Bestaat er en optimaal toerental ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor Erik Snellens » 24 Aug 2016, 14:34

Ben momenteel op vakantie, met mijn nieuwe roer vaart de boot een stuk beter, had een vraag over de motor.

In mijn boot staat een vetus deutz dt 64 met turbo van 159 pk, ik heb met de motor nooit problemen gehad (op de rvs beschermkap van de turbo na omdat deze door een olieretourpijpje heen gesleten was)
Nu vaar ik meestal rond de 1700 toeren en maximaal kan ik ongeveer 2550 toeren halen. Bij 1700 toeren is de turbo echter niet ingeschakeld en hij zal er toch niet voor niets opzitten. In de handleiding van de motor kan ik niet een soort van optimaal bedrijfs toerental terugvinden en vroeg mij af of er een soort van optimaal toerental voor dit type motor bestaat ?

Bij 1700 toeren vaar ik ongeveer 12 km per uur.

Boot is een vripack kotter van 15 meter en gewicht van 27 ton,
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor Marie Christina » 24 Aug 2016, 15:00

Dat toerental bestaat voor elke motor.
Maar het is zo niet te zeggen waar dat ligt.
Hangt van veel dingen af:
Vorm schip.
Gewicht schip.
Grootte, spoed en rake van de schroef.
Overbrenging.


Maar ergens is er een toerental dat de hoeveelheid brandstof het effectiefst omzet in snelheid.
Meestal zul je dat proefondervindelijk vaststellen.

Klein leidraadje: Op dat punt heb je niet erg grote golven maar wel een acceptabele snelheid.
De motor klinkt lekker en aan boord rammelt er niks noemenswaardig.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor aquanaut » 24 Aug 2016, 16:08

Erik,

DT 64..? is bij mijn weten 115 pk bij 2500 rpm, is het geen DTA 64 van 145 pk bij 2500 rpm?
Waarop baseer je dat de turbo niet meedraait bij 1700 rpm?
Wat verstook je aan brandstof per uur bij 1700 rpm?

Wat gebeurt er als je wel maximale toeren gaat draaien, wordt het dan donker achter je of gaat er wel wat fluiten?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Aug 2016, 16:20

Erik Snellens schreef:Bij 1700 toeren is de turbo echter niet ingeschakeld en hij zal er toch niet voor niets opzitten

Ik weet niet beter, dan dat je een turbo niet aan of uit kunt zetten en dat deze altijd meedraait en daarmee altijd extra druk levert.
Alleen zal dat in de lage rpm's niet veel effect hebben.

Ik heb zelf de DT4.29, 85pk bij 2800 rpm en bij 12kmh draait die ca 1800-2000 rpm
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor aquanaut » 24 Aug 2016, 20:55

Een turbo kun je over het algemeen niet aan en uit zetten.
Als een motor geen vermogen hoeft te leveren zal de turbo best iets meedraaien, druk verhoging levert hij echter niet.
Afhankelijk van de setup zal de turbo bij meer gevraagd vermogen opspoelen en druk leveren.
En dan gaat de motor nog meer vermogen leveren
Een turbo die dat te weinig doet gaat vastzitten.
Hoe groter de turbo des te makkelijker hij druk verhoogd en meer vermogen uit de motor perst.
Alleen, hoe groter de turbo hoe groter het doorgevoerde vermogen moet zijn om hem op te spoelen.
Ook de snelheid van opspoelen wordt minder bij een grotere turbo.
Hierdoor kan de afgifte van vermogen achterblijven op de vraag.
Dat heet een turbogat of turbo lag.
Een turbo is dus altijd een compromis.

Sommige fabrikanten monteren een grote turbo en vullen het gat aan de onderzijde op met een mechanische compressor.
Andere motorfabrikanten passen een zo genaamde variabele geometrie turbo toe, bij dit soort turbo's kan de "grootte" worden gevarieerd.
Hierdoor spoelt de turbo op bij een lager vermogen, daarna worden de vanen in de turbo versteld waardoor hij meer druk kan leveren.

Met geluid, een grote trage turbo op een Deutz 545:
https://www.youtube.com/watch?v=gfbKwt6fNt0

Mooi is te horen dat de turbo zelfs doordraait als de motor zo goed als stilstaat, dit tijdens het omkeren.
Voor diegene die hier niet mee bekend zijn..
Je hoort een motor draaien in de vooruit, de motor wordt gestopt, de nokkenas versteld en vervolgens weer gestart in de andere draairichting.
De sis die je hooris is van de startlucht waarmee gestart wordt.
Uiteraard draait de turbo altijd in dezelfde richting dus deze blijft tijdens het "omkeren" gewoon doordraaien.

Hieronder een (relatief) kleine turbo, ht is eigenlijk nog wel een best forse jongen, kon alleen ff zo snel niets vinden met duidelijk geluid.
Hoor hoe snel de turbo op en terug toert.
Ook is het meedraaien bij stationair te zien.
https://youtu.be/HjApe2C8_h4?t=1m51s

Tot slot een filmpje (met de koptelefoon) waarin je kan horen en zien dat het vermogen is wat de turbo laat opspoelen en niet het toerental.
De QSK in het filmpje wordt bijna direct op zijn high idle gebracht 2100rpm je hoort de turbo heel zachtjes meelopen.
Pas als de rem erop gaat moet de motor vermogen leveren, en begint het fluiten.

https://www.youtube.com/watch?v=eQUJUK1gumo
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor Erik Snellens » 24 Aug 2016, 22:32

Bedankt voor je filmpjes,

Mijn Motor is een DT 64, volgens het vetus boekje geeft hij 159 pk bij 2650 toeren. Kan best zijn dat de turbo altijd meedraait, dat hij niet meedraait was meer een conclusie van mijzelf. Vetus heeft inderdaad ook een DTA64

Als ik bij 1700 de motorruimte in ga dan hoor ik een vrij traditioneel 6 cylinder dieselgeluid, doe ik dit bij Bijvoorbeeld 2200 toeren dan hoor je echt het fluiten van de turbo vandaar dat ik dacht dat hij bij 1700 rpm niet meedraaide.

Verder vaart de boot goed bij 1700 toeren, rustig, geen golven of trillingen Ik vroeg mij gewoon af of er een soort van optimaal toerental was waarbij je optimaal vermogen bij een minimaal verbruik en slijtage zou hebben.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor Marie Christina » 24 Aug 2016, 22:46

Ja.
Die is er dus.
Maar vind hem maar eens.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor quichot » 25 Aug 2016, 14:05

159 pk, Mozes kriebel! Die motor hoeft in jouw boot zo goed als niet te werken. Volgens mij lummelt de turbo daardoor maar zo'n beetje mee.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bestaat er en optimaal toerental ?

Berichtdoor vuuren1 » 25 Aug 2016, 23:16

Een turbo is of heeft geen schakelaar, ofwel hij werkt naar de motorbelasting.

Bij een bootmotor zal een turbo pas laat echt gaan meedoen, dat heeft alles te maken met de eigenschappen van de scheepsschroef.
Dus niks om je zorgen over te maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten