Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Henzo7777 » 10 Sep 2016, 18:35

Ik heb 2 vragen:

Vraag 1) Ik heb afgelopen week een koperen ring vervangen van de regulator. Sindsdien loopt de motor niet meer stabiel.

Als ik weinig toeren vaar, wat ik meestal doe, dan gaat het goed. Hogere toeren dan gaat hij harder en zachter. De veer die aan de regulator zit is niet veranderd! Bij hoge toeren in z'n vrij hoor je het toerental niet schommelen.

Mijn gedachte was: heeft de schroefas misschien iets waarop die minder soepel loopt? Heb een vetgesmeerde (nieuwe) schroefas en genoeg vet. Met een aquadrive. Kan die aquadrive misschien aan zijn einde zijn? Die is niet nieuw. Hoe controleer je dat?

Of toch gewoon de brandstofafstelling niet goed? Hier neig ik toch het meeste naar. Ik heb afgesteld zoals in het werkhandboek aangegeven: de brandstofnaald naar beneden draaien, niet doordraaien, terwijl de gashendel vol open staat.

Wie (her)kent dit euvel dat het toerental zo schommelt?

Hier een filmpje tijdens het varen waar je het veranderen van het toerental hoort: https://www.youtube.com/watch?v=9oCejP2 ... e=youtu.be

Vraag 2) Ik vraag me af hoe strak je de bouten/moeren mag aandraaien. Bijv. De 2 moeren waarmee je de klemplaat van de verstuiver vastzet. Die moeten denk ik beide even strak zitten. In het handwerkboek staat hier niets over in. Of zie ik dat over het hoofd?

Groetjes!
Laatst gewijzigd door Henzo7777 op 10 Sep 2016, 20:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Henzo7777
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Aug 2016, 10:49
ligplaats: limburg
info:

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Sep 2016, 19:24

Ik vind het wel meevallen.
Vind wel dat ie stationair teveel toeren maakt.
Noordvaarder
 

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Henzo7777 » 10 Sep 2016, 20:10

Hoi Noordvaarder,

Op het filmpje ben ik aan het varen, dus dat is niet stationair en belast. Hier draait hij stationair: https://www.youtube.com/watch?v=w0_ZUgU ... e=youtu.be

Herken je dat schommelen dan? Het klinkt zo gejaagd. Ik herken het totaal niet van hoe het was.

Ik probeer dingen nooit meten uit te sluiten. Zo ook de huidige trekveer niet. Ik las op verschillende sites dat die niet meer te krijgen zijn. Maar ik heb een site gevonden die ze wel heeft. Dus voor alles YSE-ers onder ons: http://www.be-maschinen.de

korte veer is 5,9 centimeter: art nr. 103884-67300
Lange veer is 18,7 centimeter: 104511-66010

De artikelnummers heb ik uit de part list van Yanmar voor de YSE8 en YSE 12. Ik ga ze deze winter bestellen. Daarmee sluit ik in iedergeval 1 ding uit.
Henzo7777
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Aug 2016, 10:49
ligplaats: limburg
info:

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor broekerhaven » 10 Sep 2016, 20:29

Het is lastig om prive filmpjes te kijken....

pas het even aan wil je . :mrgreen:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Sep 2016, 20:32

Henzo7777 schreef:Op het filmpje ben ik aan het varen, dus dat is niet stationair en belast.

Ik dat geval vind ik dat je motor maar vreemd staat te wiebelen.
Dat doet die van mij dus niet.

Ik weet niet of het van enig invloed is, maar je aanzuigbuis die voor zit,is in mijn ogen ook veel te groot.
Bij mij loopt ie verder naar boven door, en gaat met een kort bochtje naar achteren.
De ingang van de buis is daar hooguit nog zo groot als een 1 euro stuk.
Herken je dat schommelen dan?
Het klinkt zo gejaagd. Ik herken het totaal niet van hoe het was.

Nee dat herken ik niet.
Rubbers versleten?
Zit er iets los?
Een steun kapot?
Ik probeer dingen nooit meten uit te sluiten. Zo ook de huidige trekveer niet. Ik las op verschillende sites dat die niet meer te krijgen zijn. Maar ik heb een site gevonden die ze wel heeft. Dus voor alles YSE-ers onder ons: http://www.be-maschinen.de
korte veer is 5,9 centimeter: art nr. 103884-67300
Lange veer is 18,7 centimeter: 104511-66010
De artikelnummers heb ik uit de part list van Yanmar voor de YSE8 en YSE 12. Ik ga ze deze winter bestellen. Daarmee sluit ik in iedergeval 1 ding uit.


Dank u.

Je 2de joetoep werkt niet.
Krijg ik beeld dat het een prive filmpje is.
Afbeelding
Noordvaarder
 

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Henzo7777 » 10 Sep 2016, 20:35

Haha broekerhaven,

Als het goed is kan je nu 2 verschillende fillmpjes zien van mijn motorblok. 1 stationair en 1 met een belastte motor.

Laat het even weten of het nu lukt svp.

:-)
Henzo7777
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Aug 2016, 10:49
ligplaats: limburg
info:

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Sep 2016, 20:38

Henzo7777 schreef:Haha broekerhaven,

Als het goed is kan je nu 2 verschillende fillmpjes zien van mijn motorblok. 1 stationair en 1 met een belastte motor.

Laat het even weten of het nu lukt svp.

:-)


Njet. Nog steeds bij mij Prive
Noordvaarder
 

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Henzo7777 » 10 Sep 2016, 20:46

Hoi Noordvaarder,

Heb jij een silencer op jouw luchtinlaat zitten? (ik geloof dat ze dat zo noemen). Een gat ter grootte van een euro is niet veel. Wist niet dat een motor teveel lucht kan krijgen. Hoe zit dat bij andere YSE eigenaren?

Ja, hij schommelt in mijn ogen ook raar stationair. Alle steunen zitten vast heb ik gecheckt. De rubbers zijn van 2010. Hoe lang gaan die mee? Ik moet wel zeggen dat linksvoor het rubber wel eerder in aanraking komt met diesel. Als ik moet ontluchten bijv. Dan deed ik er voorheen niet altijd een doekje onder.
Henzo7777
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Aug 2016, 10:49
ligplaats: limburg
info:

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor broekerhaven » 10 Sep 2016, 21:03

Als het begonnen is na het vervangen van die ring bij de regalateur, zou je het daar toch mieten zoeken lijkt me...

de rest is onveranderd gebleven toch?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Yse12 brandstoftoevoer probleem of toch iets anders?

Berichtdoor Henzo7777 » 10 Sep 2016, 21:05

Dat klopt ja.
Henzo7777
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Aug 2016, 10:49
ligplaats: limburg
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: TijmenB en 28 gasten