Spijtoptant

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Spijtoptant

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Aug 2016, 00:27

Eens kocht ik een goed onderhouden Romanzakruiser van 1980. In de twaalf jaar van dit bezit is deze boot in teschnisch opzicht geheel vernieuwd, van bedrading en stroomvoorziening tot nieuwe motor en afsluiterts. Ook is het interieur aangepast. Heeft een klein vermogen gekost maar over verzopen dubbeltjes moet je nimmer spijt hebben.
Bijna twee seizoenen terug heb ik mijn boot verkocht. En al die tijd mis ik het varen en dus denk ik er over toch weer een boot aan te schaffen.
Voor het gemak denk ik aan een polyester boot, dan ben ik in elk geval van het schilderwerk en het onderhoud daarvan af. En verder een boot die technisch 100% is en waar weinig aan moet gebeuren.
Voor tips hou ik mij graag aanbevolen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Spijtoptant

Berichtdoor gast » 21 Aug 2016, 09:54

Polyester is uiteraard een leuke keuze, iig veel beter dan de keuze om je boot te verkopen :lol:

Maar in wat voor klasse denk je dan en welke afmetingen, weekender of volwaardig, simpel met outboard of gelijkwaardig aan wat je had.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Spijtoptant

Berichtdoor aquanaut » 21 Aug 2016, 09:59

Wim,

Maak niet de vergissing te denken dat er aan een polyester schip niets te onderhouden valt......
Vooral met de donkerdere gelcoats poets je jezelf een slag in de rondte!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Spijtoptant

Berichtdoor Marie Christina » 21 Aug 2016, 10:25

Toch roest polyester een stuk minder. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Spijtoptant

Berichtdoor gast » 21 Aug 2016, 11:04

aquanaut schreef:Wim,

Maak niet de vergissing te denken dat er aan een polyester schip niets te onderhouden valt......
Vooral met de donkerdere gelcoats poets je jezelf een slag in de rondte!

Aquanaut


Ik adviseer WC eend :D
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Spijtoptant

Berichtdoor Marie Christina » 21 Aug 2016, 11:11

:lol: :!:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Spijtoptant

Berichtdoor quichot » 21 Aug 2016, 11:14

Ik durf de stelling aan dat een goed onderhouden stalen romp minder onderhoud vergt dan polyester, en bij schade veel beter te herstellen is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Spijtoptant

Berichtdoor aquanaut » 21 Aug 2016, 11:15

chaea schreef:Ik adviseer WC eend :D


Pas op WC eend is niet zaligmakend.....
Prima tegen kalkvlekken en vervuiling....echter doet het niets met doffe gelcoat.

Verder sluit ik me bij Guido aan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Spijtoptant

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Aug 2016, 12:26

aquanaut schreef:Wim,

Maak niet de vergissing te denken dat er aan een polyester schip niets te onderhouden valt......
Vooral met de donkerdere gelcoats poets je jezelf een slag in de rondte!

Aquanaut


En als er iets is waaraan ik een bloedhekel heb is dat poetsen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Spijtoptant

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Aug 2016, 12:30

chaea schreef:Polyester is uiteraard een leuke keuze, iig veel beter dan de keuze om je boot te verkopen :lol:

Maar in wat voor klasse denk je dan en welke afmetingen, weekender of volwaardig, simpel met outboard of gelijkwaardig aan wat je had.


Tot circa 20K, lengte minimaal 8 meter, een volwaardig schip met dieselmotor.
En bijvoorkeur natuurlijk een schip in de staat zoals mijn vorige schip er bij stond.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten