Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Sep 2016, 02:56

DMS21 schreef: Vandaag ook eens goed naar de gas en schakelhendels gekeken, maar dat is niet orgineel volgens mij... en staat dus nu op de nominatie om vervangen te worden.

Aan dat vervangen zou ik me voorlopig maar niet aan wagen.
Als het goed is, heb je een korte en een lange handle.
De korte is voor gas geven,en de lang is voor het schakelen.
De korte zit in mijn Doerak 680S , rechts.
Als dat bij jou andersom zit, dan zou ik de handles wisselen,als dat al wil natuurlijk.
En tot nu toe weet ik niet,waar je nog een 2 handle systeem kunt kopen.

Zo ziet het er bij de mijne eruit:
Afbeelding
Het kleine knopje erachter, is de stopknop van de motor.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 09 Sep 2016, 21:05

Even kort...

Na 5 uren varen aangekomen in Amsterdam zonder problemen. Nu hapje eten... Straks meer 8-)
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 09 Sep 2016, 23:01

Zo even tijd voor een langere reactie. Ik ga proberen een foto te uploaden vandaag van de gas/schakelhendel. Een ding, het ziet er totaalanders uit dan bij jou...

Terug te komen op onze vaartocht. Ik had de thermostaat vervangen en het schoepenrad van de waterpomp en beide pakkingen. Koeling mocht vandaag het probeem niet worden. Bij de aanschaf van deze materialen ook gelijk gevraagd naar een annode, maar helaas geen aluminium annode beschikbaar. Staat nog wel op het boodschappenlijstje. Wat er in zit ga ik nog schoonborstelen.

Voor vandaag begonnen we na 5 minuten varen gelijk met het eerste opstakel, een sluis... en dat betekend motor uit en niet tegen iemand aanvaren... argh... oke... nou met wat hangen en wurgen en genoeg toeschowers zaten we eindelijk in de sluis om nog geen 10 minuten later allemaal beroofd te worden van 4 euro. Maar ach... swa... moet ook gebeuren.
Nog een paar keer voor een brug gestaan maar de motor had er geen centje pijn aan, maar toch een paar punten van aandacht:
- Bij het starten van een warme mortor moet ik heel veel gas bijvoeren anders start hij niet? geen idee wat dit zou kunnen zijn, want hij loopt heel fijn.
- Het schudden van de motor bij bepaalde touren rangen?
- Algemene instellingen van de motor we toppen nu uit op 11 km/h.....
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Sep 2016, 23:49

DMS21 schreef:1]..en het schoepenrad van de waterpomp en beide pakkingen.
2]....... maar helaas geen aluminium annode beschikbaar.
3]....beroofd te worden van 4 euro.
4]... Bij het starten van een warme mortor moet ik heel veel gas bijvoeren anders start hij niet?
5]..... Het schudden van de motor bij bepaalde touren rangen?
6].... we toppen nu uit op 11 km/h.....


1] Die noemen we in het vervolg een impeller. http://www.watersportalmanak.nl/artikel ... -vervangen
2] Jij bent handig genoeg, haal de oude eruit,en maak eentje in alu na,want die van zink heeft geen effect op zoet water.
Zink is voor het varen op zout water,en alu voor het varen op zoet water.
3] Mocht je een keer naar Friesland, of de Weerribben willen,zorg dan voor een "spaarpotje", want vooral in Friesland zijn ze stapelgek op "vreemd" geld.
4] Is je tankontluchting goed? Trekt deze geen vacuum?
5] Rubbers van de motorsteunen toch maar even nachecken denk ik.
6] Op het ARK? of op de Vecht.
Op de Vecht zullen ze dat denk ik niet leuk vinden vinden.
Even een vaarboekje downloaden hoe snel je op bepaalde stukken mag varen,lijkt me een gezond plan.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 10 Sep 2016, 17:37

1] Die noemen we in het vervolg een impeller. http://www.watersportalmanak.nl/artikel ... -vervangen
2] Jij bent handig genoeg, haal de oude eruit,en maak eentje in alu na,want die van zink heeft geen effect op zoet water.
Zink is voor het varen op zout water,en alu voor het varen op zoet water.
3] Mocht je een keer naar Friesland, of de Weerribben willen,zorg dan voor een "spaarpotje", want vooral in Friesland zijn ze stapelgek op "vreemd" geld.
4] Is je tankontluchting goed? Trekt deze geen vacuum?
5] Rubbers van de motorsteunen toch maar even nachecken denk ik.
6] Op het ARK? of op de Vecht.
Op de Vecht zullen ze dat denk ik niet leuk vinden vinden.
Even een vaarboekje downloaden hoe snel je op bepaalde stukken mag varen,lijkt me een gezond plan.


Ai... laag bloed suiker gehalte gisteravond... impeller.... uiteraard... beetje dom.. :oops:

zelf een Aluminium anode maken? Weet ik niet niet, heb niet super veel ervaring met het aluminium maar ik heb hem op de lijst gezet voor het winterproject samen met de wierpot.

We zijn al begonnen met een "spaarvarken" voor het kleingeld. Beetje dom natuurlijk van ons gisteren om te bedenken dat dit allemaal maar gratis is.

We zijn wat harder gaan varen bij een polder stuk... ik weet het mag niet.... maar je wilt het toch weten :P . De enige die het gemerkt heeft was de koe die ons aankeek toen we met 11 km per uur voorbij gingen.... Verder houden we ons altijd aan de snelheidslimitiet en zitten er zelfs liever iets onder als we in de buurt komen van de woonboten.

Tank beluchting ga ik vandaag of morgen even naar kijken... even met perslucht even kijken of er vuil in zit en hopelijk dit eruit blazen. Verder ga ik ook het diesel filter (Lucas 296 HDF) vervangen en het diesel filtertje op de motor zelf ook. Dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen.

.... maar dan die motorsteunen... Hier even een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij moet er hier wel wat aan gedaan worden.

Alleen hoe krijg je je motor omhoog zonder gelijk alles te moeten demonteren? is daar een truckje voor? Ik ben in het bezit van een krik die 2 ton omhoog kan duwen... maar toch... je wilt niet iets kapot maken door zo'n actie.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Sep 2016, 18:04

DMS21 schreef: Volgens mij moet er hier wel wat aan gedaan worden.
Alleen hoe krijg je je motor omhoog zonder gelijk alles te moeten demonteren? is daar een truckje voor? Ik ben in het bezit van een krik die 2 ton omhoog kan duwen... maar toch... je wilt niet iets kapot maken door zo'n actie.


Ik denk dat je dat zelf NIET moet doen.
Iets omhoog krikken kan ook met een oude schaarkrik van een auto.
Maar dan moet eerst de schroefas los bij de keerkoppeling,en dan moet je ook weten hoe hoog alle steunen zitten.
Want de schroefas moet in één lijn staan met de motor als je er geen homokineet ( Python-drive) tussen hebt.
Dat is dus een presicie werkje.
Dat steekt nogal nauw.

Waar heb je de boot liggen?
Bij Peek?
Die kunnen er beter even naar kijken denk ik.
Voor zoiets ben je vakmanschap nodig.
En dat hebben we niet.
En kom je van de regen in de drup terecht.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 11 Sep 2016, 08:41

Ik denk dat je dat zelf NIET moet doen.
Iets omhoog krikken kan ook met een oude schaarkrik van een auto.
Maar dan moet eerst de schroefas los bij de keerkoppeling,en dan moet je ook weten hoe hoog alle steunen zitten.
Want de schroefas moet in één lijn staan met de motor als je er geen homokineet ( Python-drive) tussen hebt.
Dat is dus een presicie werkje.
Dat steekt nogal nauw.


Hmm... dat was natuurlijk niet het antwoord waar ik op gehoopt had. Ik had zelf het handboek doorgelezen en op pagina 178 lijkt het alsof er een motor plaat is die je los zou kunnen maken aan de schroefas kant en zolang je de motor ondersteunt dan dacht ik dat ik dit kan wel kon doen. Zeker als ls ik alles 3 of 4 cm kan bewegen dan denk ik al genoeg ruimte te hebben.

Nu schrijf je dat je motor op de juiste lijn moet staan, maar als ik deze orginele Yanmar motorsteunen vervang met nieuwe orginele dan hoef ik me toch niet druk te maken met dat alles in een lijn staat? of sla ik de plank nu echt helemaal mis?

Ik zal vandaag nog even foto's maken van de schroefas zoals hij door onze Saga heen loopt.

De boot ligt in Jachthaven Olympia (dat is direct achter het olympische stadion.) Peek? deze naam zegt me (nog) niks... wie is dit? Ik weet dat Bierenbroodspot Yanmar dealer zijn en bekend zijn met de Saga en Hellmans want die hebben er een stuk of 50 in de verhuur.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Blacktoppie » 11 Sep 2016, 10:18

Met een krik zou ik toch bang zijn dat je de bodem kapot drukt. Ik heb het ooit op onderstaande manier gedaan. Stond nog een niet gebruikte bok op de werf die even aanboord gesleept en een handtakeltje aan gehangen.
Eerst een kant opgetilt en vervangen toen de andere kant. Daarna opnieuw uitlijnen idd.
Mijn schroefas was wel los op het moment van tillen.

Afbeelding
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 11 Sep 2016, 10:22

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Sep 2016, 15:41

Blacktoppie schreef: Stond nog een niet gebruikte bok op de werf die even aanboord gesleept en een handtakeltje aan gehangen.
Eerst een kant opgetilt en vervangen toen de andere kant. Daarna opnieuw uitlijnen idd.
Mijn schroefas was wel los op het moment van tillen.

Inderdaad, dat is de beste manier, maar daar moet je dan over kunnen beschikken.
En er was hier alleen gesproken over een potkrik van 2 ton.
Maar als er ruimte is, kan er ook een schaarkrik onder van en auto.
Nooit gehoord van een stuk multiplex eronder om de druk per vierkante centimeter te verspreiden.
En als het voor de eigenaar het mogelijk is om een brugje te maken die aan de balken waar de motorsteunen op staan, te maken, is dat ook een mogelijkheid
Het principe van een verplaatsbare krik die aan de goten van een smeerkelder hangt.
Maar ja, een bok erboven is het allerbeste.

Nog beter is,het te laten doen, als je er geen verstand van hebt.
Want de motor moet toch goed uitgelijnd zijn t.o.v. de schroefas.
Zet je er een Python drive tussen, dan is het minder kritisch.

En de schroefas zal losmoeten, want anders trek je de boel zowiezo aan gort.

DMS21 schreef:Nu schrijf je dat je motor op de juiste lijn moet staan, maar als ik deze orginele Yanmar motorsteunen vervang met nieuwe orginele dan hoef ik me toch niet druk te maken met dat alles in een lijn staat? of sla ik de plank nu echt helemaal mis?

Rubbers zakken op den duur in.
Na lange tijd zit er geen steun meer in,en dempen ze niks meer.
Als je dan bij wijze van spreken de huidige maat neemt hoe hoog het blok t.o.v. de balk staat waarop de steunen zitten,en je maakt er nieuwe onder, dan wordt dat de nieuwe hoogte.Zakken de nieuwe rubbers dan weer een beetje, dan komt er steeds meer frictie te staan op de schroefas met trillingen tot gevolg. Je moet dus weer terug naar de oude hoogte.Dus toen de eerste rubbers eronder kwamen.
Nieuwe rubbers eronder,en dan een moer onder de steun.
De bovensten laat je eerst voor wat ze zijn.
En met de ondersten stel je motor op hoogte, net zoals je een wasmachine in de keuken afstelt,maar dan nog even met je schroefas erbij.
De schroefasflens en de flens van de keerkoppeling is maatgevend.
Dat moet zuiver aansluiten.Zowel in hoogte als in breedte.
De motor moet er niet scheef voor staan,maar ook niet te hoog of te laag.
Een precizie karweitje dus.
Zie je dat zelf zitten,dan doe je het zelf.
Jij maakt de afweging of je dat kunt, ik niet.

Peek zit aan de Diemerzeedijk nr 35, naar de WV Watergeuzen.
Vanaf de Zeeburgerbrug zie je de jachthaven,zit aan de oostzijde van de brug.

Veel succes ermee.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten