Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 06 Sep 2016, 22:47

Leuk om te lezen dat er zoveel passie is voor dit systeem. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar daar komt op korte termijn wel verandering in. Voor nu is de eerste stap de motor voorzien van wat aandacht, en de boot vaarklaar maken voor haar toch naar Amsterdam.

Inmiddels met dank aan de dieseldokter heb ik de onderdelen lijst van de Yanmar YSB, maar ik ben nog opzoek naar de monteurshandleiding.... heeft iemand die? Meestal staan daar we de nodige tips in.....

Wat betreft olie geloof ik dat 15w40 de beste optie is...
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Sep 2016, 23:51

DMS21 schreef:, maar ik ben nog opzoek naar de monteurshandleiding.........

Mag het ook een Engelse zijn?
Na enig speurwerk kwam ik op een Zweedse site uit,waar iemand zijn boot had gerenoveerd.
Daarop staat een link voor zowel een Zweedse Verstadshandbok,maar ook een Engelse uitvoering.
Deze is 19Mb groot.
http://tur84.se/linkedfiles/yanmar-ys8_ ... manual.pdf
Het schijnt dat de YSB van een jongere datum is ,dan de YSE.
Alle andere info is in het Zweeds.
http://tur84.se/yanmar.html

Wat wel leuk is om te lezen, is dat deze Yanmar motoren oorspronkelijk in feite helemaal niet van Yanmar zijn, maar door Coventry Climax in de jaren 30 van de vorige eeuw zijn ontworpen als 2 cilinder motoren.
Uiteindelijk zag Yanmar er brood in, om ze als 1 cilinder toe te passen in de pleziervaart.

Op diezelfde site kwam ik nog een zweedse forum tegen(doodgebloed),maar daar staan een heel mooi uitgewerkte tekeningen op, hoe de motor in elkaar steekt.
Zeer duidelijk allemaal.
http://tur84.se/files/split-yanmar.pdf

Wat het verschil is tussen een YSE en een YSB,kan ik nog niet zo ontdekken.
Het verschil tussen de YSE en de YSM is de brandstofopvoerpomp,die de YSM heeft.
De YSE heeft die niet.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 07 Sep 2016, 21:28


Mag het ook een Engelse zijn?
Na enig speurwerk kwam ik op een Zweedse site uit,waar iemand zijn boot had gerenoveerd.
Daarop staat een link voor zowel een Zweedse Verstadshandbok,maar ook een Engelse uitvoering.
Deze is 19Mb groot.
http://tur84.se/linkedfiles/yanmar-ys8_ ... manual.pdf
Het schijnt dat de YSB van een jongere datum is ,dan de YSE.
Alle andere info is in het Zweeds.
http://tur84.se/yanmar.html



Topper!!! Hier ben ik onwijs blij mee!! Gelijk in de dropbox gezet en dan heb ik hem altijd bij de hand!!

Zit nu op de boot en kan er gelijk mee aan de slag. Motor staat in zijn vrij (op zijn lig plek) en hij loopt stationair prima, maar de temperatuur loopt op naar net geen honderd graden (we beginnen nu donkere rook te zien uit de uitlaat) en dan trapt de thermostaat in en daalt de temperatuur weer terug naar zo'n 65/70 graden.... Wat als ik het me goed herinner de ongeveer juiste temperatuur is voor dit type motor... Volgens mij gaat dit dus niet helemaal goed...
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 08 Sep 2016, 12:00

De waarschijnlijke bron van de hitte ellende gevonden...

Afbeelding

Gisteravond eruit gehaald en getest met koud water en langzaam kokend water bij laten lopen.. nou pas rond de 80 graden reactie van de Thermostaat... dus die is zeker stuk. *Met dank aan de monteurs handleiding waarin exact gespecificeerd staat bij welke temperatuur hij open moet gaan.

Straks even een nieuwe halen met een nieuwe pakking. Ook gelijk de impeller controleren of deze niet stuk is gegaan door overdruk/vuil of iets dergelijks.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Sep 2016, 12:25

DMS21 schreef:De waarschijnlijke bron van de hitte ellende gevonden...
Gisteravond eruit gehaald en getest met koud water en langzaam kokend water bij laten lopen.. nou pas rond de 80 graden reactie van de Thermostaat... dus die is zeker stuk. *Met dank aan de monteurs handleiding waarin exact gespecificeerd staat bij welke temperatuur hij open moet gaan.
Straks even een nieuwe halen met een nieuwe pakking. Ook gelijk de impeller controleren of deze niet stuk is gegaan door overdruk/vuil of iets dergelijks.

Ik zie al, je bent aardig bezig.
Daar komt bij,dat je zo heel veel van je motortje leert.
Ik heb de mijne een YSE12G in de winter van 2005-2006 helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Bepaalde zaken vernieuwd.
Het is veel mooier hier aan te werken ,dan aan de huidige met veel electronica.
Als er aan de huidige motoren geen computer hangt, lopen ze nooit weer.
Gelukkig is dat bij deze mooie masjientjes nog niet zo.

Nu je toch bezig bent, lijkt het me ook raadzaam om de zinkanode even te bekijken.
Als je toch om een thermostaat heen gaat, kan je daar gelijk even 2 nieuwe pakkings halen,en die zinkanode.
Een aluminium anode is beter op zoet water, maar of ze die hebben? Ik betwijfel het.
Het blok een keer reinigen lijkt me ook geen overbodige luxe.
Kijk ook even naar je wierpot filter of deze nog in goede staat is.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 08 Sep 2016, 14:34

Nu je toch bezig bent, lijkt het me ook raadzaam om de zinkanode even te bekijken.
Als je toch om een thermostaat heen gaat, kan je daar gelijk even 2 nieuwe pakkings halen,en die zinkanode.
Een aluminium anode is beter op zoet water, maar of ze die hebben? Ik betwijfel het.
Het blok een keer reinigen lijkt me ook geen overbodige luxe.
Kijk ook even naar je wierpot filter of deze nog in goede staat is.


De zinkanode staat wel op het lijstje om te doen, maar omdat we de boot over een aantal weken uit het water gaan halen ga ik die dan meenemen. Eerst varen van Loosdrecht naar Amsterdam en dan naar Aalsmeer voor de stalling en dan ga ik het betere werk aanpakken.

De wierpot is niet echt aanwezig bij deze boot. Er zit wel een filter aan de buitenkant van de boot maar aan de binnenkant zit alleen een afsluiter. Ook dit is dus een puntje van aandacht voor aankomende winter. Ik had ergens op het internet een "waterflow" meter voorbij zien komen dus die wilde ik er tussen bouwen.

Het blok reinigen wil ik wel maar ik twijfel over met welk reinigings middel. In een ander draadje lees ik dat het aluminium weer heel erg aantast maar azijn weer niet krachtige genoeg is. Ben daar dus nog niet over uit, maar ook dat wil ik graag doen.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Sep 2016, 15:16

DMS21 schreef:
De wierpot is niet echt aanwezig bij deze boot,maar aan de binnenkant zit alleen een afsluiter.

Ik zou daar dan maar gauw een wierpot in maken.
De naam zegt het ,om het wier tegen te houden.
Op de standpijp boven de afsluiter een wierpot maken.
Aan de wierpot zit weer een uitloop waarop je de slang naar de impellerpomp bevestigd.
Het ding hoeft niet boven de waterlijn te zitten,want om het af te sluiten heb je de afsluitkraan.
Een wierpot met een wierfilter is een must waar je niet zonder kunt.
Er zit wel een filter aan de buitenkant van de boot.

Dat is alleen een "schepje" met een paar tralietjes ervoor.
Niet afdoende om vuil en alg en wier tegen te houden.
....het internet een "waterflow" meter voorbij........

Daar heb je helemaal niks aan.
Dat is een debiet meter die meet hoeveel water er naar binnen gaat.
Is dat belangrijk?Ik vind van niet.
Thuis heb je ook zo'n ding van het waterbedrijf, die meet hoeveel water je verbruikt. :mrgreen:
Het blok reinigen wil ik wel maar ik twijfel over met welk reinigings middel.
In een ander draadje lees ik dat het aluminium weer heel erg aantast maar azijn weer niet krachtige genoeg is.
Ben daar dus nog niet over uit, maar ook dat wil ik graag doen.

Het feit dat je thermostaat zo vuil was, deed mij al vermoeden dat er geen wierfilter aanwezig was.
Wat is er dan bij deze motor van aluminium?
En het lijk mij beter dat je het watercirquit eens met een borstel op een draadje schoon maakt, voor zover dat mogelijk is.
Want dat er veel "groenvoer" in zit is mij wel duidelijk.
Mijn thermostaat heeft die er nooit zo vuil uitgezien.
:idea:
Wierpot met filter:
http://www.marktplaats.nl/z/wierpot.html?query=wierpot
Die monteren en na elke dag varen even schoonmaken.
Dat is het behoud van een schone motor.
:idea:
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 08 Sep 2016, 15:32

Check... Wierpot... ga ik doen...

Ik heb de handleiding gisteravond niet super grondig doorgelezen maar ik dacht dat iets van het cylinderblok van aluminium was gemaakt. Nu kan ik me vergissen... moet ook even uitzoeken hoe zo iets werkt ik neem dat ik het er niet een dagje in kan laten zitten en dan de boot start en het aan de achterkant eruit spuit. Kan me niet voorstellen dat het heel milieu vriendelijk is... (nu is een diesel dat toch al niet....) Ik zal het vanmiddag ook nog even in de winkel navragen.

Prio nummer 1 is het vaar klaarmaken om te varen naar Amsterdam en daarna naar Aalsmeer. We kunnen namelijk nog maar een paar dagen blijven liggen op de plek van de vorige eigenaar.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Sep 2016, 16:22

DMS21 schreef:........het cylinderblok van aluminium was gemaakt. Kan me niet voorstellen dat het heel milieu vriendelijk is... (nu is een diesel dat toch al niet....) Ik zal het vanmiddag ook nog even in de winkel navragen.

Niet dat ik weet , dat de kop van alu is.
Volgens mij is dat bij de YSE niet zo.
Prio nummer 1 is het vaar klaarmaken om te varen naar Amsterdam en daarna naar Aalsmeer. We kunnen namelijk nog maar een paar dagen blijven liggen op de plek van de vorige eigenaar.

Altijd doen,dat maakt nu niks meer uit.

Nog even iets over die wierpot.
Ik kon zo straks effe niet op de naam komen, maar wat ik bedoel, is het kroos dat in het water drijft,ook nu weer, daar kun je ontzettend veel last van hebben.
En dan een tip hoe je dat ding monteerd.
Monteer de wierpot zo, zodat je er goed bij kunt,zowel met de hand, alsook dat er een trechter boven kan,of dat je er een 5 liter koelvloeistof kan in leeg kan gieten.
Nu zul jij denken, "maar er hoeft geen koelvloeistof in".
Dat is namelijk maar ten dele waar.
Als je namelijk voor de winter de boot uit het water haalt( hij mag er ook in blijven) , dan moet de motor wel vorstvrij blijven natuurlijk.
En dan gebruik je de wierpot voor het ingieten van die koelvloeistof.
Nog beter is de antivries voor boten, dat is millieuvriendelijk.
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... ks-wc.html

Hoe te werk?
Afsluiter dicht, deksel van de wierpot eraf, zeef eruit,en koelvloeistof erin.
Dit alles doen met lopende motor.
Als er aan de uitlaatzijde voldoende gekleurde vloeistof uitkomt, zit er genoeg in.
Echter door blijven gieten totdat de motor stil staat.
De jerrican hoeft niet leeg te zijn.

Zo sla je 2 vliegen in één klap. en je hebt een wierpot,en een vulmiddel voor je koelvloeistof.
Laatst gewijzigd door Noordvaarder op 09 Sep 2016, 23:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 09 Sep 2016, 00:18

Zo net terug van een lange avond bij de boot.

Het volgende heb ik vanavond gedaan aan de motor:

Nieuwe thermosstaat gemonteerd in de motor en de waterpomp gedemonteerd schoongemaakt nieuwe schoepradje erin en de boel gestart. Motor loopt als een zonnetje, mninder tot geen rook en uit de uitlaat komen nu meer dan alleen wat spetters.

Navraag bij de winkel in de omgeving van de Kaag was het advies om gewoon lekker het blok volledig te demonteren en zelf schoon te maken. Lijkt me echt leuk, de vraag is alleen of mijn vrouw daar ook zo over denkt.

Vandaag ook eens goed naar de gas en schakelhendels gekeken, maar dat is niet orgineel volgens mij... en staat dus nu op de nominatie om vervangen te worden. Foto's komen later.

Nu slaapjes doen, vrijdag gaan we ermee varen van Loosdrecht naar Amsterdam..... spannnend!!!!
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten