Wat is een reële machinekamertemperatuur tijdens varen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wat is een reële machinekamertemperatuur tijdens varen?

Berichtdoor Yep » 20 Aug 2016, 22:55

Het blijft leuk om alles uit te dokteren ;-)
Ik constateer tijdens het varen een temperatuur in de machinekamer die tot 43 graden kan oplopen bij een normale buitentemperatuur, een bescheiden belasting en na uren varen.
Is dit een normale waarde? Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat is een reële machinekamertemperatuur tijdens varen?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Aug 2016, 08:41

Daar schrik ik totaal niet van.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Wat is een reële machinekamertemperatuur tijdens varen?

Berichtdoor elrenegado » 21 Aug 2016, 09:27

ik heb in m'n dashboard en digitale temperatuurmeter zitten, met een voelertje in de motorruimte,
deze zit op een 40cm van de motor af ongeveer.
Hoogste temperatuur die ik gezien heb was 44 graden, maar toen was het buiten ook 30.
meestal zit het tussen de 38 en 42 (na een aantal uur varen)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Wat is een reële machinekamertemperatuur tijdens varen?

Berichtdoor kajoe » 21 Aug 2016, 09:40

bij mijn luxe motor weet ik het niet meer zeker ,maar als je tijdens de vaart er even in moest hield je het niet lang uit .volgens mij boven de 50 gr dat vooral als je lange tijd volaanvoer .
vaak ging ik dan direct als ik vast lag de mach kamer in en liet dan wat drinkwater op de uitlaat en koelers lopen ,door de waterdamp was het net een sauna ,even flink uit zweten en dan onder de douche heerlijk.
in de stuurhut boven de mach kamer voelde de vloer een klein beetje warm aan lekker op de koude en natte dagen .
da aangezogen lucht voor de motor kwam grotendeels van buiten. Dus niet zoveel vermogens verlies .
op de grotere tankers zogen de blouwers de warme lucht er wel uit en bleef het redelijk koel beneden .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten