Frans525 schreef:Wat ik op internet nog vond is dat de xd85 een rechthoekig kleppendeksel heeft, en de xd88 op de einden een afgeschuind kleppendeksel hebben.
Zo te zien heb ik dus een xd88?
Weet iemand toevallig de cilinder inhoud van deze motoren?
Ook lekt mijn kleppendeksel en carterpan wat olie. Zijn hier nog nieuwe pakkingen voor te krijgen?
Ik kan dat verschil in het kleppendeksel, er bij de motoren aan de hand van een Franse instructieboek,waarin vele fotoos en tekeningen in staan, niet uithalen.
Voor zover ik het kan zien, is het type nummer afgeleid van de diameter van de boring van de cilinder.
Althans dat komt met elkaar overeen.
de 4.85 heeft een boring van 85mm,en de 4.88 een boring van 88mm.
De slag van beiden is gelijk,namelijk 80mm
De 4.85 heeft een cilinderinhoud van 1816 cc en de 4.88 heeft een cilinderinhoud van 1946 cc
De 4.85 levert bij 2000 toeren, 27 DIN pk.
De 4.88 levert bij 2000 toeren, 28,5 DIN pk.
De ontstekingsvolgorde is bij beiden gelijk, namelijk 1-3-4-2
Dit alles staat in een instructieboekje van Moteurs Diesel Indenor uit het jaar juli 1967.
Op een foto is te zien,dat er onder de brandstofpomp een typeplaatje aan het motorlok zit, net boven de carterrand.
Vanaf de voorkant van het blok bekeken, aan de rechterzijde.Ongeveer halverwege op de lengte.
Net voor,waar de carterpan naar beneden loopt.
Daar zouden alle gegevens betreffende het blok op moeten staan.
Of dat bij de gemariniseerde versies ook zo is,weet ik niet.
Heb bij de mijne het nog niet fysiek opgezocht.
Voor eventueel een pakking voor de kleppendeksel kun je hier terecht:
http://muldermotoren.nl/webshop/diverse ... -4-90.htmlMaar dan moet je wel zeker weten welk blok je hebt natuurlijk.