Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 19 Sep 2016, 05:58

Volgens mij moest de boot sowieso de kant op Hans....
En met een dergelijke zwevende binnenbus zal je toch op de kant moeten om de as gecentreerd in de koker te krijgen.
Knappe vent die dat in het water doet :D
De vervorming zal je voor lief moeten nemen of nastellen in het water.
Nou vraag ik me af hoeveel zo'n Saga daadwerkelijk vervormt op de wal.
Wellicht dat Eagle daar ervaring mee heeft.
De Makma Caribbeans en Pecheurs die ik onder hande heb gehad haddan daar in ieder geval geen last van.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 19 Sep 2016, 10:47

En met een dergelijke zwevende binnenbus zal je toch op de kant moeten om de as gecentreerd in de koker te krijgen.
De vervorming zal je voor lief moeten nemen of nastellen in het water.
Nou vraag ik me af hoeveel zo'n Saga daadwerkelijk vervormt op de wal.


Ik had zelfs ergens op een van de fora gelezen dat het officiële advies met een Saga 20 op het land te doen en na te stellen in het water. Maar tenzij je polyester in zeer slecht staat zou zijn dit minimaal zou moeten zijn.

Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik het niet zelf ga doen, maar ik heb helaas niemand die me kan helpen op de jachthaven. We hebben geen kraan, helemaal niks.... ik heb zelfs geen mede schipper die me hierbij kan helpen. (de buurman boot is namelijk van Armin van Buuren en ik denk niet dat hij zelf zijn motorsteunen vervangt) Dus in dat opzicht ben ik wel blij... maar ergens vind ik het toch jammer... vind het wel erg leuk namelijk.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 24 Dec 2016, 10:57

Even een motor update voor dit topic.

Afgelopen week met een monteur de motor steunen vervangen en de boel uitgelijnd. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk dit allemaal zelf gekunt maar dat is lekker makkelijk praten. Laat ik een korte samenvatting geven van de hoe en de wat.

De boot staat op dit moment op de kade en er is voldoende ruimte om rond de boot en de motor te werken. Dus op deze koud dinsdag ochtend stond ik dan met mijn goede gedrag te wachten op de monteur. Laten we hem voor het verhaal Frank noemen. Frank kwam aanrijden met zijn bus en is een fijne gozer die eerst begon met het vertellen en uitleggen hoe dat nu werkt met een keerkoppeling en de flenzen en het uitlijnen hoe het allemaal werkt. Voor mijn gevoel bleef het allemaal nog erg theoretisch dus na het kopje koffie aan de slag.

Als eerste de as losgemaakt en naar achteren geschoven wel nog even met een lijm klem de boel ondersteund maar dat was eigenlijk niet nodig hij bleef echt prima op zijn plek zweven zonder door te zaken. Toen de voorkant van de motor de motorsteunen los gemaakt en gelijk was het overduidelijk dat de motorsteunen echt gaar waren, het schroefdraad wat vanuit de motorstuenen loopt dat bleef doordraaien... met vereende krachten hebben we de motorsteunen weten los te draaien. hierna een balk onder het motor blok geschoven en de oude motor steunen verwijderd. en de nieuwe gemonteerd. Goed genoteerd waar de spiesjes zaten om de motor uit te lijnen... Dat was de voorkant van de motor.
Toen de achterkant, indiem dito, de motorsteunen waren doorgedraaid en weer met vereende krachten ze los weten te krijgen. Ik moet er wel bij vertellen dat ik doorslijpen niet echt als een optie heb beschoud vanwege de kleine hoeveelheid ruimte die je hebt. Maar ik kan jullie vertellen dat ik ook erg was opgelucht dat eenmaal toen deze 2 motorsteunen gemonteerd waren we konden beginnen met uitlijnen.

Het uitlijnen begint natuurlijk met de motor recht op de motorstuenen te zetten, tijdens het vervangen van je motorstuenen verschuif je de motor natuurlijk dus dit is het de eerste stap. Na het recht gezet hebben van de motor komt het uitlijnen... Met een voelermaatje... Nu was Frank hier bijna 3 uur mee bezig met wat domme kracht hulp van mij om de boel uit de lijnen op 0.25mm. Als ik eerlijk ben... ik weet niet of ik hem zo strak had kunnen uitlijnen, waarbij hij ook iedere keer liet zien hoe het er aan toe gaat met het terug zetten van de as en hoe de ringen allemaal in elkaar moeten schuiven.

Na al deze stappen gedaan te hebben was het tijd voor de grote beurt van de motor. Ik had zelf natuurlijk het nodige reeds gedaan, maar nu de expert er naar laten kijken. Deze vond mijn werkt netjes en heeft nog een paar dingen iets strakker afgesteld maar vond dat de motor verder in prima staat was. Even een test run met het starten en zorgen dat er voldoende antivries in de motor zit en klaar waren we.

Nu de motor helemaal is onderhouden ga ik nog een paar zaken doen.
1. Brandstoffilter huis daar is de ontluchtingsschroef van door gedraaid, schijnt een Yanmar kwaal te zijn... inmiddels een nieuw filterhuis gekocht moet ik nog monteren.
2. NIeuwe kabels voor de afstandbediening wil ik gaan monteren.De oude voelen toch heel stroef aan en hebben denk ik hun beste tijd gehad.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten