Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor iJack » 15 Sep 2016, 17:58

Even inhakend op het onderhoudsinterval van toen en nu. Het lijkt me niet verstandig om de meest moderne vol-syntheet olie erin te gaan doen om zo de interval van 500 uur te op te vijzelen naar hedendaagse uren. Ik gebruik zelf olie welke geschikt is voor de motor aan de hand van toen geldende eisen door de fabrikant. Mijn olie leverancier heeft daar altijd een passende olie voor. Een vol-syntheet klinkt leuk in een moderne motor maar een oudere motor die dat nooit heeft gehad kan er zeer rare keuren van krijgen door verstoppingen en dergelijke.

Maar voor wat betreft de brandstof, die is zeer zeker van een betere kwaliteit en zuiverheid dan toen een dergelijke motor gemaakt is.

Ik zou voor mezelf deze klus gewoon gedaan willen hebben zodat ik zeker weet wanneer het voor het laatst gebeurd is. Daarna kun je verder zien maar dan heb je in elk geval een basis om verder op te borduren. En het is een leuk klusje om te doen in het winterseizoen.

Als ik het goed begreep is er weinig bekend over het onderhoud dus op deze manier haal je, en een schat aan info binnen, en een datum of urenstand wanneer het voor het laatst gedaan is.

Jack...
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 15 Sep 2016, 18:12

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 16 Sep 2016, 11:56

Voor het monteren van de kleppen is een extra handje nuttig als je geen klepveertang hebt, wat ik zelf doe om wat sneller in je eentje te kunnen werken is de kolomboormachine als veerpers te gebruiken.
Met de kolomboor en een micrometer kun je gelijk de rechtheid van de klep checken.
Kleppen slijpen met schuurpasta en een klepslijp napje, kan ook met een oude IKEA afwasborstel met nap....
Koop of scoor op een andere manier een goed handboek, kopieer de bladzijde waarmee je wilt werken en gebruik die op de werkbank.
Zo blijft je boek mooi schoon.


Helaas niet in het bezit van een klepveertang of een kolomboormachine... dus vrouw lief moet maar even mee helpen om alles in elkaar te zetten, uit elkaar is nooit echt het probleem... :lol:

Polijsten en schoonmaken wilde ik doen door de klep de bankschroef te zetten en dan met de Dremel met polijstkop netjes schoon polijsten. Ik heb zo'n hele fijne bankschroef met rubbers en een die je alle kanten op kan bewegen... zeker erg fijn voor dit soort klusjes. Nee.... ik zal opletten dat ik alles netjes even strak en glad polijst. Ik verwacht zelf gezien de kwaliteit van de motor dat ik voornamelijk het echt diepe vuil eruit kan halen door te polijsten krijg niet het idee dat dit van die goedkope klepjes zijn.

Het handboek heb ik helaas alleen digitaal... nog geen winkel gevonden waar je hem kopen kan maar ik zal de pagina printen en daarna hier op kantoor door het lamineer apparaat trekken. Wel zo makkelijk inderdaad. Niet met de vieze vingers op de tablet of muis te moeten klikken.

Olie voor de motor heb ik op advies "Minerale 15W40" gekocht, mocht gewoon van de Action zijn had ik begrepen en deze is mij aangeraden om 2x per seizoen te vervangen. Zeker aan het begin.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Amersfow » 16 Sep 2016, 12:23

Mijn nieuwe Sole mini 55 wil elke 200 uur een nieuw oliefilter en olie. Een vooruitgang tov mijn oude Sole mini 34, die moest 100 uur. Ik ga er zeker niet overheen, dus elk seizoen een paar keer vervangen. Met nieuwe motor een lust om te doen ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 16 Sep 2016, 15:49

Even terug te komen op de motorsteunen....

Net offerte 2 binnengekregen...

Officiele Yanmar motorsteunen kost 60 euro incl. btw per stuk... dus dat is E. 240,- en omdat de boel uitgelijnd moet worden daarna zeggen ze dat dit heel moeilijk is in te schatten... Ze zeggen max 2 dagen werk... maar heel erg afhankelijk... wat neerkomt op 75,50 per uur incl. btw... auw... wat bij elkaar max E. 1.448,- gaat kosten en dat vind ik zelf wat excessief. Zo moeilijk kan dat uitlijnen niet zijn toch. Motor is volgens mij origineel bij de boot geleverd het is geen ombouw geweest van een MB10A.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 16 Sep 2016, 16:30

Heb je een overall foto van motor en aandrijflijn?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Klaver vier » 16 Sep 2016, 17:31

Als je die kop kan schoonmaken kleppen kan slijpen en de boel weer af kan stellen dan kan je ook die motor steunen wel vervangen
Met gezond verstand en een beetje informatie is dat best te doen twee dagen is absurt lang ingeschat
Gr René ( klaver vier)
Ps kleppen slijpen kan niet in de bankschroef , die moet je inslijpen op de klepzitting
Klaver vier
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 16 Sep 2016, 19:48

Ik hoop dat dit lukt vanaf de boot!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 16 Sep 2016, 19:53

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 16 Sep 2016, 20:01

Onze tobbe schreef:Ruimte zat...


Hoe bedoel je?

Ik wilde zelf de koppeling los maken en daarna met een metalen schaag die 100kg mag hebben de motor met banden 5cm omhoog te tillen.

Dan oude steunen demonteren en nieuwe monteren en daarna motor laten zaken over de nieuwe steunen.

Hierna volgt bier....

Volgende dag de koppeling monteren en kijken naar de uitlijning.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten