien de zeer klassieke bouw is het een motor die goed belast moet worden om rookvrij te zijn.
Met de 10 ton scheepsgewicht gaat dat met 110pk niet lukken!
Mijn boot weegt 18 ton en dan nog moet ik stevig doorvaren om de rook eraf te krijgen.
Je hebt een Engelse sleutelset nodig, met een metrische set draai je alles kapot.
In goede conditie is het "tikken-lopen" , direct ingespoten dus geen gloeien.
Weinig olieverbruik, anders wat er langs wat pakkingen uitzweet
Natte voeringen dus dat vereist extra aandacht m.b.t. corrosie.
Mooie geluid.... maar dat is uiteraard puur persoonlijk
Aquanaut