Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 11 Sep 2016, 16:19

Een schaarkrik van een auto onder een motor frommelen is levensgevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent.
Zelfs met een potkrik of garagekrik weet je niet waar je blijft.
Om het hele simpele gegeven dat opkrikken niet voorkomt dat een motor zich zijdelings kan verplaatsen.

Als je dus gaat "krikken" moet je je beperken tot 1 steun tegelijkertijd en de rest resoluut vast laten staan!!
Handig hiervoor is een krikzak, deze werkt direct als drukverdeler.
Voor de rest, altijd hijsen...kijk eens omhoog als je op de boot staat, zit er niets waar je aan kan hijsen?

De motor hoeft niet "omhoog" hij mag alleen niet naar beneden...
Ik heb het zelf meerdere malen (ook bij mijzelf aan boord) met een spanband gedaan (brede 2 tons band).
Band onder het vliegwielhuis door om een "I" profiel wat dwars op de vloerdragers ligt (motor staat hierbij wel onder de vloer)
Mijn vloerdragers en steunen zijn wel allemaal van hoeklijn 60/60/6 maximale overspanning 800mm
Aan de voorzijde van de motor precies op dezelfde manier alleen nu de band onder de krukaspulley gelegd.
Spanning op de band gezet met de span ratel en steun voor steun weggehaald (motorsteun plus trillingsdemper).
Foto is wat onscherp...vette handen denk ik ;)
Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Sep 2016, 22:59

aquanaut schreef:Een schaarkrik van een auto onder een motor frommelen is levensgevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent.
Zelfs met een potkrik of garagekrik weet je niet waar je blijft.
Om het hele simpele gegeven dat opkrikken niet voorkomt dat een motor zich zijdelings kan verplaatsen.
Als je dus gaat "krikken" moet je je beperken tot 1 steun tegelijkertijd en de rest resoluut vast laten staan!!
Handig hiervoor is een krikzak, deze werkt direct als drukverdeler.
Voor de rest, altijd hijsen...kijk eens omhoog als je op de boot staat, zit er niets waar je aan kan hijsen?
De motor hoeft niet "omhoog" hij mag alleen niet naar beneden...

Ik was er ook niet van uitgegaan dat hij eerst alle motorsteunbouten los had gemaakt.
En dan een krik eronder, want inderdaad, dan kan het gebeuren dat de motor niet op de steunen staat, maar ernaast.

En ik zie dat jij wel over fatsoenlijke spanbanden beschikt,maar velen hebben dat niet.
En wat hierin ook verschilt,is het feit dat hij over een polyester boot beschikt,en wij over een stalen.
Ik weet niet wat het frame van de luiken van een Polyester dek aan kan.
Bij mijn stalen zou ik het op dezelfde wijze als jij doen.
Ik heb nog wel een paar 4 tons spanbanden liggen. :mrgreen:

En hoe kom je aan een krikzak?
Ik ga er vanuit dat jij diezelfde bedoeld als waarmee ze ook vrachtwagens weer mee overeind zetten, maar dan uiteraard in een kleinere uitvoering. :lol:
Maar dan ben je er ook weer een luchtcompressor bij nodig.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 12 Sep 2016, 13:13

Dank allemaal voor de reacties.

Hoe graag ik het ook zelf wil doen, heb ik toch besloten om het uit te besteden, vooral omdat ik het wat huiverig ben voor het uitlijnen van alles. Ik begrijp wat er gebeuren moet en ik heb de gereedschappen om het te doen (alleen ff een knappe bok zelf maken) inclusief de zware spanbanden e.d. dus eruit liften is het probleem niet. Sterker nog dat zal het makkelijkste zijn van de klus... alleen daarna alles weer terug krijgen zodat het klopt... tja... dat gaat dan een dingetje worden.

Inmiddels heb ik offertes aangevraagd in de omgeving en we wachten even af waar die mee komen.... immers moet ook winterstalling gaan betalen (vorige boot kon met trailer en al in de garage) en ik wil de buitenkant ook gaan schilderen e.d... dus even afwachten op de kosten. Offertes lopen bij Van Wansem uit de Kaag (Yanmar Dealer), Bierenbroodspot uit Amsterdam (Yanmar Dealer), Peek uit Amsterdam (Yanmar Dealer en op advies van Noordvaarder) en Helmsman uit Amsterdam (Heeft een Saga of 40 allemaal diesel in de verhuur is dus goed bekend met het type boot).

Dit is dus even afwachten waar ze mee terug komen....
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 12 Sep 2016, 16:33

Noordvaarder schreef:En hoe kom je aan een krikzak?


Ik heb hem niet, maar een maatje van mij wel, volgens mij heeft hij hem van een Chinese webshop.
Het wat iig een ding bedoeld om aan de uitlaat van het te krikken voertuig wordt geknoopt.
Dat doet hij dus niet, hij heeft er twee pompjes aanzitten, een luchtpomp voor de eerste fase (type luchtbed) en een compressortje voor het daadwerkelijke heffen.

Werkt super..als je maar in gedachten houdt dat het niet is om omhoog te gaan, maar om te voorkomen dat ie naar beneden gaat.

@DMS21: prima idee, als je het niet vertrouwt, niet zelf doen...wel goed meekijken en opletten, is erg leerzaam!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 13 Sep 2016, 10:10

offtopic
Een Krikzak is trouwens reuze handig als je van "off-road" rijden houdt. De zak sluit je aan op de uitlaat en je kan zo je auto vrij maken en of een band vervangen op een plek wat je niet zou lukken met een gewone schaar of garage krik.


Ja, helaas het is niet anders dat ik het moet uitbesteden. Baal er wel van... had gehoopt dat ik de motor op een makkelijkere manier omhoog zou kunnen krijgen. Inmiddels de eerste offerte al binnen en die durven er ruim 400 euro voor te vragen voor alleen de man uren... en dat is dat ik de boot bij hun op de werf neerzet... Als het één dag werk is dan komt dat neer op 50 euro per uur... en dan komt er nog materiaal bij.... :shock: en dat schatten ze in tussen de 100 euro en 200 euro per motorsteun!! :o
Voor dat geld ga ik het waarschijnlijk zelf doen denk ik dan maar!! Dan maar even een week of 2 echt zwoegen.... maar niet getreurd... nog 3 andere offertes waar ik op ga wachten.

In de tussentijd.... wil ik de kop van de motor gaan schoonmaken en reinigen. (Pagina 28 van de handleiding) als ik kijk naar de dwars doorsnede van de Yanmar lijkt het op een vrij eenvoudige klus. De Injector los koppelen en daarna een paar bouten los draaien en ik ben er. Hierna is het poetsen met remreiniger en carburateur reiniger om al het vuil los te maken en te verwijden en de boel weer terug te schroeven. (Pakkingen moet ik uiteraard wel vervangen). Verder kan ik de injector even bestuderen en misschien schoonmaken maar verder lijkt het vrij recht toe recht aan... of zie ik iets over het hoofd?
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Sep 2016, 15:59

DMS21 schreef: ... en dan komt er nog materiaal bij.... :shock: en dat schatten ze in tussen de 100 euro en 200 euro per motorsteun!! :o
Voor dat geld ga ik het waarschijnlijk zelf doen denk ik dan maar!! Dan maar even een week of 2 echt zwoegen.... maar niet getreurd... nog 3 andere offertes waar ik op ga wachten.

Motorsteunen tussen de 100 en 200 per steun?
Ja originelen van Yanmar,maar die hoeven niet per see?
Er zijn ook andere aanbieders?
Hier heb je 4 soorten motorsteunen met 3 prijzen.
http://www.allesmarine.nl/search/motorsteunen/

Je hebt ook steunen die hetzelfde gewicht kunnen dragen, maar die kosten maar bruto €49,11 per stuk.
http://www.allesmarine.nl/motor-bevesti ... -55kg.html
Dat zijn 4 stuks voor net geen 200 euro.
Die heb je er denk ik nu ook onder zitten.

Je hebt originele steunen van Yanmar, maar die kosten bruto € 158 , = per stuk.
http://www.allesmarine.nl/yanmar-engine ... quantity=1
En dat zijn 4 stuks voor ruim 3 keer zoveel geld.

Ik denk dat je de steunen beter zelf kunt bestellen, en ze alleen betalen voor het werk.
Onderdelen verkopen ze ook graag, maar als je daar de volle mep voor moet hebben als ze ook al het werk ervan hebben vind ik not done.
Gewoon offerte opvragen voor werkzaamheden,en niet voor onderdelen.
Noordvaarder
 

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 13 Sep 2016, 17:15

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 14 Sep 2016, 10:21

Onze tobbe schreef:Dit begrijp ik niet, is de motor stuk?
Een cilinderkop zit op de motor, en tenzij er een defect is moet je die laten zitten..
Anders wordt het kapot repareren..


Motor loopt prima op het moment, geen problemen mee... sterker nog ik denk doordat wij de afgelopen dagen veel gevaren hebben de motor juist beter is gaan lopen... maar juist om deze reden vermoed ik dat er veel vuil zit in het kleppenhuis ook vanwege de slechte thermostaat.

Afbeelding

Deze wil ik dus uit elkaar halen en schoonmaken en als ik dit toch al doe wil ik gelijk ook de cilinderkop bestuderen of deze niet te warm is geworden en of deze niet extra vuil is op het moment.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Sep 2016, 11:16

wat ik niet snap, motorsteunen vervangen en uitlijnen van de motor is te lastig, maar je wilt wel de kop uit elkaar trekken
het is natuurlijk rete interessant om het te bekijken en het uit elkaar te halen, maar je hebt ook kans op meer ellende..

Ik zou zeggen: if it ain't broke don't fix it.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 14 Sep 2016, 11:18

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten