Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 17 Sep 2016, 11:44

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 17 Sep 2016, 12:41

Ben je overigens van plan om exact dezelfde steunen terug te plaatsen?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1736
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 17 Sep 2016, 13:15

Niet de schoefas ondersteunen bij de pijl maar thv het schotje


Check, ga straks naar de boot even de juiste maat meten zodat ik thuis met de decoupeerzaag aan de slag kan. Ik denk dat ik aan beide kanten van het schot een plankje monteer zodat het echt goed stevig zit. Geen idee hoe dik het schot is hoe stevig.

Ben je overigens van plan om exact dezelfde steunen terug te plaatsen?


Ja, zijn net besteld. Dit zijn dan officiële Yanmar motorsteunen. Op dit moment zijn er 3 op voorraad in Nederland de ander moet uit Kobe Japan komen. Hopelijk met het vliegtuig... Anders duurt het minimaal 6 weken. Mocht het zo lang duren dan staat de boot wel op de kant.

Wat betreft het omhoog duwen / ondersteunen van het motorblok. is zo'n knijp uitdeuksetje niet wat veel druk op een punt in mijn polyester sloep? is dan een schaarkrik met 2 houten plaatjes niet steviger en meer druk verdelend?

Ben echt blij dat ik nu het licht gezien heb wat jullie bedoelden.. Ik wilde alweer veel de rigoureus aan de slag.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 17 Sep 2016, 13:58

Oh je hebt ze al besteld......
Heb je een plaatje van die originele steunen?
Hebben die een stelinrichting?

Met het gebruik van zo'n spreider pas je altijd stophout toe (plankjes om de druk te verdelen)
Nooit direct op huid of carter zetten, want dan druk je de deuken erin (leuk met een uitdeukset :D !!)

Het probleem wat ik een beetje heb met de schaarkrik is het slingeren eraan.
Om druk te zetten moet je best wel kracht zetten op zo'n gammele slinger.......

Op de kant doen heeft wel zo zijn voordelen hoor!
Zeker als de steunen geen stelmogelijkheid hebben, in dat geval moet je gaan uitvullen of middelen met de schroefas.
Om dat laatste te kunnen doen moet je weten wat de stand is van de as in de koker, en dat kan alleen weer met afgenomen afdichting.

Oh misschien ten overvloede, de schoefas bouten van de flenskoppeling blijven vast!!
De flensbouten worden losgemaakt

Dat schot moet wel stevig zijn om de as eraan te hangen, als je as vergaat ben je je "nulpunt" kwijt (nulpunt staat bewust tussen haakjes omdat dit en aanname is)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1736
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor JerryR » 18 Sep 2016, 14:01

Even een tip, ik heb een yanmar van 1976 daarvoor ben ik ook aan het zoeken geweestbvoor onderhoud. Voor het polijsten van je kleppen doen ze het in het volgende filmpje erg handig, zo polijst je de klep en zitting samen en heb je ook geen extreme oneffenoneffenheden http://youtu.be/qp056LYvdRc

Als je van plan je kop te demonteren dan ga je denk schrikken van de koelkanalen deze zijn waarschijnlijk goed gecorodeerd. Ik heb wat problemen gehad met de kop toen is deze eraf geweest maar zat allemaal goed dicht geslibt.

Succes
JerryR
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 18 Sep 2016, 20:58


Voor het polijsten van je kleppen doen ze het in het volgende filmpje erg handig, zo polijst je de klep en zitting samen en heb je ook geen extreme oneffenoneffenheden http://youtu.be/qp056LYvdRc


Zo gisteren (zaterdag) was de klus dag. Eerst de kleppendeksel van de motor eraf gehaald en hieronder schoongemaakt en als ik eerlijk ben, wonder boven wonder was deze ruimte dan ook totaal niet vies. Tuurlijk heb je wat olie die niet nieuw was.. maar na de boel rustig schoongemaakt te hebben was ik gerustgesteld. Het zag er allemaal schoon uit en er zat geen speling in. Op dat moment had ik de keuze, haal ik nu het blok in zijn geheel uit elkaar of laat ik het bij het kleppenhuis. Ik heb toch besloten de grote beurt even uit te stellen voor een winterproject. Wel nog even alle olie eruit gehaald uit het blok en vervangen met nieuwe 15w40 minerale olie en het olie filter (kam) losgemaakt en schoongemaakt..
Voor de koelkanalen zit ik te denken om een dezer dagen nog even zo'n koelkanalen starbrite spul er doorheen te spoelen. Dan kan ik deze winter het resterende werk met de hand doen.

Inmiddels had mijn telefoon ook al een paar keer pliep gedaan en wonder boven wonder... een nieuwe offerte voor het vervangen van de motorsteunen... nu een bedrag van 350 euro excusief BTW voor het plaatsen van de nieuwe motorsteunen en het uitlijnen van de motor... en dan wordt de boot nog op de kant gezet ook voor het uitlijnen. In andere woorden... dit ga ik dan ook niet meer zelf doen. Voor dat geld ga ik ernaast staan en even goed luisteren naar de specialist die me ook vast meer kan vertellen over het uit elkaar halen van de kop en wellicht dat ik een deal met hem kan maken dat ik alles schoonmaak en hij monteer of alleen afstelt... net even dat leermomentje mee pakken.

Zo blijven nog wel wat puntjes open staan voor de winter, waaronder de benzine filter op het blok, deze lekt toch een klein beetje ondanks nieuwe O ringen en de ontluchtings schroef sluit ook niet perfect waardoor er af en toe een druppel diesel verloren gaat.

Verder vandaag heerlijk gevaren in de middag, motor loopt als een zonnetje... straks de tril eruit met het uitlijnen en nieuwe motorsteunen, kan niet wachten!!!
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 18 Sep 2016, 21:46

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 18 Sep 2016, 21:52

Onze tobbe schreef:benzine filter

Ik mag aannemen dat je dieselfilter bedoelt?


:oops:

Uiteraard
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 18 Sep 2016, 22:10

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor vuuren1 » 18 Sep 2016, 22:38

Een boot op de wal zetten om uit te lijnen....
Dat snap ik niet, dat uitlijnen moet in het water omdat een schip op steunen op de wal vervormt en de uitlijning in het water dan afwijkt.

Diegene die dat zo doet is zeker geen specialist maar een knoeier die er niks van snapt.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4524
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten