Hurth Keerkoppeling.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor AjeTo » 04 Sep 2016, 11:01

Hoi. IK ben nieuw en moet even wennen. Ik heb een Polaris met Nanni diesel 38pk met Hurth Keerkoppeling. Soms bij het vooruit schakelen lijkt het dat hij wel gaat maar niet volledig. Een aantal seconden later is het net of ik een duwtje van achter krijg en hij dan pas volledig pakt. Dit is niet altijd zo, maar soms. Bij vrij zetten en opnieuw inschakelen is het over, maar het gaat ook vanzelf over. Is dat een afstelfout of is dat slijtage. Hij doet het alleen in zijn vooruit, achteruit niks aan de hand. Ik ben een leek maar zeer leergierig. Hopelijk kan iemand mij adviseren. Gr AjeTo.
AjeTo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 10:08
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor vuuren1 » 06 Sep 2016, 00:51

Hoor je een klap bij inschakelen en daarna nog een klap of schakelt de koppeling zacht in?

Probeer dat vooral even met de kabel los van de koppeling door hem direct te bedienen.

Hoe oud is de motor?
Nanni heeft lange tijd te lichte vliegwielen toegepast met als resultaat dat keerkoppelingen dit niet leuk vinden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor AjeTo » 06 Sep 2016, 08:48

Hallo
In antwoord op uw vragen.. Hij geeft geen klap bij het inschakelen en ook niet meteen daarna. Schakelt soepel. Probleem is dat hij het af en toe maar doet, laat ik zeggen..1 op de 25 keren, maar ik ben bang dat het erger wordt. Tijdens het varen geen enkel probleem. Van welk jaar de motor is weet ik niet maar heb wel het type en motornummer. Het is een Nanni 4.150 HE 441000. Ik heb er na aanschaf 150 uren mee gedraaid zonder problemen.
Gr AjeTo
AjeTo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 10:08
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor jaaphaas » 06 Sep 2016, 09:51

Beste AjeTo,
Als hij bij het handmatig bedienen van de lever op de Keerkoppeling hij er niet direct in klapt en je wel de juiste olie erin hebt zitten (ATF) dan ben ik bang dat er toch een revisie aan zit te komen, deze mechanische koppelingen moeten er hard in klappen. Er staat op dit geweldige forum veel over geschreven, zoek even op : Hurth en je vindt van allerlei bruikbare informatie.

Succes!

gr. Jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor AjeTo » 06 Sep 2016, 22:15

Heeft u enig idee wat een Hurth keerkoppeling revisie ongeveer kost, of wat een nieuwe Hurth kost? Is de koppeling door een leek te vervangen of is dat specialistenwerk vanwege afstelling of id??
Gr AjeTo
AjeTo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 10:08
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor jaaphaas » 07 Sep 2016, 01:36

Beste AjeTo,

De revisiekosten van een Hurth keerkoppeling is afhankelijk van het type, ik heb goede ervaring met Drinkwaard in Sliedrecht heb daar een 2 jaar geleden een gereviseerde ruilkoppeling vandaan, even bellen voor een prijs. Maar er zijn vast ook andere bedrijven die dit kunnen. Het vervangen is geen klusje voor een leek.
Maar ik zou als ik jou was eerst iemand met verstand van zaken er eens naar laten kijken.
Heb je de dingen die iedereen aangaf al geprobeerd en wat leverde dat op?

gr. Jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor jaaphaas » 07 Sep 2016, 01:36

Beste AjeTo,

De revisiekosten van een Hurth keerkoppeling is afhankelijk van het type, ik heb goede ervaring met Drinkwaard in Sliedrecht heb daar een 2 jaar geleden een gereviseerde ruilkoppeling vandaan, even bellen voor een prijs. Maar er zijn vast ook andere bedrijven die dit kunnen. Het vervangen is geen klusje voor een leek.
Maar ik zou als ik jou was eerst iemand met verstand van zaken er eens naar laten kijken.
Heb je de dingen die iedereen aangaf al geprobeerd en wat leverde dat op?

gr. Jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Sep 2016, 19:31

Klopt!
Als een Hurth niet klapt en ook nog later inschakelt moeten er nieuwe lamellen (koppeling plaatjes) in.
Het begint met 1x en op een gegeven moment vaar je ergens tegen aan omdat hij blijft weigeren.

Ik denk voor deze Hurth 700-850 euro bij de meeste reparateurs (dan zeggen ze ook lagers en keringen te vernieuwen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor Wilfried » 13 Sep 2016, 22:30

Het vervangen is geen klusje voor een leek.


Aan motorzijde 8 bouten vast draaien...
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Hurth Keerkoppeling.

Berichtdoor Amersfow » 14 Sep 2016, 07:32

Meestal zit de KK toch gebout vanuit het vliegwielhuis? Dan moet de motor opgehangen worden en moet het vliegwielhuis en de twee achterste motorsteunen los. Ik vind het niet al te moeilijk, maar is wel even een klus.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten