Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Sep 2016, 11:31

Liever i.p.v. traditionele dieselbrandstof overgaan op GTL! Zie topic wat hierop betrekking heeft en Google maar eens. Ook omdat gebruik van deze brandstof reinigende en levensduur verlengende werking heeft.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Sep 2016, 13:16

DMS21 schreef:
Motor loopt prima op het moment, geen problemen mee... sterker nog ik denk doordat wij de afgelopen dagen veel gevaren hebben de motor juist beter is gaan lopen... maar juist om deze reden vermoed ik dat er veel vuil zit in het kleppenhuis ook vanwege de slechte thermostaat.
Deze wil ik dus uit elkaar halen en schoonmaken en als ik dit toch al doe wil ik gelijk ook de cilinderkop bestuderen of deze niet te warm is geworden en of deze niet extra vuil is op het moment.


Nee, je maakt nu een fout.
In je kleppenhuis kan nooit geen kroos en vuil zitten.
Bij je kleppen komt dat spul niet.'
Enkel in de koelkanalen om de cilinder.
Ik zou eerst het gedeelte direct voor je thermostaat schoon gaan maken.
Desnoods met een spoelmiddel.
Thermostaat eruit laten, want dan spoelt het beter door,en je weet niet wat het doet als het heet wordt.
Daarna thermostaat er weer in, en kijken wat er gebeurd.
Ik verwacht niet dat de motor erg heet wordt, want je nieuwe thermostaat laat dat niet toe.
En gewoom effe de interval van cotrole van de thermostaat even vaker doen, ivm de vervuiling.
De volgende keer kun je dan direct zien of de thermostaat erg vervuild is.
Dus geen cilinderkop eraf etc, want dan kom je van de regen in de drup terecht.

Mopolcamper schreef:Liever i.p.v. traditionele dieselbrandstof overgaan op GTL!

Het verhaaltje van het GTL kennen we zo langzamerhand hier wel.
Zolang de distributeurs, waaronder ook de firma Joonen behoord, die notabene zelf aan het water zit,maar geen tankmogelijkheid heeft voor de pleziervaarders om te kunnen tanken ,en al die anderen zich niet druk gaan maken voor meer tankpunten van dat spul aan het water, hoeven wij dat ook niet te doen.

En voor dit draadje was het al helemaal niet aan de orde, want het gaat hier om vervuiling van het koelsysteem van de motor.
Dat staat dus totaal los van het verbrandingssysteem.
Met GTL wordt het koelsysteem van de motor niet schoner.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 14 Sep 2016, 13:18

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 14 Sep 2016, 14:24

Ik denk dat DMS21 met vuil in de kop niet doelt op kroos :mrgreen:

Koppie reinigen van zo'n "plop plop" 1 cilinder is deel van het regelmatig onderhoud.

Weet de interval niet uit mijn hoofd maar het zal best 1 x in de 400 of 600 uren zijn.

Het reinigen zelf is geen "rocket science"
Desondanks is het wel een klusje voor de geoefende sleutelaar.
Maar ook hier geldt, goed opletten als je mee mag kijken en ..vragen stellen.

Ik zou er in ieder geval mee wachten tot de zomer voorbij is.. :lol:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 14 Sep 2016, 14:52

Koppie reinigen van zo'n "plop plop" 1 cilinder is deel van het regelmatig onderhoud.
Weet de interval niet uit mijn hoofd maar het zal best 1 x in de 400 of 600 uren zijn.


Inderdaad, ik was ook in de veronderstelling dat dit tot het reguliere onderhoud van de motor hoort... tenminste dat heb ik van een aantal bedrijven gehoord. Daarnaast is dit een ruimte waar wellicht wat uitlaatgassen e.d. kunnen komen en gewoon motorvuil. Zover mijn kennis gaat heb je juist extra kans op aanslag als je motor heel heet wordt. Dus ondanks dat het nu goed koelt wil ik deze ruimte even nalopen en alles bestuderen en indien nodig wat vervangen.. (veertjes, pakkingen e.d.)

Het reinigen zelf is geen "rocket science"
Desondanks is het wel een klusje voor de geoefende sleutelaar.


Gelukkig maar want ik weet niks van raketjes naar de maan schieten :D ,

Als ik nu naar de handleiding kijk zou ik denken dat het moeilijkste deel het losmaken van deze ruimte de "Valve Spring" (klep veer) is en daarna na het reinigen het opnieuw afstellen van de kleppen.

Ik vermoed dat het waarschijnlijk ook goedkoper is als ik alles lekker thuis demonteer en schoonmaak en waar nodig nieuwe onderdelen haal en dan het stellen laat doen door een professional die het type motor goed kent.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Klaver vier » 14 Sep 2016, 15:42

Mocht je nog zo,n opblaaszak zoeken om de motor op te krikken lokker intratech bv heeft ze tot gewichten van 29.000 kilo
Te vinden op hun website onder hijsmaterialen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Sep 2016, 17:21

Als ik nu naar de handleiding kijk zou ik denken dat het moeilijkste deel het losmaken van deze ruimte de "Valve Spring" (klep veer) is en daarna na het reinigen het opnieuw afstellen van de kleppen.

Ik vermoed dat het waarschijnlijk ook goedkoper is als ik alles lekker thuis demonteer en schoonmaak en waar nodig nieuwe onderdelen haal en dan het stellen laat doen door een professional die het type motor goed kent.[/quote]

Maar die kleppen zitten toch echt niet in het koelsysteem. Een daarom handhaaf ik mijn advies eens serieus naar GTL te kijken en je niet te laten misleiden door het oorverdovend geluid van een vooringenomen figuur!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 14 Sep 2016, 19:12

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Marie Christina » 14 Sep 2016, 19:46

Maar hoe geef ik de minste inspuiting bij de meeste inspanning op mijn scheepsdieseltje?
Als ik die hendel met rode knop op het dashboard druk gaan de toeren en de inspuiting vanzelf tegelijk omhoog.

Toch?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 14 Sep 2016, 19:55

Onze tobbe schreef:En nogmaals, een gewone motor, 1 of meer cilinder, hoeft voor regelmatig onderhoud de kop niet gelicht worden..


Juffrouw Jinny de Electricienne is nu ook dieselmonteurinne?

Onze tobbe schreef:Zo werden tot een jaar of 15 terug de VW diesels door de roetmeting gebracht, kwartiertje met minimaal gas op de snelweg in de derde versnelling toptoeren laten draaien.
Brandschoon voor een jaar...


En dat vw dieseltje is natuurlijk maatgevend voor alle oliestokers die wij aan boord toepassen :?

Onze tobbe schreef:Waarom in vredesnaam?


Om de klepjes even netjes op de zitting te schuren

Heb even het werkplaats manual erbij gepakt, 500 uren tussen deze beurtjes.

Maar dat is voor Juffrouw Jinny natuurlijk allemaal onzin.......

Onze tobbe schreef:geloof mevrouw Jinny maar......


Want?.. hoeveel dieselkoppen heb je inmiddels gedemonteerd, schoongemaakt en gemonteerd?

Aquanaut



Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Amersfow, broekie en 29 gasten