Piepend schroefaslager

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Aug 2016, 22:35

Rene schreef: onder nul ja, maar met normale temperaturen???
Vertel eens de theorie hierachter....
René

In tegenstelling tot andere vloeistoffen,heeft water de eigenschap ,dat het onder en boven de 4 graden plus, uitzet.
Dus 1 liter water van 4 graden weegt 1 kilo.
1 liter water van 20 graden weegt minder dan 1 kilo.
Des temeer je het verwarmd,des te lichter water wordt per liter inhoud.
Het kleinste volume.
Ga je die liter water verwarmen,dan gaat die liter water,als je dat in een 1 liter kan hebt gedaan, overstromen,omdat water uitzet.
Maar koel je het af,naar onder de 4 graden,dan gebeurd er hetzelfde,totdat het een vaste vorm aanneemt,en verder uitzet.
Dat is de vreemde eigenschap van water.
Ik heb ook niet bedacht,de scheikundigen weten het.
Physical characteristics of water :
http://www.thermexcel.com/english/tables/eau_atm.htm
Dit geld voor water dat er uit de kraan komt.
Voor zeewater gelden andere normen.
Noordvaarder
 

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 31 Aug 2016, 01:18

Ik lees bij tijden volmaakte onzin, zo ook nu.

Een simmering heeft een dermate klein aanrakingsoppervlak dat er nooit een waarneembaar geluid te horen zal zijn naast het geluid van de motor.
Heeft helemaal niks te maken met temperatuur van water.

Nu de boot op de wal staat bij de schilder zou je de schroefas eens rond kunnen draaien en dan vertellen of dat gemakkelijk gaat.
Zo niet dan wringt er iets in de schroefasleiding wat piepen veroorzaakt.

De oudere systemen van Vetus hadden helemaal geen wateraansluiting maar 2 hele kleine schepjes bij het achterlager, was ook prima (als de boel maar nat bleef...).

Het gevaar van een aftakking vanuit het buitenwaterpompje is dat er extra kans is op hevelwerking/terugloop van water de motor in.
(afhankelijk van de situatie maar wel een punt van aandacht)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor aquanaut » 31 Aug 2016, 06:58

Hans,
Een water gesmeerde as draait op de kant (droog) altijd zwaarder als verwacht.
Als je niet weet wat je moet voelen, voel je het meestal ook niet.
En het door jou genoemde systeem met "oortjes" blonk vroeger al uit in levensduur, waarschijnlijk daarom passen ze het nog steeds zo wijdverbreid toe.......

Een versleten lipseal kan wel degelijk geluid produceren, al zou je dan ook lekkage verwachten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Piepend schroefaslager

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Aug 2016, 16:04

aquanaut schreef:Een versleten lipseal kan wel degelijk geluid produceren, al zou je dan ook lekkage verwachten.
Aquanaut

Maar wie zegt mij dat de boel klopt bij het vaartuig.
Zolang het vaartuig in het water ligt,is niet te controleren of het water er aan de schroefzijde weer uit komt.
Dat moet namelijk wel zo zijn,als het tenminste in orde is.
Het feit dat er een slang op zit,die vanaf een aftappunt bij de uitlaat zit,is geen garantie,dat het water ook daadwerkelijk de as in gaat.
Het water kan de slang wel in gaan, maar er zit geen terugslagklep in die slang,dus als de slang vol is,loopt het andere water regelrecht aan de uitlaatzijde,de uitlaat uit.
Nu het schip op de wal staat,is dat dus te controleren.
Tuinslang aan de motor,motor laten lopen,deze wordt dan immers gekoeld,en het water gaat via de aansluitleiding bij de ingang van de uitlaat naar de "watergesmeerde" lager.
Als er dan bij de schroef niks of heel weinig uitkomt,dan wordt de boel niet of bijna niet gesmeerd en gekoeld,en gaat net na verloop van tijd "heerlijk" piepen.
Nu het schip op de wal staat,is er een uitgelezen kans om dat te kunnen controleren,en om bepaalde zaken te kunnen gaan uitsluiten.
De hoeveelheid water die er aan de voorkant namelijk ingaat,moet er aan de achterkant weer uitkomen.
Zo niet,dan is er ook een ander probleem natuurlijk.
Noordvaarder
 

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten