Soorten indenor XD ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Soorten indenor XD ?

Berichtdoor stefan » 02 Sep 2016, 18:51

Ik ben serieus aan het kijken naar een scheepje met daarin een Peugeot Indenor XD 88 (53 pk) van bouwjaar 1987, 2500 uur op de klok, ziet er schoon, droog en goed onderhouden uit, nog niet horen lopen.

Wanneer ik op internet naar dit type zoek vind ik niet zoveel, wel veel over de XD 90, met een cilinder inhoud van 2,1 liter ipv 1,9 liter voor de XD 88.
Ook vind ik meer over de XDP 90, of XDP 4.90 beiden 4 cilinders en kennelijk ook de XDP 4.88...

Is deze XD 88 nu een minder voorkomend model? Of zijn onderdelen uitwisselbaar met de XDP 4.88 of de XD(P) 90 ondanks de grotere cilinder inhoud van deze laatste?
Wikipedia heeft wel een indenor types lijst maar daar word ik dus niet echt wijzer van.

Iemand die meer weet?

Groet Stefan
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor aquanaut » 02 Sep 2016, 19:51

Stefan,

De XD88 is de voorloper van de XD90 (XDP4.90).
En de opvolger van de XD85
De motor kan onmogelijk van 1987 zijn aangezien hij toen al jaren niet meer geproduceerd werd.

De reden dat je weinig over dit motortype vindt is vanwege de ouderdom.
Je kunt ook zo goed als geen onderdelen meer van dit type krijgen.
Uiteraard deelt dit basisblok onderdelen met zijn opvolgers maar geen vitale delen als lagerwerk, voeringen zuigers oliepomp en dergelijk.
Een pakkingsetje is meestal nog wel via de oldtimer handel verkrijgbaar.
Filters worden platformbreed gedeelt.

Als je serieus interesse hebt in het schip om de motor heen moet je calculeren met voortijdig uitvallen en hermotoriseren,

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor stefan » 02 Sep 2016, 21:20

Dank!

Dat is goed om te weten. Ik ga eerst navragen of het geen typfout in de advertentie is.
Als het inderdaad de 88 blijkt te zijn, en geen onderdelen voorziening meer, houdt het voor mij wel op met dat schip.
Zal even proberen een foto t plaatsen van betreffende motor, wellicht dat iemand het kan zien?

Afbeelding
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Sep 2016, 23:35

stefan schreef:Dank!
Dat is goed om te weten. Ik ga eerst navragen of het geen typfout in de advertentie is.
Als het inderdaad de 88 blijkt te zijn, en geen onderdelen voorziening meer, houdt het voor mij wel op met dat schip.

Laat je niet afschrikken doordat iemand zegt dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn.
Want dat is gewoon niet zo.
Alleen moet je even weten waar?
Waar hij we gelijk in heeft,is dat de motor ouder is.
Waarschijnlijk is de motor in 1988 gereviseerd.
Maar er zijn nog heel veel Doerakken waar eenzelfde blok in ligt,en die het nog steeds naar alle tevredenheid doen.
Ik heb sinds kort ook een Doerak met Indenor motor.
En hier kwam dat ook regelmatig te spraken.Oude motor,geen onderdelen,op korte termijn hermotorisering,etc etc.
Het schrok mij in eerste instantie ook af.
Maar nu ik een poosje er mee gevaren heb,maak ik me geen zorgen.
Ik kan je zeggen, de mijn loopt als een zonnetje,is schoon,ook rondom het blok.
Net zoals ieder andere motor gebruikt hij een beetje olie,maar daar schrik je echt niet van.
En een motor dat geen olie verbruikt, laat die maar staan,want die deugt niet.
En mogelijke reserve onderdelen?
http://www.indenor-retro.de/index.html
Niet voor niks ziet zo'n bedrijf er dus brood in om de onderdelen op voorraad te houden.
Waarmee moet je om denken met een Indenor?
50 seconden voorgloeien,niet minder in ieder geval.
Eerst even warm laten lopen voordat je gaat varen.
Die motoren hebben niks te lijden gehad,altijd op een vaste toerental gevaren.
Ik maak me voorlopig geen zorgen met mijn Indenor.
Want waarom zou je iets gaan vervangen dat nog mooi loopt?
Maak wel een proefvaart,en probeer de motor even uit.
Als dat van de verkoper niet mag of er kans niks,dan laat dat schip maar gaan.
En dacht je dat al die plezierboot vaarders , die nog varen met die oude Indenor motoren met angst en beven aan het varen waren,en zich massaal storten op hermotorisering? Ik geloof er niks van.
Manuals Peugeot-Indenor.
http://www.motoren.ath.cx/menus/peugeot.php
Noordvaarder
 

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor aquanaut » 03 Sep 2016, 14:10

U bent vast helderziend heer Noordvaarder dat u met het luisteren tijdens een proefvaart kan beoordelen hoe het met de staat van een scheepsmotor is en dat hij niets te lijden heeft gehad omdat hij altijd een vast toerental heeft gedraaid.......
Riekt een beetje naar "oud vrouwtje geweest" en "altijd binnen gestaan".
Iemand die een XD 88 aanbiedt van 53 pk van 1987 heeft een hoop fantasie.
In mijn eerste post geef ik ook niet aan dat de onderdelen niet verkrijgbaar zijn maar zo goed als niet.
Ik reken een Duitse postorder niet mee als onderdelen leverancier, leuk voor de DHZ er maar dat moet je dan wel willen en kunnen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor stefan » 03 Sep 2016, 16:29

Inmiddels bericht van de huidige (eerste) eigenaar:
Motor is inderdaad een XD 88, bij inbouw volgens hem 100% gereviseerd geplaatst. Bouwjaar is hem onbekend maar altijd goed onderhouden en nooit problemen gehad :-)

Ik ga me nog eens grondig bedenken wat ik wil mbt dit schip, een eventueel bod moet ik dan alvast met 10000 euro verlagen in het kader van een al dan niet aanstaande her motorisering.... (Zolang het gebakje draait, draait hij natuurlijk.......)

Dus aquanaut, bedankt voor de info. Zaken worden toch vaker en snel makkelijker en rooskleuriger voorgesteld dan het eigenlijk is: mijnheer de motor is een Peugeot indenor, duizenden van gebouwd en velen varen nog, onderdelen te over vanwege de grote series. Dat was het eerste verhaal.

Over een paar weken ook nog eens even kijken bij 2 schepen met Vetus diesels. Een 414 van 1990 met 2500 uren en een met een Vetus type onbekend van 1991 met 63 pk en met 5000 uur op de klok. (Dit lijkt me zo op het eerste gezicht best veel!)
Volgens mij beiden blokken op Mitsubishi basis?
Is daar op voorhand al iets over te zeggen?

En noordsvaarder, een Duitse webshop is niet hetzelfde als een goede onderdelen voorziening, verder vind ik nl echt erg weinig mbt dat type XD
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor sogna mi » 03 Sep 2016, 20:50

Vetus 62 pk van begin jaren negentig is ook een Peugeot echter dan een verbeter exemplaar zonder de losse bussen. Dat is geen mitsubishi.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor pleysant » 03 Sep 2016, 21:48

na echte revisie van mijn indernor,vaar ik al 7 jaar door de Franse wateren zonder problemen,
het enigste dat je bij de indenor in de gaten moet houden is de temp geld zo wie zo voor elke moter,maar bij de indenor belangrijk,
let ook op de rubber bochten.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Sep 2016, 02:15

stefan schreef:Volgens mij beiden blokken op Mitsubishi basis?
Is daar op voorhand al iets over te zeggen?

Specs:
http://www.vetusmotor.nl/contents/nl/d7 ... M4.14.html
Wel een dikke 20 pk minder.
Uitgaande van deze specificaties,verbruikt de motor rond de 4 liter/uur bij 2100 toeren.
Noordvaarder
 

Re: Soorten indenor XD ?

Berichtdoor aquanaut » 04 Sep 2016, 09:59

In de typebenaming van de Vetus motoren zit al jaren verwerkt wat voor basisblok er gebruikt wordt.
P = Peugeot
F = Farymann
M = Mitsubishi
D = Deutz
VH = Hyundai
VF = Fiat

@wiebren, die 4 l/u zou alleen maar zo zijn als hij bij 2100 rpm ook daadwerkelijk vermogen zou moeten leveren.
In de praktijk, als scheepsmotor, gaat een goed uitgelegde schroef dat nooit vragen bij dat toerental.
In de praktijk zal het verbruik dan ook lager zijn.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten