revisie daf 575 dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor fomargo » 16 Feb 2012, 15:56

Ik va ar met mijn huidige boot ( Blauwehandkruiser) alo 20 jaar met veel plezier.
Heb veel vaaruren gemaakt in binnen- en buitenland.
Mijn daf dieselmotor heeft inmiddels meer dan 4000 draaiuren er op zitten, en
loopt (draait) nog steeds prima.
Mijn vraag is nu, zolang hij goed draait niets aan doen, of bij b.v. 5000 draaiuren
laten reviseren.
De motor ( Leyland )is destijds als gemariniseerde motor ingebouwd.
Wie kan mij hierover adviseren, en wat zou ongeveer het kostenplaatje zijn van revisie?
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor Wolf1 » 16 Feb 2012, 20:42

Hoe kom je op het idee ? Mijn 615 is 3 jaar geleden er uit geweest om ruimte te krijgen om de generator in te bouwen.
Hij had 10000 uur gelopen en omdat we toch een soort grootserve idee hadden de schroefas, stuurinstallatie buitenboord afsluiters en pompen er ook maar uit ,alle mangat deksels verwijderd voor tanks inspectie cq. onderhoud.
Van alle werk was de stuurcilinders en de stalen drinkwater tank echt nodig de rest was eigenlijk onzin.
Messing stuurcilindermantels vervangen voor rvs zaten langsscheuren in.
Drinkwater tank gestraald en van een speciale coting voorzien.
Motor helemaal uit elkaar, zuigers en voeringen gemeten bovenste veer 0,07 tot 0,09 groefspeling, slotspeling 0,55 hoonpatroon dwars op de krukas 15mm weg.
Lagers ingepast en gemeten 10 tot 14 honderdste.
Dus het hele ding met nieuwe lagerschaaltjes en waterpomp lagertjes weer in elkaar gezet en voor het mooie van een nieuw laagje verf voorzien, met de gedachte op naar de volgende 10000.
Oja nog vergeten nieuwe verstuiver norzels en pomp laten kalibreren dat laats ben ik niet tevreden over en wil ik bij gelegenheid nog een keer laten doen bij een ander bedrijf, maar nog niet direct gevonden.
Dus waarom zou je, olie druk goed ? Start goed ? Geen olie verbruik, lekker laten zitten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor reijmerink » 16 Feb 2012, 21:07

Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun denkbeelden erover....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2012, 22:08

De motor zelf kan veel langer mee dan 5000 uur (Zoals Wolf1 ook aangeeft), het is wel van belang dat alles om de motor heen na 20 jaar goed wordt bekeken.

Vooral onderdelen met rubber zoals slangen, motordempers etc. verouderen in de tijd.
Evenals elektrische bedrading.
Tevens de brandstoftank(s) inspecteren en het filtersysteem zo nodig up to date maken (omdat we tegenwoordig opgezadeld worden met Bio brandstof componenten).
In geval van een Paragon keerkoppeling is er een risico op een remband die een keer de geest geeft.

Bij goed onderhoud kan een goede DAF heel erg lang mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor Wolf1 » 17 Feb 2012, 00:33

Ja, wat Hans aangeeft slangen heel belangrijk voor levensduur, ben vervent voorstander van pijpen met rechte verbindingslangen.
Heb me 3 jaar geleden laten verleiden tot silicone verbinding slangen, ben het daarmee nog niet met mezelf eens, slangen zien er goed uit, en geloof de veel langere levensduur door de fabrikant ook wel, maar voorheen nooit last van lekkage’s gehad en nu doorlopend, slangen moeten minstens 3mm kleiner van inwendige diameter zijn als de pijpnippel waar ze opkomen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor fomargo » 17 Feb 2012, 15:30

reijmerink schreef:Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun denkbeelden erover....grtn reijmerink


OPGELOST

Beste Reijmerinck,


Bedankt voor je reactie.

Door mijn denkbeeld ben ik echt niet hierdoor van streek geraakt
maar ik graag preventief te werk, en sta altijd voor commentaar open.
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor fomargo » 17 Feb 2012, 15:48

OPGELOST

Wolf -reijmerinck - Vuuren

Jullie allemaal bedankt voor jullie reactie.
Er is weer werk aan de winkel.
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 17 Feb 2012, 23:15

Wolf1 schreef:Ja, wat Hans aangeeft slangen heel belangrijk voor levensduur, ben vervent voorstander van pijpen met rechte verbindingslangen.
Heb me 3 jaar geleden laten verleiden tot silicone verbinding slangen, ben het daarmee nog niet met mezelf eens, slangen zien er goed uit, en geloof de veel langere levensduur door de fabrikant ook wel, maar voorheen nooit last van lekkage’s gehad en nu doorlopend, slangen moeten minstens 3mm kleiner van inwendige diameter zijn als de pijpnippel waar ze opkomen !
Gr. Wolf1


Siliconenslang ken ik niet, zal wel vrij zacht zijn?

Zoiets? http://www.likon.info/Likonsil.html

Gewone koelwaterslang met inlage voldoet altijd goed, maar bij (vooral oudere) jachtjes kom je helaas nog steeds Turbana slangen tegen of een iets minder slechte variant..
Simpelweg omdat het de prijs van de motor drukt, men hoeft immers geen pijpjes te maken.

Bij een systeem met Interkoeling en een soepel opgestelde motor kom je al snel uit op een flexibele slang voor de zeewateraanvoer. Is niks mis mee, mits het een slang is van goede kwaliteit (bv. met een rvs spiraal).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: revisie daf 575 dieselmotor

Berichtdoor laserdevil » 17 Feb 2012, 23:55

Wat wolfie zegt is: don't try to fix it , if it isn't broke.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten