Piepend schroefaslager

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 27 Aug 2016, 20:58

Doe eerst maar eens een foto van de situatie dan weten we welk binnenlager je hebt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Jorisss » 28 Aug 2016, 09:22

De boot ligt op dit moment in Friesland voor schilderwerk maar ik heb een afbeelding op internet opgezocht van het lager wat ik heb.
Het gaat om deze; http://www.vetus-shop.com/images/ZWB30A.png
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 28 Aug 2016, 23:22

Daar valt weinig aan te piepen omdat het 2 afdichtingsringen zijn met een klein aanrakingsoppervlak op de as.

Achter de afdichtingen zit een geleiding (stukje lager) om de boel in lijn te houden wellicht piept die.

Rubber lagers willen ook wel eens piepen, dan trillen ze zodanig dat het piept.
Vaak is dat wat kalkvorming.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Jorisss » 29 Aug 2016, 07:14

Kan dat piepen kwaad, in de zin dat er dingen stuk draaien? Of is het enkel irritant?

Vraag me wel af, hoe het kan dat na het toevoegen van silliconenvet het enige tijd weg is geweest, totdat we op zout water hebben gelegen, toen was het weer terug.
Wat me ook opvalt is dat het weer terugkomt als we al langere tijd gevaren hebben. Bij een koude start en wegvaren is het nooit.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 30 Aug 2016, 17:06

Als er niets warm loopt kan het meestal geen kwaad.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Aug 2016, 17:36

Het lager wordt gesmeerd via een aftaking bij het waterinjectiepunt van de uitlaat.


Bovenstaande is een zin uit de eerste posting van deze draad.
Een aftakking van het eerste punt van de uitlaat.
Is het water dan al door de motor,cq warmtewisselaar geweest?
Ik kan me voorstellen dat het dan warm water is.
En warm water spoelt siliconenvet gemakkelijker weg,dan koud water.
Of moet dat lager "gesmeerd" worden met warm water.
Ik heb het niet,dus ik kan daar geen oordeel over vellen.
Maar vreemd vind ik het wel,dat iets met warm water beter "smeert",dan met koud water.
Koud water is "dikker" dan warm water,dus zou koud water beter zijn,logisch geredeneerd.

Irritant ja,kan ik me voorstellen.

i.i.g heb ik weer wat geleerd.
Geen watersmering dus, gewoon een gland met een vetkoord en een vetnippel op de stopbus.
En beetje werk is niet verkeerd,kom je ook nog eens onderin het schip.
Noordvaarder
 

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Rene » 30 Aug 2016, 19:49

Koud water is "dikker" dan warm water
onder nul ja, maar met normale temperaturen??? :shock:
Vertel eens de theorie hierachter.... :roll:

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Jorisss » 30 Aug 2016, 20:52

Ik weet ook niet of er verschil is. In de inbouwhandleiding staat dat het mogelijk is net na het waterinjectiepunt af te tappen maar ook met een eigen waterschep onder de boot is mogelijk.
Grappige is dat die er bij mij ook zit maar de slang voor de smering nu toch na het waterinjectiepunt zit. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar problemen gehad (piepen?) met de methode met het waterschepje en het daarom veranderd.

Zou siliconenvet eerder wegspoelen met warm water? Is toch eigenlijk bedoeld voor kranen mee te smeren, daar loopt toch flink warm water doorheen.
Zou het zoute water er nog iets mee te maken kunnen hebben?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor aquanaut » 30 Aug 2016, 21:23

"Smering" van rubber lagers is veel meer afhankelijk van flow als van de dikte of temperatuur van het water....
Daarom is de optie van het gebruiken van water onder druk (vanaf de zeewaterpomp) beter als het schepje.
Ik ken de gebruikte afdichting niet, maar vermoed dat er helemaal geen lagering in zit en dat het puur om een asafdichting gaat.
De wateraansluiting is puur om water in de koker te krijgen als voorziening voor de buitenlagerbus.

Joris, zie je kans om een filmpje te schieten, met geluid?
Als je met draaiende as de afdichting beweegt veranderd het geluid dan?

Het kan goed zijn dat de "top" van de keerring af is gesleten, en het geluid veroorzaakt.
Bij een goed werkende lippenring afdichting is er geen fysiek contact tussen de as en het rubber, hier zit namelijk een microscopisch dun laagje medium (olie/vet/water) tussen.
Is die "top" eraf dan krijg je rubber op rvs, wat kan gaan piepen.
Omdat dit raakvlak steeds breder wordt zal je steeds meer vet nodig hebben om het piepen te stoppen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Jorisss » 30 Aug 2016, 22:14

Filmpje zal nu wat lastig gaan, de boot is voor schilderwerk in Friesland.
Met de hand de afdichting bewegen tijdens de schroef in het werk (piepen is alleen tussen de 1200tpm tot 1400tpm) ga ik niet proberen. Ben namelijk voor het geluk geboren en dan weet ik het wel.... :o ;)

Maar je verhaal over de afdichting die versleten zou kunnen zijn en daarom meer piept vind ik een goede. Deze afdichting is los te krijgen en dat zou een mooie winterklus kunnen zijn.
Hoe verklaar je dan alleen dat het bij een koude motor, dus net na starten en wegvaren, niet is en na een langere tijd varen wel?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten