Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Klaver vier » 14 Sep 2016, 20:12

Hoe laat je een motor met minimaal gas toptoeren draaien,ik doe dat altijd met volgas
Gr René
Klaver vier
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 14 Sep 2016, 20:34

Door hem niet te belasten.
Je "vraagt" met je bedien handle namelijk om toeren, afhankelijk van de belasting wordt er meer of minder brandstof ingespoten om dat toerental te bereiken en te houden.
Taak van de regulateur.

Varen met maximale toeren en minimale inspuiting is dus apekool, bij een goed berekende schroef neemt de schroef namelijk zijn berekend vermogen op en zal de regulateur de inspuiting naar het maximum brengen om dit vermogen te kunnen genereren bij het gevraagde toerental.

Maar ik denk dat ik wel weet waar de "info" vandaan komt hoor....iets met een klok en een klepel.
De klok is hier het principe van "lean burning" de klepel, dat alle diesels in principe lean burners zijn alleen dat dit proces geoptimaliseerd kan worden.
Als iemand dit uitgelegd wil hebben hoor ik het wel.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 15 Sep 2016, 07:24

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 15 Sep 2016, 09:05

Dames & Heren, zouden jullie het netjes willen houden? Ik kom voor advies... ik wil geen ruzie, negativisme of andere moeilijkheden...


Terug naar mijn vraag stelling. In de handleiding staat echt dat om de 500 uur het kleppenhuis schoongemaakt moet worden. Dit is natuurlijk niet de jongste diesel en gezien de staat van onderhoud van de motor (thermostaat, uitlaatslang was lek, diesel filters, kapotte motorsteunen e.d.) en het ontbreken van een uren teller en een onderhoudsboekje zoals bij een auto wil ik conform de handleiding het kleppenhuis schoonmaken deze winter. Dit puur preventief zodat ik komend seizoen heerlijk kan gaan genieten van de boot.

Ja, ik ken de uitdrukking "if it ain't broke don't fix it" maar dat is het hem juist. Ik wil juist dat het goed blijft gaan, je doet toch ook een service beurt van je auto ook al werkt alles naar behoren? Gewoon alles controleren, preventief wat kleine onderdelen vervangen? Tenminste zo doe ik het al jaren en zo houd ik de kosten laag.

Nu ben ik echt niet geheel onhandig (ik werk ook voor een gereedschap groothandel) en ik heb in het verleden het kleppenhuis van een BMW 5 serie schoongemaakt maar dat was een Injectie 6 cilinder benzine uit 1993 waar we daarna mee zijn gaan rally rijden.... en dat was onder iets van supervisie... maar dat is me uitstekend af gegaan. Daarnaast heb ik modelbouw motoren (kleine 8 & 20cc - 4 takt Nitro blokjes) ook uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet zonder problemen.

En ik ben echt opzoek naar de tip en tricks om alles uit elkaar te halen en het opnieuw in elkaar zetten. Waar zitten de zwakke punten en waar moet ik echt op letten?

Snelle toevoeging: Ik ben erachter gekomen dat ik GTL kan tanken in Uithoorn en dat is een kleine 10 min rijden van huis. Dus bij de volgende tank beurt zal ook in GTL in de tank gaan gooien... heb wel zo'n anti bacterieel middel gekocht en dat in de huidige diesel (S)Hell V-Power gedaan. Ik geloof 8ml op 100 liter moest doen...
Laatst gewijzigd door DMS21 op 15 Sep 2016, 11:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Blacktoppie » 15 Sep 2016, 09:22

Duidelijk verhaal.

Nu snap ik waar de motivatie vandaan komt om het te doen, zou ik jou geval hetzelfde doen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 15 Sep 2016, 11:49

Heeft niets met negativiteit te maken, ik lach de hele dag. :D
Vind het alleen een beetje jammer dat er tegen alle voorschriften in, dingen heel stellig worden geroepen.
TS geeft aan dat hij problemen heeft met de motor in zijn net gekochte boot, en vraagt hulp bij het reinigen van de kop.
Dit soort kopjes kolen na verloop van tijd namelijk dicht, dat krijg je er niet uit met GTL (hooguit voorkom je het een beetje)
Ook de goedbedoelde "laat hem maar volgas draaien" en dergelijke verhalen gaan het kool echt niet verwijderen.
Daarom wordt voor dit soort ploppers het ontkolen van de kop (voorkamer, kleppen) gewoon tot het regulier onderhoud gerekend.

De grootste makke van het zelf doen is het gebrek aan juist gereedschap, of de handigheid om met alternatieve middelen te bereiken wat je wil doen.
Nu lees ik dat TS in een gereedschap zaak werkt dus dat biedt perspectieven.
En vergeleken met een BMW kop is dit kinderspel, waar je bij een meercilinder alles moet paren en nummeren is dat hier niet nodig, dat wijst zich vanzelf.
Hou wel alle delen die bij een klep horen bij elkaar (klep/veer/schotel/spietjes)
Voor het monteren van de kleppen is een extra handje nuttig als je geen klepveertang hebt, wat ik zelf doe om wat sneller in je eentje te kunnen werken is de kolomboormachine als veerpers te gebruiken.
Met de kolomboor en een micrometer kun je gelijk de rechtheid van de klep checken.
Kleppen slijpen met schuurpasta en een klepslijp napje, kan ook met een oude IKEA afwasborstel met nap....
Koop of scoor op een andere manier een goed handboek, kopieer de bladzijde waarmee je wilt werken en gebruik die op de werkbank.
Zo blijft je boek mooi schoon.

@ onze Tobbe, reageren is niet verplicht.
Eerlijk antwoord geven op een vraag is wel zo netjes...in plaats van in overtreffingen antwoord geven in de trant van "ik gok dat ik meer als jij in je leven gezien hebt"
Ik geloof niet dat we elkaar ooit tegen gekomen zijn dus begrijp niet waar je je vermoedens op baseert.
Ik heb even je Linkedin profiel bekeken, en zie daar een mooie staat van dienst bij allerlei elektrotechnische bedrijven, allemaal prima maar weinig over dieseltechniek.
Nu werkt Linkedin zo dat je nu ook mijn profiel in kan zien dus weet je gelijk wat mijn achtergrond is.

Verder no hard feelings hoor,

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 15 Sep 2016, 14:10

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor gast » 15 Sep 2016, 16:38

Als iend hier altijd correct is en juist niet denigrerend dan is het mr Aquanaut wel.
In eerste instantie ben ik het met je eens, niet kapot dan ook niet maken.

Maar als dan een deskundige schrijft, met het werkplaatshandboek bij de hand dat het bij dit type motor bij het reguliere onderhoud hoort incl de interval, tja dan kan ik zijn reactie heel goed begrijpen, vooral met je dat we jou maar moeten geloven. Dus de kennis van van een dieselexpert en die van een werktplaatsboek gewoon terzijde schuiven omdat je eerste keurmeester bent geweest en aan crossauto's hebt gesleuteld.

Ik geloof oprecht dat je technische kennis bezit en deze waardevol kan zijn , echter zie ik nergens in je uitleg waarom ts jouw advies moet volgen en die van Aquanaut in de wind moet slaan.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Byl54 » 15 Sep 2016, 17:32

Misschien toch eens goed nadenken of het wel nodig is om een cilinderkop te gaan demonteren. In de tijd dat dit type motoren ontwikkeld werden en de bijbehorende service manuels werden geschreven, waren de brandstoffen en smeermiddelen van een totaal andere kwaliteit als die we de laatste jaren gewend zijn. In de auto industrie is men van 2500 km naar 30.000 km gegaan voor onderhoudsbeurten en dit niet alleen vanwege betere kwaliteit motoren. Ook de br.stoffen en smeermiddelen zijn enorm verbetert. Zolang een motor goed functioneert en volgens ts is dat zo, ben ik het met mevr. Tobbe eens dat het waarschijnlijk verstandiger is om dit onderdeel niet te demonteren. Maar ja, als de ts het leuk vindt, dan als de cil.kop er af is, gelijk maar de rest ook demonteren, heb je waarschijnlijk ook geen schaarkrik of krikzak meer nodig om het blok te liften.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 15 Sep 2016, 17:53

Deels met je eens Byl54,

Het is de zwavel in de brandstof die voor de grootste vervuiling zorgt.
Doordat zwavel zo goed is verdwenen in onze huidige brandstoffen zal vervuiling minder snel optreden.
Dit is ook waar de GTL liefhebbers prat op gaan, het geheel ontbreken van zwavel.
Alleen als je de foto's eerder in deze post ziet, hoe bijvoorbeeld de trillingsdempers erbij staan, kun je niet anders concluderen dat er niet zo nauw gekeken is naar het onderhoud.
En, vervuiling die eenmaal aanwezig is krijg je niet zo maar weg.
TS wil graag een verse start maken, is leergierig en zoals nu blijkt niet in het bezit van 2 linkerhanden.
Mooie gelegenheid dus om dingen grondig aan te pakken.
Een mede veroorzaker van inwendige vervuiling is langere perioden in deellast draaien.
Helaas zijn al onze scheepsmotoren hiertoe veroordeeld.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten