Blacktoppie schreef: Stond nog een niet gebruikte bok op de werf die even aanboord gesleept en een handtakeltje aan gehangen.
Eerst een kant opgetilt en vervangen toen de andere kant. Daarna opnieuw uitlijnen idd.
Mijn schroefas was wel los op het moment van tillen.
Inderdaad, dat is de beste manier, maar daar moet je dan over kunnen beschikken.
En er was hier alleen gesproken over een potkrik van 2 ton.
Maar als er ruimte is, kan er ook een schaarkrik onder van en auto.
Nooit gehoord van een stuk multiplex eronder om de druk per vierkante centimeter te verspreiden.
En als het voor de eigenaar het mogelijk is om een brugje te maken die aan de balken waar de motorsteunen op staan, te maken, is dat ook een mogelijkheid
Het principe van een verplaatsbare krik die aan de goten van een smeerkelder hangt.
Maar ja, een bok erboven is het allerbeste.
Nog beter is,het te laten doen, als je er geen verstand van hebt.
Want de motor moet toch goed uitgelijnd zijn t.o.v. de schroefas.
Zet je er een Python drive tussen, dan is het minder kritisch.
En de schroefas zal losmoeten, want anders trek je de boel zowiezo aan gort.
DMS21 schreef:Nu schrijf je dat je motor op de juiste lijn moet staan, maar als ik deze orginele Yanmar motorsteunen vervang met nieuwe orginele dan hoef ik me toch niet druk te maken met dat alles in een lijn staat? of sla ik de plank nu echt helemaal mis?
Rubbers zakken op den duur in.
Na lange tijd zit er geen steun meer in,en dempen ze niks meer.
Als je dan bij wijze van spreken de huidige maat neemt hoe hoog het blok t.o.v. de balk staat waarop de steunen zitten,en je maakt er nieuwe onder, dan wordt dat de nieuwe hoogte.Zakken de nieuwe rubbers dan weer een beetje, dan komt er steeds meer frictie te staan op de schroefas met trillingen tot gevolg. Je moet dus weer terug naar de oude hoogte.Dus toen de eerste rubbers eronder kwamen.
Nieuwe rubbers eronder,en dan een moer onder de steun.
De bovensten laat je eerst voor wat ze zijn.
En met de ondersten stel je motor op hoogte, net zoals je een wasmachine in de keuken afstelt,maar dan nog even met je schroefas erbij.
De schroefasflens en de flens van de keerkoppeling is maatgevend.
Dat moet zuiver aansluiten.Zowel in hoogte als in breedte.
De motor moet er niet scheef voor staan,maar ook niet te hoog of te laag.
Een precizie karweitje dus.
Zie je dat zelf zitten,dan doe je het zelf.
Jij maakt de afweging of je dat kunt, ik niet.
Peek zit aan de Diemerzeedijk nr 35, naar de WV Watergeuzen.
Vanaf de Zeeburgerbrug zie je de jachthaven,zit aan de oostzijde van de brug.
Veel succes ermee.